Min första licensträning...

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Då var det dags för första licensträningen på Sviestad i Linköping. Resan ner var en historia i sig, med regn, stress, dålig surrning på kärran, och spännbandshaveri. Men väl nere i Linköping så kunde vi lasta av och jag var ute på banan vid kvart över fem ungefär.
Körde första passet i rätt lungt tempo och kände mig för lite, var ju trots allt bara andra gången jag satt på hojen (Första gången var "uppkörningen" på licenskursen).

Var lite nervös för att det skulle gå för fort, och att hojar skulle komma flygandes både från höger och vänster. Har ju hört en hel del "skrämselpropaganda" här på forumet, och var redigt nervös.
Men redan på första passet så stillades nervositeten, och jag märkte att jag till och med kunde köra om ett par förare då och då. Dom snabbare förarna körde rent och snyggt, och jag blev aldrig trängd eller pressad vid omkörningarna. Detta gjorde att jag kunde slappna av och koncentrera mig på körningen på andra passet, och försöka komma tillrätta på R1'an.

Körde ungefär 10-12 varv varje gång jag var ute, och var tillräckligt diciplinerad för att gå in i depå när jag kände att jag började bli trött och okoncentrerad. Hade redan från början lite lägre tempo än Erik ("Manne") som stod på rätt bra, men vartefter jag blev varm i kläderna så minskade skillnaden lite och jag tror att jag låg nån halvsekund/varv efter honom ungefär.

På fjärde passet gick vi ut efter varandra och Erik låg bakom och stressade mig lite, vilket var nyttigt då jag fick upp tempot lite. På fjärde varvet klämde sig Erik förbi in i "esset" och försökte sedan hänga av mig. Detta resulterade i att han var lite för ivrig på gasen ut ur "torparen" och gick omkull tre meter framför mig. :skrämd

Lyckades med hjärtat i halsgropen undvika Eriks hoj som snurrade över banan framför mig, vände mig om och såg att Erik stod upp och verkade okej, sen fortsatte jag. Passet flaggades av och Erik fick sin första tur på "Skamkärran" tillbaka till depån. Hojen gick att lappa ihop med lite silvertejp och buntband, och Erik var strax ute på banan igen. Ingen större skada skedd, varken på Erik eller hojen.

Sista passet upplevde jag problem med kopplingen och växelföraren vilket störde min körning kraftigt. Växeföraren ville inte fjädra upp tillbaka ibland vid nedväxling, vilket gjorde att jag inte kunde peta ner till nästa växel. Fick ta "torparen" på trean ibland... Inte så spänande...
Kopplingen slirade lite vid kraftig acceleration ut på rakan, vet ännu inte om det beror på lamellerna (troligt), eller om det bara går att justera kopplingshandtaget så det tar längre in, som det är nu så räcker det att i stort sett lägga fingrarna på kopplingshandtaget så börjar det slira. Vilket under acceleration sker nästan hela tiden....
Hur som helst blir det lite skruva till helgen. Hojen ser ut som skit efter en resa ner till Linköping på släp i regn och skit, och sen en helkväll på banan (Jag vet, det bor en liten poser i mig).

Var ändå rätt nöjd med kvällen när vi satt på Max och snackade igenom dagen över ett "Maxmål". Tycker fortfarande att det går alldeles för sakta, jag hittar bra spår och kör mjukt, men slår av alldels för tdidgt inför inbromsningarna och har för låg kurvhastighet. Är för feg helt enkelt. Men har ändå gjort stora framsteg på min första riktiga träning.

Nästa vecka ser det ut som det blir en heldag på Gelleråsen på tisdagen, sen veckan efter det så är det tisdagsträning på Sviestad och ytterligare en heldag på Gelleråsen på onsdagen. Sen väntar B-Racet på knutstorp på helgen...
Om jag fått upp lite fart vill säga, annars kanske det inte är nån idé att åka dit... :rolleyes:
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Tjohooo!! Nu är det igång. Erkänn att det var löjligt kul!

Sälj Tillern och köp däck!
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Chrille skrev:
Tjohooo!! Nu är det igång. Erkänn att det var löjligt kul!

Sälj Tillern och köp däck!

Det var sjuuukt roligt...
Skönt att slippa vara bunden till 15 min pass som på vanliga gatåkningar. Men kan gå in i depå när man vill, och åka när man känner för det...
Lärorikt med massa snabba förare på banan som man kan ta rygg på och lära sig av...

Japp... nu är det igång... :D

Hmmm.. men tillern blir nog kvar i garaget, måste juh har nåt att toura runt med på landsvägarna oxå... He he he...

Hur ska all tid, och alla pengar räcka till?? :confused: :va
 
Last edited:

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Heltrevlig läsning. :tummenupp

Jag såg dig förresten förresten på kursen i lördags men kopplade inte ihop ditt nr 74 med dig just då. Synd, för jag hade velat byta ett par ord med dig, men det kommer säkert fler tillfällen!
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Penguin skrev:
Heltrevlig läsning. :tummenupp

Jag såg dig förresten förresten på kursen i lördags men kopplade inte ihop ditt nr 74 med dig just då. Synd, för jag hade velat byta ett par ord med dig, men det kommer säkert fler tillfällen!

Stod ni bredvid oss i depån? Var iaf någon på en röd bläjd som tejpade lysena med eltejp som du har på din avatar typ... Tänkte nästan att det kunde vara du... :va

Jaja, kommer nog säkert att ges fler tillfälen som sagt, bara att hojta till nästa gång... :hej
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
det är rätt vanligt problem på r:1an att kopplingen tar längre och längre ut ju mer varm den blir,ha 5mm glapp så slipper du oftast det problemet.ser man,du var nr 74 kopplade inte heller ihop dig men stod ändå och pratade lite med dig,kul sånt..
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Macke skrev:
Stod ni bredvid oss i depån? Var iaf någon på en röd bläjd som tejpade lysena med eltejp som du har på din avatar typ... Tänkte nästan att det kunde vara du... :va


Minns inte om vi kamperade bredvid er, men det är itne omöjligt. Jag tror iaf att jag var den enda röda bläjden på banan, och jag tejpade lyset precis som på avataren. Men vi lär ju synas framöver! :tummenupp
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Nyteknik skrev:
Men det regnade väl?!

Hade tänkt åka ner med Teddy men stannade hemma då ett telefonsamtal till Statoil nära banan vid ettiden gav vid handen att det ösregnade. Var det torrt mellan 17–20?

:confused:

Näää... Regnade lite på väg ner.

Hade kontakt med folk nere i Linköping under eftermiddagen och det slutade tydligen att regna vid ett-tiden.
Banan hade torkat upp helt, och det var uppehåll hela kvällen... :tummenupp
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Macke skrev:
Näää... Regnade lite på väg ner.

Hade kontakt med folk nere i Linköping under eftermiddagen och det slutade tydligen att regna vid ett-tiden.
Banan hade torkat upp helt, och det var uppehåll hela kvällen... :tummenupp

Nä, vad snopet! Eftersom man måste åka härifrån vid tvåtiden och börja rådda redan vid tolv är det ju jättesvårt att veta om banan kommer vara torr eller våt klockan fem. Tycker man (som jag) att det är värdelöst att köra i regn blir det ju aldrig någon träning om inte väderprognosen är minst 80-procentigt säker. :eek:
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Nyteknik skrev:
Nä, vad snopet! Eftersom man måste åka härifrån vid tvåtiden och börja rådda redan vid tolv är det ju jättesvårt att veta om banan kommer vara torr eller våt klockan fem. Tycker man (som jag) att det är värdelöst att köra i regn blir det ju aldrig någon träning om inte väderprognosen är minst 80-procentigt säker. :eek:


Tycker man som du så kommer man missa en massa träningstillfällen helt i onödan. Det här är inget ovanligt scenario. Sen kommer det motsatta, prognoserna utlovar uppehåll och det pissregnar....

Jag stannar nästan aldrig hemma pga regnprognoser och jag körde två träningsdagar i regn förra året.

Så har du inte det totala apstruts-syndromet så ska du inte ta för allvarligt på prognoserna.

Dessutom är det så att man får de absolut bästa träningsdagarna när det har utlovats regn. En massa sängvätare stannar hemma och man får gott om plats - höjdare.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chrille skrev:
Tycker man som du så kommer man missa en massa träningstillfällen helt i onödan.

De flesta tycker nog som jag – att torr asfalt är roligare än våt. Det handlar kanske snarare om att våga chansa på att prognoser sällan är helt säkra och att det mycket väl kan bli torrt trots att det har utlovats regn. Men eftersom resan till Sviestad är så lång och kostnaden att genomföra den inte obetydlig känns det – i alla fall för den orutinerade – som en ganska stor risk att ta. Men det kanske är som du skriver, alternativet är att missa massa fina träningstillfällen.
 

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Rimligt nära Sviestad
Hoj
Inte just nu
Macke skrev:
Det var sjuuukt roligt...

...i helv-te heller, vet minst 2 pers som var nära att stanna till på Braskens bro och dumpa hojjarna för permanent parkering på Stångåns botten.

Det är inte roligt när hojjen går som om man hade diesel i tanken.

Å jag som trodde att det bara var blåröksfolket som meckade i depån, erkännner härmed att jag är lurad. :huvet
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Nyteknik skrev:
De flesta tycker nog som jag – att torr asfalt är roligare än våt. Det handlar kanske snarare om att våga chansa på att prognoser sällan är helt säkra och att det mycket väl kan bli torrt trots att det har utlovats regn. Men eftersom resan till Sviestad är så lång och kostnaden att genomföra den inte obetydlig känns det – i alla fall för den orutinerade – som en ganska stor risk att ta. Men det kanske är som du skriver, alternativet är att missa massa fina träningstillfällen.

För att vara seriös då - I början bör du nog göra som du gör tills du har ett par timmar i sadeln på hojen. Skaffa förtroende för hojen osv
Sen är det dax att skaffa ett set regndäck och chansa lite med prognoserna. Man kan inte föreställa sig hur kul det faktiskt är att köra på en riktigt våt bana.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Strandelin skrev:
...i helv-te heller, vet minst 2 pers som var nära att stanna till på Braskens bro och dumpa hojjarna för permanent parkering på Stångåns botten.

Det är inte roligt när hojjen går som om man hade diesel i tanken.

Å jag som trodde att det bara var blåröksfolket som meckade i depån, erkännner härmed att jag är lurad. :huvet

Vad är detta? Går den inte bra?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Regnkörning är fanimej nästan lika skoj som torrkörning, hade skitskoj i monsunregnet på Falkenberg. Det finns inget dåligt väder, bara fel däck!
Dessutom ska man ju tävla i regn, så varför inte träna?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chrille skrev:
För att vara seriös då - I början bör du nog göra som du gör tills du har ett par timmar i sadeln på hojen. Skaffa förtroende för hojen osv
Sen är det dax att skaffa ett set regndäck och chansa lite med prognoserna. Man kan inte föreställa sig hur kul det faktiskt är att köra på en riktigt våt bana.

Jag har faktiskt regndäck men saknar bakfälg samt skivor för att kunna byta utan stressigt krångel. Jodå, visst kan jag med lite fantasi inse att regn kan vara kul. Men som nybörjare har jag så mycket att ta igen och lära mig – körning i regn hamnar långt ner på den listan.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Nyteknik skrev:
Jag har faktiskt regndäck men saknar bakfälg samt skivor för att kunna byta utan stressigt krångel. .....

Utan extrafälgar och utan stressigt krångel bytar du på 20minuter när vanan finns.

Vänj dig vid tanken att iblen kör man i regn. Rätt vad det är står du 30 mil hemifrån vid en bana och det regnar.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top