Miltalet hur viktigt?

Tosson

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Orsa
Hoj
ZX9R -98 kx500 -93
Hur resonerar ni när ni köper hoj? Hur viktigt tycker ni egentligen miltalet är?

Självklart så ska man ju gå på skick service osv. Men törs man köpa en hoj som har gått ja säg 5000mil? Ävenfast den är jätte fin så finns det ju inga ganrantier att den kommer att hålla, men det gör det ju inte för en hoj som har gått 1000mil häller men chansen är ju betydligt större iaf att den håller längre.

Själv så är jag spekulant på några zx9r -98, säg att dom är i exakt samma skick men den ena har gått 2000mil och den andra 5000mil hur mycket i era ögon borde diffa prismässigt????
 

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Mycket, köp ingen sporthoj som gått 5000 mil om de inte är sånt pris att de inte gör något om den rasar tredje dagen..
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Skicket avgör mer än milen.

Sen, fuskas det en del med miltal.

T ex cykeldator, varför är det så populärt igentligen:D
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Mycket, köp ingen sporthoj som gått 5000 mil om de inte är sånt pris att de inte gör något om den rasar tredje dagen..

Rent Trams! allt beror på SERVICE eller snarare brist på service, skulle hellre köpa en´fullt dokumentrad med kvitton, 5000 milahoj, istället för en som gått 2000-3000 mil och de vet "inget vad som är gjort" med hojen.
Sen om de gjort service själv eller på Mc-verkstad spelar ingen roll om inte en klåpare gjort det..(och det finns det av båda karaktärerna nämda..)

Vet folk som har 600:eek:r som gått över 8000 mil, vet en fin VTR som går hur bra som helst, 9000 mil.
Min hoj har gått över 4000 mil, och den går lika bra nu som när jag köpte den vid straxt över 2000 mil.

Köp på skick i känsla! Det är sjukt många hojar som bara gått 3000 mil därute..
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Antalet ägare påverkar mig mer än miltalet förutsatt att allt annat är likvärdigt(skick,dokumentation osv.)

2 ägare 5000mil,troligen välskött.
14 ägare 2000mil,mindre chans att den är skött lika bra.

Henrik
 

Nicotin

Guest
Mycket, köp ingen sporthoj som gått 5000 mil om de inte är sånt pris att de inte gör något om den rasar tredje dagen..

dagens bullshit..big dump....

jag köper lätt en hoj med 5000+ mil på mätaren än en skabbig moppe med 2000 mil på mätaren..skicket avgör...testkörningen och kvitton ( inte stämplarna i serviceboken )..
stämplar går att köpa sig till..kvitton e svårare

Ser hur många skramlaha m.m på blocket som rullat 1200 mil sen -02 men ser ut som skit..många skruvade mätare på marknaden..
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag kopplade ur mätaren på en Gold Wing jag hyrde en vecka. Den gick minst 200 mil så:hihi
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
dagens bullshit..big dump....

jag köper lätt en hoj med 5000+ mil på mätaren än en skabbig moppe med 2000 mil på mätaren..skicket avgör...testkörningen och kvitton ( inte stämplarna i serviceboken )..
stämplar går att köpa sig till..kvitton e svårare

Ser hur många skramlaha m.m på blocket som rullat 1200 mil sen -02 men ser ut som skit..många skruvade mätare på marknaden..

jo tack de där med skurvat verkar vara mer regel än undantag, min hade "bara" gått 1100mil när jag köpte den för snart 2 årsen å på 1 sesong hann jag köra nåstan 900mil, va har tidigare ägaren gjort? för de var bara 1 ägare innan mig, han plocka ut den 02 å klota sommarn/hösten 06, snubben skall asså ha kört 1100mil på 4 sommrar å de gjorde jag nästan på 1 sommar.. verkar lite skummt så här i efterhand.

men han jag köpte den av litar jag på att allt är schyst motormässigt. men ändå miltalet är väldigt lågt.
 

Solid snake

Guest
Milen spelar ingen som helst roll för mig, min förra CBR 900 hade rullat över 8000 mil när jag köpte den.

Iofs så var den rasad när jag köpte den men jag fixade den, sen la en ventil av efter 90 mil så sålde jag den till en polare och sen fixade vi ventilen en kväll, sen dess går den bra.

Inga missljud i motorn eller nåt i den stilen, passade på att mäta upp lite grejer när den ändå var nere och allt jag mätte var inom gränserna...

Min nya 900a hade rullat 5600 när jag köpte den, uppe på 6000 nu och den låter fortfarande bra i motorn.

Motarden har rullat strax under 2000 nu och den låter fortfarande som när jag köpte den (köpte den när den hade rullat 115 mil.)

Kolla på skicket och lyssna på motorn, är allt jag har att säga.
 
Last edited:

Nicotin

Guest
Absolut skicket som avgör då måååååååånga använder sig av sk cykeldatorer på sina moppar eller rent av kopplar ur sina mätare vilket gör miltalet felaktigt på många moppar som säljs!!

Sen undrar jag - varför skulle en modern moppe vara "slut" bara för att den skulle ha gått 5000mil eller längre - patetiskt i mina ögon!!


:tummenupp


duu mina sulor e redan slut..har du nya inne ? ( q RR )
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Viktigt i det avseendet att ANDRA tycks bry sig oerhört. Så om jag planerar att ha en hoj endast ett år eller två så vill jag köpa en med väldigt få mil på mätaren för att slippa sitta med "svarte petter" sen. :)

Viktigast för mig, det är faktiskt vilket intryck säljaren ger. Verkar han skötsam, kunnig, vet han vad han snackar om eller snackar han bara? Verkar han ha skött hojen exemplariskt? Finns all dokumentation? Sen givetvis skicket och visst kikar jag på antal tidigare ägare. Mil är faktiskt inte så viktigt om det är maxpoäng på resten. En välskött hojmotor går tiotusentals mil den också.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Sporthojjar går många mil om man sköter dom. Min Ninja har gåt 5k mil varav jag kört 2k mil utan problem. Men visst går det slitdelar som däck, bussningar osv. Skick o intryck beats mil på mätaren.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Kan dra en parallell.

Vi hade ett par mindre skåpbilar på mitt första jobb för att köra ut PC med. Desas bilar gick 1 km och stängdes sedan av... kördes 1 km o stängdes sedan av... Dessa bilar var helt slut efter 7-800 mil. Allt gick sönder! Detta kan jämföras med Taxibilar som ofta går ca 80k mil... Miltalet säger inte så väldigt mycket utan det hänger på hur de körts och hur de tas hand om.
 

Slyfox22

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2007
Ort
Tranås
Hoj
'99 ducati
Till all snack om skruvade mätare i Tyskland. Testa att söka på "tachojustierung" på google, for god ordnings skull släng även in "motorrad". Antalet träffar ger intryck av att interesset för att skruva mätare är enormt!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top