Min första MC hjälm!

Hult_Jkpg

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Ducati Monster 620 Dark
Tjenixen!

Precis fått hem min första Hoj (Ducati Monster 620) och ska köpa hjälm.

Har tittat på en HJC FS-10 Integral. Någon som vet om detta är en bra hjälm. Kostar runt 3000 kr och det är där jag vill ligga prismässigt.

Har en Monster Dark och då passar deras mattsvarta modell riktigt fint :yoparty

Mer förslag är välkommna!

Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Grattis till hojen, monstrena är grymt fina :tummenupp

Här kollade jag när jag skulle köpa hjälm ;)
http://sharp.direct.gov.uk/
Ställde in den på att visa 5stjärniga och valde ut
några passande kandidater. Blev en vit AGV S-4.
Tyckte det var bra med en vit hjälm så jag syns
lite bättre också :). Finns även i mattsvart.

Last edited:

BlazingBlomman

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2007
Hoj
vfr 750 -91, Gsxr 750 -96
de e lätt å byta visir på hjc hjälmarna.. däremot tycker ja där e ganska mycke vindbrus i dom annars e dom bra:)

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SS
<Farbrorvarning>
Tänk på att hjälmen ska sitta bra och vara skön, annars kommer du att ruttna på den kvickt, oavsett vilka specar den har. Köp ingen plastkruka. Själv har jag provat igenom de flesta märken tror jag sen 1991 och av nån jäkla anledning verkar snålmärket Nolan sitta bäst på mig. Kanske för att man är från småland??
</Farbrorvarning>
mvh
Micke

Olve

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
Aprilia Falco -00
Åk till Ci`s i Hovslätt inte många km för dej,Dom har många olika märken o prisklasser.

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
de e lätt å byta visir på hjc hjälmarna.. däremot tycker ja där e ganska mycke vindbrus i dom annars e dom bra:)

Va säger du? Har en gammal ac-11 och tycker att visirbyte är ett litet helvete, i alla fall jämfört med Shoei. Måste ha fel teknik helt enkelt... Däremot tycker jag den är ganska tyst. :D

/R

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
jag var mycket nöjd med min förra HJC hjälm, ända tills jag krashade. ingen hård smäll men skadad så pass att jag inte ville använda den mer. Den var var kanontyst och riktigt skön. kommer inte ihåg vad modellen hette med den kostade strax över 2000:-

Nu kör jag med nån hjälm (kommer ej ihåg fabrikat) som heter X-Lite och den väsnas nåt djävulsk.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
jag var mycket nöjd med min förra HJC hjälm, ända tills jag krashade. ingen hård smäll men skadad så pass att jag inte ville använda den mer. Den var var kanontyst och riktigt skön. kommer inte ihåg vad modellen hette med den kostade strax över 2000:-
Men det är väl inget konstigt med att hjälmen går sönder vid en krasch? Det är ju det den är till för. Att hjälmen tar upp energin och går sönder istället för att din skalle ska göra det.En hjälm är alltid förbrukad efter en olycka.

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
<Farbrorvarning>
Tänk på att hjälmen ska sitta bra och vara skön, annars kommer du att ruttna på den kvickt, oavsett vilka specar den har. Köp ingen plastkruka. Själv har jag provat igenom de flesta märken tror jag sen 1991 och av nån jäkla anledning verkar snålmärket Nolan sitta bäst på mig. Kanske för att man är från småland??
</Farbrorvarning>
mvh
Micke

Även jag har provat en del hjälmar och kommit fram till att min skalle passar bäst i en Nolanhjälm. Har faktiskt provat en Biltemahjälm oxå och den sitter djäkligt bra på mitt huvud, riktigt bekväm. Tyvärr är den alldeles för stor och utgör ett djäkla vindfång. Har en small och det finns nog bara ett skal till alla storlekar. Visiret är skit och läcker in luft och smågrus...

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
Men det är väl inget konstigt med att hjälmen går sönder vid en krasch? Det är ju det den är till för. Att hjälmen tar upp energin och går sönder istället för att din skalle ska göra det.En hjälm är alltid förbrukad efter en olycka.

att den skulle hålla för att återanvändas efter en krash var inget jag tänkt på, det jag menade var att jag blev besviken på den nya hjälmen jag köpte efteråt som trots sitt avsevärt högre pris inte var i närheten av lika tyst som den billigare HJC

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Har en HJC fs-10 carbon nu som jag trivts jätte bra med. Den passar mig helt enkelt. Arai är nog den enda hjälm som suttit ännu skönare. Har tyvärr kraschat o min kruka fick en go smäll så den får bytas ut. De lutar just nu åt en ny HJC fs-10. Fast nu får de nog bli en vanlig svart lackat. Har inte råd att lösa en ny carbon hjälm. E ju väldigt individuellt hur en hjälm passar. Tex. SHOEI passar mig inte alls... tyvärr.

BlazingBlomman

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2007
Hoj
vfr 750 -91, Gsxr 750 -96
Va säger du? Har en gammal ac-11 och tycker att visirbyte är ett litet helvete, i alla fall jämfört med Shoei. Måste ha fel teknik helt enkelt... Däremot tycker jag den är ganska tyst. :D

/R

den ja har e de bara flytta på två spakar typ å då låsnar de som sitter på å sen bara trycker man dit de nya :) busenkelt

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Lånar tråden lite :rolleyes:

Nån som kan ge lite info om OGK:s hjälmar? Var finns dom att köpa i sverige? Om dom finns vill säga..

Janne VTR

En gammeljävlabattericykel
Gick med
5 Nov 2006
Hoj
R1-99
Har en HJC oxå. Det är en AC10 tror jag. Helt ok för de pengarna, men lite dålig ventilation på den. 4:e säsongen nu, men det blir nog pension efter denna.
Ha de..

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Biltema har en mattsvart hjälm också! Dessutom säkrare än Nolans öppningsbara modell!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...