Min hoj går bara på tre cylindrar och felet kan vandra

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Att den inte fick på alla fyra berodde säkert på dålig kontakt. Jordfel brukar vara lite luriga. Hoppas att det är löst. De gamla tändstiften sparar man i bra-att-ha-lådan. Folk gillar att byta tändstift men spara de fullt fungerande stiften till felsökning åtminstone.

Tomgångsvajer, har du det?! Jag tänkte också tjuvluft, eller att vajerhöljet inte ligger rätt vid förgasarna eller uppe vid gashandtaget. Har du vridit på tomgångsskruven? Skruva ut den.

En manual borde gå att hitta. Google is your friend.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Hur mäter du tändspolarna mer ohm mätare? Vilka värden ska den visa i så fall? Har själv problem med att min rf900r inte riktigt vill vara med när jag ger den gas men när jag ger mer gas så går den bra.

Det låter som slitna trottelnålar, dvs den går för fett med moderat gaspådrag men går bättre med fullt gaspådrag.

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Mäta tänspolar, egentligen är det en smula komplicerat. Men det första är absolut att mäta resistansen i lindorna. Primären (lågspänningssidan) runt/under 1ohm och högspänningen flera kiloohm. Det som stökar till det är att om lacken skadas på trådarna pga övertemp eller mekanisk stress så att ett större eller färre antal lindor kortsluter, då reduceras funktionen på spolen men den resistansmäter någorlunda korrekt. Då är det istället induktansen man ska mäta och jag gjorde ett snabbskott och lyckades inte med det, finns andra metoder såsom att mäta in-circuit med oscilloscope och strömtång men det är inget man har hemma som lekman.
Tändspolar lever ett hårt liv, trådlindat och höga spänningar i en varm och vibrerande miljö.

Idag är det vanligt med CoP (Coil on Plug) och har de valt att sätta drivsteget ihop med spolen så kommer man inte åt att mäta där man vill mäta.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin