Miltal begagnad bmw?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Håller på att ska skaffa mig en lagom billig bil att pendla jobb med. Jag är rätt inne på en BMW med en diesel eller bensin 6a men hur långt kan en sån ha gått för att inte klassas som ren skrot? aldrig köpt en bil som gått mer än 10k men nu lutar det åt det dubbla om min budget ska hålla :gnissla
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Min 328 E36 hade gått 30´när jag vred den runt ett träd, bara slitdelar och felfri i maskin, servad enligt bok då och jag hade den från 10´.

Käkade ett par fjädrar fram men det var allt jag minns, saknar den fortfarande då den kändes likadan som när jag köpte den, inget gnirkande eller skrammel i inredningen och inga konstigheter...som det ska vara.

Service och skötsel är viktigt då, min hade 2 tidigare ägare och Alla papper sen ny när jag köpte, kostade inte billigast på blocket direkt då men kändes och var rätt.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Min 328 E36 hade gått 30´när jag vred den runt ett träd, bara slitdelar och felfri i maskin, servad enligt bok då och jag hade den från 10´.

Käkade ett par fjädrar fram men det var allt jag minns, saknar den fortfarande då den kändes likadan som när jag köpte den, inget gnirkande eller skrammel i inredningen och inga konstigheter...som det ska vara.

Service och skötsel är viktigt då, min hade 2 tidigare ägare och Alla papper sen ny när jag köpte, kostade inte billigast på blocket direkt då men kändes och var rätt.

Ja jag har tittat på några som gått ganska långt och förvånats över hur fina de känns! kul att höra att det även gäller det som inte syns :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är mest elfel som stoppar de äldre sexorna.
I övrigt så är det inte mycket annat än vanliga slitdelar.
När de börja trolla med elektronik i absurda kvantiteter. E6x och uppåt blev det rätt mycket som bråkar.

Ju mindre fräcka funktioner ju mindre strul.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ja jag har tittat på några som gått ganska långt och förvånats över hur fina de känns! kul att höra att det även gäller det som inte syns :)

Fullt fungerande AC med kom jag på, ej fylld under de 10 åren jag hade den och enligt killen jag köpte den av så hade inte heller han fyllt den de 2 åren han hade den och tvivlar på att förstaägaren gjort något under de 3 första åren heller.

Skulle nog gissa att E46 är sista 3-ser som fortfarande byggdes för att hålla länge, maskinmässigt är de nog säkra men elen och byggkvalitén är nog inte längre "top notch".

Hade gamla 3-ser innan, E30 i 16´mil mellan 14-29´ och samma där förutom att jag fick byta kammen men det är ett känt fel på m20-motorn, karossen däremot andades Inte kvalité på den då det gnällde och skramlade om inredningen på slutet, E21 var bättre byggd då och en sådan skulle jag gärna köpa igen som hobbybil när jag lägger ner hojåkandet så jag har råd. :)
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Den jag har på gång har nästan aldrig rullat vinter så känns lovande :)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Rent generellt så sliter man inte ut en bil rent maskinellt så länge som den underhålls och får oljebyten och övrig service som den ska.
Min gamla Audi har gått 30K mil och förutom att det naturligtvis har hunnit gå sönder några saker genom åren så skulle jag säga att det är ett väldigt billigt ägande sett till vad jag får. Visst börjar säkert mycket bli lite slitet men det skulle inte förvåna mig alls om den är med minst till 40K mil utan större problem. Om inte jag tröttnar och vill ha en annan bil innan dess förstås.

Det som tar bilarna är framför allt rost skulle jag säga. Börjar det rosta på bärande delar så blir det snabbt dyrt att laga om man inte kan svetsa och greja själv.

Visst. Har bilen gått 20K mil får man räkna med en hyfsad risk att ganska snart byta länkarmsbussningar och liknande men det är inte stora pengar det är frågan om oftast. Motorn i sig är på dom flesta bilar god för rätt många mil.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
BMW (bilarna) är smakliga om man köper hyfsat nytt och håller sig till bra vägar sommartid.

Att köpa en halvskabbig långmilare av det märket som haft några ägare borgar för ett dyrt och inte särskilt statusfyllt bilägande. Det är just det där med underhåll som brukar brista när bilen passerat andra ägaren och 10.000 mil.... Konsekvenserna visar sig vid 15.000 mil och uppåt.

Vill man absolut ha en beg BMW är det nog smartare att leta upp den finaste lågmilaren man kan hitta, även om den är tio år äldre. Betydligt mer BMW-känsla kvar och om du sköter den tappar den inte särskilt mycket mer i värde. Alternativt en modern lågmilad Alfa för samma pengar, om man nu vill ha riktigt skoj bakom ratten.




(Jag bor i norra Sverige och kan inte förstå hur man frivilligt vill köra ens en ny BMW... även om jag har två MC av samma märke - men det är en HELT annan sak)
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Min 330i e46 passerar snart 28 000, bytte koppling på den nyligen till lite värre grejer;) Få gå både brett och varvar fint. Enda som är med den är lite ventilkåpspackning, trågpackning och en oljegivare. Kör ja till skolan och hem=2.5 mil ligger den på 0,85. Kör ja 6-7mil tor och retur 0.75. Hade 330d innan och den kom ja ner till 0.68 med automatlåda och kcr. Förbannat rolig bil för billig peng, går att åka billigt men skall du pendla motorväg skulle ja rekommendera en 6petad min är 5=mest strycktålig men varvar endel.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Min 330i e46 passerar snart 28 000, bytte koppling på den nyligen till lite värre grejer;) Få gå både brett och varvar fint. Enda som är med den är lite ventilkåpspackning, trågpackning och en oljegivare. Kör ja till skolan och hem=2.5 mil ligger den på 0,85. Kör ja 6-7mil tor och retur 0.75. Hade 330d innan och den kom ja ner till 0.68 med automatlåda och kcr. Förbannat rolig bil för billig peng, går att åka billigt men skall du pendla motorväg skulle ja rekommendera en 6petad min är 5=mest strycktålig men varvar endel.

Hur vet man vilken låda det är i? blir en del pendlande hittat en 330ci från 01 som jag är inne på.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Du kollar/frågar hur många växlar lådan har.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Hur vet man vilken låda det är i? blir en del pendlande hittat en 330ci från 01 som jag är inne på.

2004 är de 6, men det ser du ju;)
2002 kom en facelift som kan vara trevlig med andra lampor och silvriga ringar runt mätarna vilket ja tycker gör förbannat mycket:)
Hade satsat på en med m stolarna, betydligt skönare. M-paket överklag gör mycket. Jag har de inte.. Men på autopower har du en beg guide som kan vara nice att ha vid köp. Du skall prova bilen när den är kall, så att du känner att växelspaken går tillbaka till mitt läget från 5-6an. Det gör den när oljan är varm men inte när den är kall vilket är störande och kan ibland vara lite triskigt att få i 3an. Man vänjer sig men så skall inte en BMW kännas. Delarna kostar ingenting men du får riva ned lådan för att fixa de sägs de. Jag fixa de när vi bytte koppling och glömde kolla om de gick att göra när lådan var på plats. Skapligt genomtänkta att skruva med men rost i skärmar och bakluckan är en akilleshäl. Lika så framvagnen och bromsar, e46 känns ganska sportig för va de är och de flesta körs därefter BMW=körglädje ;)
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
2004 är de 6, men det ser du ju;)
2002 kom en facelift som kan vara trevlig med andra lampor och silvriga ringar runt mätarna vilket ja tycker gör förbannat mycket:)
Hade satsat på en med m stolarna, betydligt skönare. M-paket överklag gör mycket. Jag har de inte.. Men på autopower har du en beg guide som kan vara nice att ha vid köp. Du skall prova bilen när den är kall, så att du känner att växelspaken går tillbaka till mitt läget från 5-6an. Det gör den när oljan är varm men inte när den är kall vilket är störande och kan ibland vara lite triskigt att få i 3an. Man vänjer sig men så skall inte en BMW kännas. Delarna kostar ingenting men du får riva ned lådan för att fixa de sägs de. Jag fixa de när vi bytte koppling och glömde kolla om de gick att göra när lådan var på plats. Skapligt genomtänkta att skruva med men rost i skärmar och bakluckan är en akilleshäl. Lika så framvagnen och bromsar, e46 känns ganska sportig för va de är och de flesta körs därefter BMW=körglädje ;)

Ska ha en automat så problemen med växellådan slipper jag :) är lite för fattig för en 02-04a ;)
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Ska ha en automat så problemen med växellådan slipper jag :) är lite för fattig för en 02-04a ;)

Jag hade en 530d och en 330d med automat, som ja lekte med och körde fort länge. Men det är MÅNGA som har problem med automat tyvärr. Vill man åka så "riskfritt" som möjligt är manuell att fördra!! Min far ville ha automat men han har hatat BMW i 50år så jag kunde INTE med att tippas om det på en x3a.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hade en gammal m50 för några år sedan som gått runt 32.5 när jag sålde bort den, sista 5k gick väl mer eller mindre på varvstoppet. ägaren före mig hade gasat slut på bilen som satt runt motorn redan innan det, bytte olja och filter, en uppsättning stift på mina 5k och vid 32k hade ventilkåpspackningen murknat....
 
Last edited:

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Körde >16000 mil med en E46 325i -01.

Räkna med att fippla med bromsar, fast de slits jämt i.a.f. Bussningar fram och bak. VANOS-strul kommer förr eller senare. 0,8-0,85 l/mil är vad de drar vid hyggligt lugn körning på motorväg, stadskörning/korta sträckor är svårt att komma under litern på. I princip alla M54-motorer (320 170hk,325,330) tar olja, så det ska man hålla koll på. Min tog konstant 1l/1000 mil, så inte enormt, men typiskt för modellen. Ska man vara "fin" med oljan så blir det en kostnadspunkt man får ta med i beräkningarna förresten, då det går åt 6,5 liter vid oljebyte och sedan resterande i 2x4l dunkar i påfyllning. Ska man köpa Castrol eller Mobil1 på Mekonomen så går ett oljebyte på typ 1700:- bara i material! Så hitta billigare olja.

Plus är att man har en silkeslen motor som morrar fint på högvarv, lätt att göra service på själv. Man slipper FWD-framhjulsslitaget. Vissa lyxgrejer som rostfritt avgas. Reservdelar är inte så dyra som ryktet säger, finns även billigare än Meca/Mekonomen på nätet som t.ex. Schmiedmann.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Körde >16000 mil med en E46 325i -01.

Räkna med att fippla med bromsar, fast de slits jämt i.a.f. Bussningar fram och bak. VANOS-strul kommer förr eller senare. 0,8-0,85 l/mil är vad de drar vid hyggligt lugn körning på motorväg, stadskörning/korta sträckor är svårt att komma under litern på. I princip alla M54-motorer (320 170hk,325,330) tar olja, så det ska man hålla koll på. Min tog konstant 1l/1000 mil, så inte enormt, men typiskt för modellen. Ska man vara "fin" med oljan så blir det en kostnadspunkt man får ta med i beräkningarna förresten, då det går åt 6,5 liter vid oljebyte och sedan resterande i 2x4l dunkar i påfyllning. Ska man köpa Castrol eller Mobil1 på Mekonomen så går ett oljebyte på typ 1700:- bara i material! Så hitta billigare olja.

Plus är att man har en silkeslen motor som morrar fint på högvarv, lätt att göra service på själv. Man slipper FWD-framhjulsslitaget. Vissa lyxgrejer som rostfritt avgas. Reservdelar är inte så dyra som ryktet säger, finns även billigare än Meca/Mekonomen på nätet som t.ex. Schmiedmann.

Klart det kostar lite extra. men jag vägrar ha en FWD bil och vill helst ha en 6a så lite får det allt vara värt :)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Servicehistorik och individuella skicket är viktigare än ålder och miltal. Det finns enstaka saker som är svaga punkter på olika modeller och som kräver omvårdnad, men inga större saker. Motorerna och lådorna håller bra om de inte använts för drifting-experiment av tonåringar, typ. Elfel är ganska vanligt förekommande, med pixelfel eller bortfall av funktioner, men går ofta att fixa till med beggade reservdelar. Vi har gått igenom ett antal BMW under åren och äldsta grabben är mek på just det märket. På långmilarna har det oftast varit att vi bytt ut displayer, hjullager, bromsar, bakvagnsbussningar, någon spindelled fram, fixat kärvande Vanos och sen gjort storservice med alla oljor och tändstift mm. Det har hänt att vi råkat på slutkörda motorer med dåligt komp osv, men det har då varit i princip skrotfärdiga exemplar.

Men som kommentar på första frågan - 20 tusen mil är inga problem om man inte slutat serva bilen. Full dokumentation och få ägare är att föredra...
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Den kändes förvånande fin för att ha gått så långt. Hade en gammal volvo på lån ett tag som gått 23k och den kändes som en gammal amerikanare i fjädringen men den här var en härlig överraskning. Nu får vi se hur dyr den blir med reparationer framöver :gnissla
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top