Video Min första vurpa...

gr0dan

Radical Riders
Gick med
28 Jun 2010
Ort
Lund
Hoj
Ktm sxf 250 2011
Där är en filmruta som man klickar på och bara lägger in länken :)
Några skador på dig ? Kalla däck ?
 
Last edited:

StiFf

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Gsxr 750 k2
Tackar, nu hittade jag den, skyller på att jag var nyvaken :p
Ne kalla däck var det nog inte, det hände 18min in på passet, och jag fattar fortfarande inte riktigt själv vad det egentligen var som orsakade det riktigt. Trodde först att jag tryckte för hårt på gasen ut ur kurvan men när jag kollar på klippet verkar det inte alls som det.
Det gick relativt bra med både mig och hojen, endast lite plastskador på hojen och jag fick en stukad fot och öm i knät.
Fsat som väntat mår man lite sämre nu dagen efter hehe
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Usch då, fan vad trisst. Modigt att bjuda på fadäsen på SH ;-) Jag var där igår. Gick bra med dig?
Men man ska inte gå ifrån nån vurpa utan att lära sig nåt. Förstår du varför du highsidade?
 

StiFf

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Gsxr 750 k2
Usch då, fan vad trisst. Modigt att bjuda på fadäsen på SH ;-) Jag var där igår. Gick bra med dig?
Men man ska inte gå ifrån nån vurpa utan att lära sig nåt. Förstår du varför du highsidade?

Hehe ja det kan jag ju bjuda på, efter alla gånger man sett andra vurpa på nätet :p
Nej jag försöker komma på vad det var, men lyckas fan inte med det.
Det jag fått höra av andra är följdfel av att blicken var dålig, men tycker ändå inte det borde hänt med jämn gas.
Mera input är väldigt välkommet :)
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Är själv amatör och verkligen ingen experttyckare men det som slog mig direkt när jag såg klippet var "oj, vad tidigt han börjar gasa". Det ihop med lite andra faktorer som nedlägg, trötthet etc.
Säger inte att det är rätt eller fel men jag vågar aldrig gasa så tidigt i kurvor.

Har ett pass från igår filmat. Kan posta länken här så kan du se hur jag fegar på gasen i trösen ;) Ska bara laddas upp på YT...
 
Last edited:

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Tur att du klara dig skapligt.. jag gissar på att du la ned för mycket och fick slut på gummi. Tycker det låter som fotpinnarna skrapar i, innan det släpper.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Om inte jag hör helt fel så när däcket släpper så släpper du även gasen (överlevnadsreaktion) och då greppar däcket som just släppt och du slängs av... men det är bara min snabbanalys av att ha sett filmen.
 

StiFf

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Gsxr 750 k2
Är själv amatör och verkligen ingen experttyckare men det som slog mig direkt när jag såg klippet var "oj, vad tidigt han börjar gasa". Det ihop med lite andra faktorer som nedlägg, trötthet etc.
Säger inte att det är rätt eller fel men jag vågar aldrig gasa så tidigt i kurvor.

Har ett pass från igår filmat. Kan posta länken här så kan du se hur jag fegar på gasen i trösen ;) Ska bara laddas upp på YT...

Jaså, vad jag har lärt mig efter twist of the wrist så ska man ju vara på gasen så fort man bromsat klart för att hålla en jämn gas igenom hela kurvan.
Ca 8:50 in i den det här klippet

Men ska kolla ditt klipp med och se hur det sklijer sig :)

@T-Bag: Det är möjligt, men jag har svårt att urskilja ifall det skrapar innan det släpper eller om det låter just när det släppt och hojen lägger sig lite extra då
 
Last edited:

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Hej! Skönt att det gick bra trots allt. Kollat filmen ett par gånger och jo det är väl som andra säger, för mycket gas "midcorner" som orsakar highsidern enligt min åsikt.
Egentligen så börjar väl problemet med för låg ingångshastighet där du sen gasar friskt för att komma igenom kurvan. Med högre "rull-fart in" (gärna senare broms) och ingen eller endast lite stödgas till och förbi apex och sedan successivt gaspådrag efterhand du får upp vinkeln på hojen ut ur böjen så undviker man såna här highsiders. (går dessutom fortare :) Det är bara att hoppa upp i sadeln och testa igen :tummenupp
Hehe ja det kan jag ju bjuda på, efter alla gånger man sett andra vurpa på nätet :p
Nej jag försöker komma på vad det var, men lyckas fan inte med det.
Det jag fått höra av andra är följdfel av att blicken var dålig, men tycker ändå inte det borde hänt med jämn gas.
Mera input är väldigt välkommet :)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Tur att du klara dig skapligt.. jag gissar på att du la ned för mycket och fick slut på gummi. Tycker det låter som fotpinnarna skrapar i, innan det släpper.

Du har nog rätt i att det är fotpinnarna som tar i, skrapljudet låter mer som det... efter det följer gasavslag och då skriker bakdäcket till och omkullkörningen är ett faktum.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
T-bag och Carnivore har nog rätt, det verkar som att mycket nedlägg fick fotpinnar eller dämpare att ta i och lyfta bakhjulet, alternativt att Du fick för lite gummi i backen. Jaja, i vilket fall som helst släpper bakhjulet, Du släpper gasen och rätar upp något, bakdäcket griper i och hojen tumlar.

Angående tidigt gaspådrag i kurva så talar man ofta om några mm på gasen för allt över 600cc, det lät som att Du gasade mer än så... Jag vill nog korrigera påståendet om tidigt gaspådrag vad gäller CSS/TotW/SMC något, vad som sägs är så tidigt gaspåslag (1-2 mm) som möjligt, innebärande att man inte slår på förrän man är säker på att komma dit man vill (ofta in till APEX).

När gasen slås på beror på ingångsfart och därmed hur långt in i kurvan man ligger på broms, vilket innebär att racespår och racesituationer skiljer sig rätt mycket från i vart fall SMC:s förhållningssätt. Relativt sett låg ingångsfart, sen svängpunkt och tidigt gaspåslag (1-2 mm) för att få hojen stabil är en teknik som ger Dig flest alternativ och förutsättningar att hantera en incident ute på landsvägen.

Stoner o co bromsar oerhört sent och långt in i kurvorna (nästan till APEX), ligger på gas direkt efter broms och måste även beakta blockering av bakomvarande när de härjar på banorna. Att det går oerhört fort råder det ingen tvekan om. Men det körsättet fungerar naturligtvis inte alls på landsvägen med det antal okända parametrar man hanterar där under en normal helgtur.

Mina 2p, lycka till och på´t igen när hoj och kropp så medger:)

Jaså, vad jag har lärt mig efter twist of the wrist så ska man ju vara på gasen så fort man bromsat klart för att hålla en jämn gas igenom hela kurvan...

...@T-Bag: Det är möjligt, men jag har svårt att urskilja ifall det skrapar innan det släpper eller om det låter just när det släppt och hojen lägger sig lite extra då
 
Last edited:

StiFf

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Gsxr 750 k2
Ok verkar som jag får tänka om en hel del och prova igen nästa gång, tack för hjälpen :)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Sen skulle jag väl inte riktigt kalla detta en highsider utan mer ett tumlande... eller har jag missuppfattat highsider?
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Jag är ingen anhängare av Keith code körstilen då jag ödslade en hel säsong på den i 250sm på -90 talet, resultat: sämre varvtider och fler krascher. Mitt tips: bromsa senare med successiv minskad bromsverkan in i sväng, gå på avslag in till apex, öppna gasen försiktigt och lägg över vikten på bakdäcket. Sen successiv gas, försök vinkla upp hojen tidigt för att kunna ge fullt. De sladdar man får kommer sent i kurvan och reder ut sig själv pga hojen är på väg ur nedläggningsvinkeln. Visst, det kanske blir en och annan lowsider pga framhjulskas men det är ju att föredra före en highsider i mina ögon och har du ett bra framdäck ska det mycket till innan det ger sig . I den nedläggningsvinkeln du får släppet kvittar det om du släpper gasen eller inte, det är redan försent, hojen highsidar oavsett, bakänden har redan ställt ut för mycket. Kanske lite kontroversiellt i mångas css, smc öron fast det funkar om man vill åka fort och säkert.
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Hmm, tycker det är väldigt svårt att avgöra från den kameravinkeln.

Ser ut att släppa väldigt tidigt?

Däck? :va
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Jag är ingen anhängare av Keith code körstilen då jag ödslade en hel säsong på den i 250sm på -90 talet, resultat: sämre varvtider och fler krascher. Mitt tips: bromsa senare med successiv minskad bromsverkan in i sväng, gå på avslag in till apex, öppna gasen försiktigt och lägg över vikten på bakdäcket. Sen successiv gas, försök vinkla upp hojen tidigt för att kunna ge fullt. De sladdar man får kommer sent i kurvan och reder ut sig själv pga hojen är på väg ur nedläggningsvinkeln. Visst, det kanske blir en och annan lowsider pga framhjulskas men det är ju att föredra före en highsider i mina ögon och har du ett bra framdäck ska det mycket till innan det ger sig . I den nedläggningsvinkeln du får släppet kvittar det om du släpper gasen eller inte, det är redan försent, hojen highsidar oavsett, bakänden har redan ställt ut för mycket. Kanske lite kontroversiellt i mångas css, smc öron fast det funkar om man vill åka fort och säkert.

Håller fullständigt med dig.
Det är dessutom lätt att misstolka Keiths budskap till att man ALLTID ska gasa sig igenom ALLA kurvor. Har man väl öppnat gasen så får man ALDRIG släppa den i en kurva. Han trycker ju ganska hårt på det. Nonsens! Det beror ju alltid på situationen.

En skön och ganska nyttig motpol till "Twist of the Wrist" är Simon Crafar's "Moto Vudu".
Rekommenderas om man gillar att titta på instruktionsfilm!!
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Tjena en från Köpingsligan här;) Annorlunda att se ur hjälmkameravinkel, jag gissar på för tidigt och distinkt/hårt gaspåslag som orsakade detta? Just här känns inte övergången till jämn fin gas, jag upplever mer att det känns som när man börjar gasa mer för gå ur böjen. Min teori iaf, kan vara att du lagt ner för mycket med?. Hoppas du inte har allt för ont? Och att vi kanske ses ikväll på Sala Racing Park?

Jag har dig och Jien på film runt banan när ni växlade och Jien visade lite spårval.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej, inte kontroversiellt - Du beskriver en teknik för att åka fort på bana i racingsammanhang. Det emotsägs egentligen inte av CSS heller, men den debatten är för lång för att ta här. Problemet är att det, precis som Du själv skriver, i de allra flesta fall kostar ett antal vurpor innan man sätter den tekniken bra (broms in i kurva), dessutom är körsättet rent av fördärvligt om man tar med sig den tekniken ut på landsvägen!

Där har vi förklaringen till SMC:s tillämpande av körteknik - för att minimera krascher och lära ut körteknik som behåller mest mariginaler för oförutsedda händelser på landsväg.

De nya steg 5 och 6 tar klivet in i de tillämpningar Du och jag förfäktar även hos SMC. Gäller det att jaga tider i konkurrens med andra måste teknikerna tillämpas lite annorlunda.

Som Paulus skrev i ngt brev - "-Pröva allt, och behåll det som är gott..." :)

Jag är ingen anhängare av Keith code körstilen då jag ödslade en hel säsong på den i 250sm på -90 talet, resultat: sämre varvtider och fler krascher. Mitt tips: bromsa senare med successiv minskad bromsverkan in i sväng, gå på avslag in till apex, öppna gasen försiktigt och lägg över vikten på bakdäcket. Sen successiv gas, försök vinkla upp hojen tidigt för att kunna ge fullt. De sladdar man får kommer sent i kurvan och reder ut sig själv pga hojen är på väg ur nedläggningsvinkeln. Visst, det kanske blir en och annan lowsider pga framhjulskas men det är ju att föredra före en highsider i mina ögon och har du ett bra framdäck ska det mycket till innan det ger sig . I den nedläggningsvinkeln du får släppet kvittar det om du släpper gasen eller inte, det är redan försent, hojen highsidar oavsett, bakänden har redan ställt ut för mycket. Kanske lite kontroversiellt i mångas css, smc öron fast det funkar om man vill åka fort och säkert.

@Carnivore - Highsider = när föraren kastas i omloppsbana över hojen ut från kurvradien. Det framgår inte av filmen, men med all sannolikhet hade nog StiFt ramlat av på insidan innan hojen tumlade runt. Om den definitionen är korrekt är detta en lowsider med åtföljande tumling av hojen:)
 
Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top