Henke Jönsson skriver.
DEBATT: Det mest anmärkningsvärda med H2GS vd Henrik Henrikssons bidragstiggeri är att han inte ens nämner de enorma mängder elektricitet hans bolag tänker ta i anspråk. När det kommer till att roffa åt sig av den svenska eltillgången i tider av strukturell elkris frånsäger man sig allt ansvar...
www.di.se
”being powerful is like being a lady. If you have to tell people you are, you aren't.”
Edit.
Har för mig att det här var en låst artikel tidigare.
Är vätgasenergi räddningen för klimatet? Sannolikt inte.
kvartal.se
Jag har lyssnat på H2 Green Steels VD och håller helt med debattören Henrik Jönssons kritik.
H2GS’s förutsättningar är att allmänheten stöttar dem med enorma bidragspengar för byggnation och infrastruktur för el och vätgas.
Som tack för alla pengarna så belastar de sedan elnätet enormt, varpå elen som konsekvens blir dyrare i södra landet.
De lär köpa el till absolut billigaste pris, inte det som andra vanliga konsumenter betalar (framför allt inte i elområde 3 & 4), vilket i sin tur driver upp priser för alla andra konsumenter då elproducenterna förmodligen tillämpar ”gunga och karusell” kompensation.
Hade jag själv, och alla andra som står för fiolerna blivit kompenserad varje månad med 10000kr så hade det varit okey.
Men så är inte fallet, utan alla vinstpengarna kommer att stanna i ägarnas fickor.
Argument som ”Men det är väl bra att de exporterar och det kommer in pengar i landet? Det är väl bra för alla, eller?” är som ni vet ignorant trams.
Att hålla en industri sponsrad konstant är ingen vinst för andra i landet.
I vilket fall, H2GS VD Henrik Henrikson berörde inget av konsekvenserna eller förutsättningarna för hans ”projekt”, enbart fokus på ”grönt stål” och dess potentionella nytta för klimatet.