Min första roadracing tävling

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Wow, vilken helg! För två veckor sedan rasade hojen, 5ans växel, en skiftgaffel, axeln och pinnen som gafflarna sitter på gick sönder och själva kåpan som håller fast alla drev sprack, precis där skiftgaffelspinnen går in.
Efter lite konsulterande hos Starol Racing [grym service, tack snälla Eva och Håkan!] så beställdes ju en ny axel ifrån Suzuki. Fint, vi valde återförsäljaren Din Mc i Rotebro. Köper grejerna på torsdagen, kommer hem, ska sätta ihop allt och inser att axel ser helt annorlunda ut. Ringer upp och frågar ifrån vilken årsmodell dom beställt axeln, en RGV -97 får jag till svar. Ringer Torkel [som varit min telefonmeckguru, tack snälla!] och frågar vad för sorts axel man ska ha. Jag trodde nog att mcbutiker visste vad som passar till vad, men tydligen hade jag fel.
Beställer en ny, blir lovad att den är hemma dagen efter runt 12.00
Ingen ringer förrens 15.00 och då har jag redan tack vare en underbart snäll Johan [Sege] fixat lite reservdelar kvällen innan.

Det meckas till klockan 04.45 på fredagsmorgonen. Jag hann få lite sömn iallafall, på garagetgolvet..
Upp några timmar senare och fnular med resten. Kicken funkar inte alls som den ska men det får lösa sig när vi kommer ner. Växlarna går i fint när vi provkör så det känns bra. Packa allt och lasta på. Kommer ner till Sviestad 21.00 på fredagskvällen. Känns riktigt surt att inte ha fått träna alls pga den sablans felleveransen. Parkerar hojen i Webspys stora tält som behövde lite utfyllnad [tack för platsen!] och somnar in på småtimmarna.

Trött som ett as lördagmorgon efter att ha sovit i tält. Första tidsträningen närmar sig och jag är grymt nervös. Går saaakta att köra för växlarna vill inte alls komma i ibland, speciellt på rakan. Det går skit helt enkelt och jag är grymt missnöjd. Kör på 1.10 som bäst och det är bara börja mecka direkt efter 2a träningen som gick i ungefär samma anda..
Axxexxs [vilket proffs, tack snälla för allt!] kom för att hjälpa till och fnulade lite, bland annat fixade han kicken till mig. Sen fick han provköra hojen för att se om växlarna gick i, förutom att han nog blev sugen på att köra 250SP igen så gick hojen fint. Vi flyttade även ner växeltjofräsen så att jag slipper lyfta foten så himla mycket som jag hade behövt under dagen.

Trött som ett as på söndagsmorgonen också. Går på den fria träningen 09:15, ooooh yeees, hojen går som en klocka. Hoppas det var växeltjofräsgrejen som var orsaken för det var ju lätt fixat. Sänker mig dock bara två sekunder till 1.08 när jag vet att jag kan köra lite fortare iallafall.
Ner bakom kåpglaset måste jag och inte så raka armar, lite tips ifrån folket är alltid bra och värdefullt.

Tävlingen närmar sig. Efter en riktigt otäck olycka i 250GP så är det dags för oss. Kommer iväg dåligt på warmupen men när starten går funkar det mycket bättre.Vilken känsla, första tävlingen har startat! Gul flagg efter gul flagg och jag hoppas jag håller mig på hjulena hela rejset. Sen börjas det viftas med blå flagg och jag inser ju att det inte finns nån annan än jag som kör långsamt..

Ett par varv kvar bara, det är svettigt, jag är törstig, det går långsamt, jag hänger inte ut och trycker ner hojen men fy i helskotta vad läskigt sjukt kul det är ändå! Äntligen målflagga och man slår av på tempot. Nöjd över att ha kört första tävlingen. Inte lyckat att inte ha tränat på 2 veckor dock och kör tidsträningen det första man gör, men jag lyckades väl hålla mina 1.08, 1.09or ganska jämnt och med den backupen jag hade och all support kände jag mig ändå som en vinnare. Det kräver väl lite tid och lite jävlar anamma så ska jag nog brotta ner hojen jag också.

Tack alla som har funnits till hand och/eller har dunkat mig i ryggen och önskat mig lycka till! Speciellt till min mekaniker Lasse som fixat i ordning hojen, Starol Racing som hittade massa jobbiga fel i min låda som vi hann åtgärda, Anders [Webspy] för utlåning av plats i depåtält. Alex [Mr.Lind] för lån av bil. Alexandra [Gräddnos] och Alexs tjej Anna som peppade.
Miinins fru som klappade mig på axeln innan start och önskade mig lycka till.
En av funktionärerna jag dessvärre inte vet namnet på som peppade.
Syss och Rust29 som gav mig bra transpondrar [ni sa ju att dom var trimmade..] Pappa och brorsan som hejjade idag samt Magnus, Stefan och Kjell från mcklubben som hejjade. Axxexxs som tog sig tid att fiffla med min hoj på kvällen, Henrik [sepahewe] som meckade med oss. Mattias som också agerade telefonmeckhjälp på fredagen. Jörgen Player Special som numera inte kör 250Sp längre men som lånade ut ett specialverktyg som gjorde att vi fick isär växellådan smidigt, grymt schyst.
Patrik som hoppade in och var min gridboy med paraply i högsta hugg inför rejset, lite mage fick vi se iallafall!
Och givetvis tack till alla i 250SP, ni kör så grymt, jag har mycket kvar att lära! Sist men inte minst tack till LMS för en grym helg!

Ha det fint och tack igen för en sjukt kul helg!
// Jannica #9, sist är inte minst..

vadtysan, kom på att jag måste tillägga att jag kom på 18.e plats av 24..
men då var det 6 stycken som gick av banan.. ehum
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
:tummenupp
Alltid kul att se dig glad och munter trots problemen ni hade :)
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Vi sa ju att du inte var sist! så det så!

Grattis till din första tävling, jag är faktiskt avundsjuk!

//Niklas
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Den som inte ger sig.....

Kul att du fick köra till sist. Jag har aldrig kört bana men ska fan ta mig göra det ngn gång, Är ung så jag har tid :) men måste kännas så himla kul när folk ställer upp!

/Regards Cel
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Hrattis!
Kul att höra att det gick bra till sist iallafall! :tummenupp
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Grattis tjejen! Oehört skoj! Om ingen vill ställa upp vid någon tävling som Paraplypojke, så är jag ganska överkvalificerad som överviktig, valfettsinsmord dito :D
 
Last edited:

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Jag tycker du var grym !

Varva mer - koppla mindre = då spöar du anja - varje gång :)

Kram
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Way to go Jannica! Ska du köra den 23/7 på Gelleråsen?
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Freppa skrev:
Grattis tjejen! Oehört skoj! Om ingen vill ställa upp vid någon tävling som Paraplypojke, så är jag ganska överkvalificerad som överviktig, valfettsinsmord dito :D

Men hallå... hon kanske vill få besök av någon när hon står i depån, står du där så kommer inte en jävel vilja komma i närheten :kocko . Det är som att lägga upp en salmonellasmittad kycklingfilé på Lallerstedts bästa stekhäll :)

Grattis förresten Bikerbitch, go get them next time.

/Nitrous
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Rolig läsning. Kul för dig, fortsätt "blogga" i roadracing karriären.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Nitrous skrev:
Men hallå... hon kanske vill få besök av någon när hon står i depån, står du där så kommer inte en jävel vilja komma i närheten :kocko . Det är som att lägga upp en salmonellasmittad kycklingfilé på Lallerstedts bästa stekhäll :)

/Nitrous

Nämendetkanskeärmeningen?! Hon måste få koncentrera sig på sitt, inte ha en massa beundrare som springer omkring benen! Passa dig så jag inte ställer mig brevid dig!
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Bikerbitch skrev:
Tack alla! Känns super!
Jao, jag ska köra den tävlingen såvida inget oförutsett händer. Detta är ju livet!

Argh, jag vill bli tackad en gång för varje pryl du lånat. :mad: :hihi

Kul att du kom till start och fick genomföra rejset!!
 

rust29

aka Stefan - Race on!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Vikingstad
Hoj
*såld*
Skoj att läsa din härliga beskrivning av helgen och jobbet innan med att få hojen körklar.
Nästa år har du fått mer träning på Sviestad och ska då få en ännu snabbare transponder... :tungan
 

jezziiie

Member of Huddinge MCK.
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Huddinge
Hoj
En okonventionell gatmissil, enligt Allt om MC. (ombyggd ZZR med släpvagn)
Grattis till din första tävling! Verkar helt galet kul! Ser fram emot fler rapporter! :tummenupp

Kram
/J
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
rust29 skrev:
Nästa år har du fått mer träning på Sviestad och ska då få en ännu snabbare transponder... :tungan

OM hon vänder hållaren 180 grader... eller fixar mjukare bromsskivor. ;)

Håller med föregående talare, fortsätt "rejsblogga"!
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Värst vad ork du verkar ha. Jag med mitt humör ballade ju ur bara för att det regnade på fredagen. Sen följde många utbrott.

Man kanske ska vara lite mer nöjd.

Racerapport kommer under dan...
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top