miltal

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
anderssonph skrev:
2089296 hej skulle vilja ha lite svar på vad som är många mil på en hoj
Många mil på en hoj beror lite på vem du frågar, men om en hoj gått 5000mil så har den gått en bit men den är långt ifrån slut...Om den gått runt 2000 är den ju precis inkörd enligt mig...Finns väll nån hemsida där folk har kört 40-100k mil med sina hojar...kommer inte ihåg länken bara...:p
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
2000 mil sen ar dom slut, nejdå min har 3200mil på mataren och jag kjør 800-1000 mil per år....har inga bytes planer an hojen ar ju i bra stand....
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Min ZXR 750 från 89 kommer snart att passera 10.000 mil, och den är det inget fel på. Iofs har motorn bytts vid runt 5000 mil av okänd anledning, men normalt verkar även motorerna på ZXR:erna gå betydligt längre än 5000 mil utan problem.

EDIT: Egentligen är det väl motorskicket som är det viktiga, eftersom det inte kostar så mycket att renovera resten av hojen med t.ex. nya bussningar i gaffeln, hjullager mm, jämfört med vad man får slanta upp för att renovera en motor.
 
Last edited:

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
10000 mil är inget på en Africa Twin, runt 15k mil så kan man ta isär och titta lite förutsatt att man bytt olja som man ska... min är snart på 10k mil sträcket... ;)
 

Bacchus

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Inte ute
Hoj
en liter twin
anderssonph skrev:
2089296 hej skulle vilja ha lite svar på vad som är många mil på en hoj[/QUOTE
Beror på v de e f hoj.2 taktare håller runt kvarter,sport hoj 2 kvarter,fransmoppe rostar på 3 år pga av all spilld glass o en GTS livet ut :banana
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Yamakalle skrev:
2090105en GTS livet ut :banana
Det är väl för att ingen vill köra med dom? :va :hihi

Skämt å sido, som PacMan skrev, det är skicket som är det viktiga. Jag kan för mitt liv inte förstå hysterin med att folk måste ha sprillans hojar som har gått <1k mil :huvet Det går att köra slut på nästan vad som helst på 500 mil, och få nästan allt att hålla hur länge som helst också.
 

kebne

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
VFR
En gammal fördom kanske är att man inte skall rulla över 5000 mil för då har "hojen gått långt". När man kollar beg hojarna är det många som är precis under 5000 mil. Fast det kanske håller på att luckras upp. Jag tror också det beror mycket på körstil, skötsel och typ av motor. Kolla bike testet där de kontrollmätte en kawasaki zx motor efter 5000 mil eller vad det var...
 

Bacchus

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Inte ute
Hoj
en liter twin
Va fan försöker du tracka en GTSare :fatta! Kollar mest på skicket när j köper hoj.Finns en o annan m bankade mätare.Tittade på en CBR,puckot hade glömt sätta tebaks hmätarwiren o på fullt allvar vidhålla miltalet....Nya el utslitna pedalgummi =åå
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
anderssonph skrev:
2089296 hej skulle vilja ha lite svar på vad som är många mil på en hoj

20000-40000 är normalt för en bil
40000- är ju mycket för en bil

1500-2500 är normalt för en cykel
2500- är mycket för en mc

så tycker jag sen snackar ju alla om bla bla den håller ju 15000mil å man kan inte säga hur långt den håller å allt va de nu är men de stämmer nog och man får ju ta ställning till vilket skick den har och hur den varit servad tidigare osv
 

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Ort
bästkusten
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Mr Helmut skrev:
2090402 20000-40000 är normalt för en bil
40000- är ju mycket för en bil

1500-2500 är normalt för en cykel
2500- är mycket för en mc

så tycker jag sen snackar ju alla om bla bla den håller ju 15000mil å man kan inte säga hur långt den håller å allt va de nu är men de stämmer nog och man får ju ta ställning till vilket skick den har och hur den varit servad tidigare osv
Är 2500 mil mycket för en hoj?

Vad grundar man ett sånt påstående på? Min hoj har gått lite drygt 2400 mil och den går lika bra som när den var ny. Jag har inga planer på att sälja och tror ju inte den kommer klappa ihop vilken dag som helst...


Kan inte alla som har haft motorhaveri trots schysst körning och följd service säga vilket miltal dom hade när motorn gav upp. Så kan vi väl sammaställa när ungefär, välskötta motorer ger upp...
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Firefly skrev:
2090436 Är 2500 mil mycket för en hoj?
...
Det frågar jag mig oxå.. Säg att hojen är fem år gammal då skulle jag snarare tycka att 2500 mil (dvs 500 mil/år) är ganska lite.


Edit: Jag har aldrig haft motorhaveri, trots att en hoj hade gått 4000 mil och två legat ganska precis på 2500 mil innan jag gjort mig av med dom.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Firefly skrev:
2090436 Är 2500 mil mycket för en hoj?

Vad grundar man ett sånt påstående på? Min hoj har gått lite drygt 2400 mil och den går lika bra som när den var ny. Jag har inga planer på att sälja och tror ju inte den kommer klappa ihop vilken dag som helst...


Kan inte alla som har haft motorhaveri trots schysst körning och följd service säga vilket miltal dom hade när motorn gav upp. Så kan vi väl sammaställa när ungefär, välskötta motorer ger upp...

Kanske inte grundar det på slitage men om du tittar på annonser så ser man sällan cyklar som rullat mer överlag tycker jag (kan ju ha med mätar fusk) men så tycker jag det är.
 

snickaren

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Nässjö
Hoj
suzuki gsxr 1000 2013
Mr Helmut skrev:
2090402 20000-40000 är normalt för en bil
40000- är ju mycket för en bil

1500-2500 är normalt för en cykel
2500- är mycket för en mc

så tycker jag sen snackar ju alla om bla bla den håller ju 15000mil å man kan inte säga hur långt den håller å allt va de nu är men de stämmer nog och man får ju ta ställning till vilket skick den har och hur den varit servad tidigare osv
Du vet ju för fan inte vad du pratar om 2500 mil mycket,snarare precis inkörd
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
newstead skrev:
2090451 Det frågar jag mig oxå.. Säg att hojen är fem år gammal då skulle jag snarare tycka att 2500 mil (dvs 500 mil/år) är ganska lite.


Edit: Jag har aldrig haft motorhaveri, trots att en hoj hade gått 4000 mil och två legat ganska precis på 2500 mil innan jag gjort mig av med dom.

frågan var vad som var mycket mil inte vid vilket miltal en motor rasar
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top