Min hoj går bara på tre cylindrar och felet kan vandra

schonfeldt

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2004
Hoj
Suzuki RF900R -94
Hej!

Mitt problem är att hojen inte går på alla cylindrar, 3:an funkar ej. Jag provade att byta stift mellan 3:ans och 2:ans cylinder och vips slutade 2:an att fungera. Ok, enkelt tänkte jag och köpte ett nytt tändstift till 2:ans cylinder. Men vad händer när jag satte i det? Jo,
4:ans cylinder slutade att fungera(!) medan de andra fungerade. Hur kommer det sig att felet vandrar mellan cylindrarna? Kan det vara tändspolarna? Någon som vet jag ska göra?

Hoj: RF900R -94

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
På 4takts rad-4or i början av 90-talet så delar normalt sett 1an och 4an på en tändspole och 2an och 3an på en annan och är det så så är det osannolikt att 1) bara en slutar fungera och 2) samma probelm hoppar från 2an till 4an. Men jag svär inte på att det är så just på rf900

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Hoj
CB400N -82
Byt de andra stiften också för att eliminera tramsfel direkt! Har du provat fler uppstarter och har andra burkar gått/slutat gå?

schonfeldt

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2004
Hoj
Suzuki RF900R -94
Bytte alla stiften ifjol och har bara kört ca 300 mil sedan dess så jag tycker inte det ska behövas. Ska höra vad de säger på verkstaden.

schonfeldt

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2004
Hoj
Suzuki RF900R -94
Det stämmer bra att 1an och 4an delar tändspole och den andra ombesörjer 2:an och 3:an. Därför tycker jag att det inte borde vara tändspolarna. Men vad vet jag?

Jag har haft problem med att den har gått på tre cylindrar tidigare i år men då har den börjat fungera igen efter ett tag.

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Tändkablarnas anslutning till tändhattarna kan ärga med dålig kontakt som följd. Klipp kablarna 1cm och sätt på hattarna igen. Gissar att det är detta fel du har. Egen erfarenhet av detta.

schonfeldt

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2004
Hoj
Suzuki RF900R -94
Har du kollat anslutningarna till tändspolarna? Är fuggarna rena och fina? Hur ser stiften ut på dom cylindrar som inte går för tillfället?

Jo, anslutningarna har jag kollat och sprayat på lite 5-56.

Förgasarna har jag inte rengjort men jag har använt Redline Oil. Men jag tycker inte det borde vara förgasarna eftersom jag kan byta tändstift på en cylinder och för att den ska fungera igen.

Jag tycker alla stift ser rätt lika ut. Jag kan inte se någon större skillnad på det stift som inte fungerade, mot det som funkade.

Men jag ska ändå köpa resterande 3 stift och se om det löser problemen

schonfeldt

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2004
Hoj
Suzuki RF900R -94
Tändkablarnas anslutning till tändhattarna kan ärga med dålig kontakt som följd. Klipp kablarna 1cm och sätt på hattarna igen. Gissar att det är detta fel du har. Egen erfarenhet av detta.

Ok, låter ju värt ett försök. Funkar det med de tändhattar jag har eller måste man köpa nya?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jo, anslutningarna har jag kollat och sprayat på lite 5-56.

Förgasarna har jag inte rengjort men jag har använt Redline Oil. Men jag tycker inte det borde vara förgasarna eftersom jag kan byta tändstift på en cylinder och för att den ska fungera igen.

Jag tycker alla stift ser rätt lika ut. Jag kan inte se någon större skillnad på det stift som inte fungerade, mot det som funkade.

Men jag ska ändå köpa resterande 3 stift och se om det löser problemen

Är förgasaren knas släcker du stiftet, sen när du flyttar stiftet är det fortfarande släckt på den nya cylindern men det tar ett tag innan du släcker den gamla igen.

Så, gör rent förgasarna riktigt och köp fyra nya stift.

schonfeldt

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2004
Hoj
Suzuki RF900R -94
Morrr!! Nya stift till alla cylindrar och nu går den inte på 4:ans cylinder! Kan det vara tändspolarna, kablarna eller självaste CDI-boxen??

Jag ska prata med verkstaden imorgon och höra vad de tror.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
När du säger att den inte går på fyran, är där ingen gnista alls på stiftet om du tar ut det och provar?

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Din motorcykel försöker säga åt dig att köpa en triple istället. Lyd den, du kommer inte ångra dig! :tummenupp

schonfeldt

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2004
Hoj
Suzuki RF900R -94
Pratade med verkstaden igår och de tyckte det lät som något med tändningen. Så igår mätte jag upp spolarna med hjälp av ohm mätaren och det var klockrena. Jag kollade gnistan igen på 4:an och det såg bra ut. Sedan sprayade jag 5-56 i alla kontakter jag kunde hitta. Provade starta den och DÅ gick den nästan som den skulle. Kände att kröken på 1:ans cylinder inte var lika varm som de andra men dock inte iskall. Men när jag tog en provtur gick den som den skulle:)

Tyvärr har jag gjort ett försök att lossa förgasarna vi ett tidigare tillfälle och inser nu att nåt har hänt med tomgången. Den var 3000 v/min och det hjälpte inte att justera den med tomgångsvajern. Måste upp med hela skiten och se vad som har hänt. Så snart ska den väl gå som tänkt igen.

schonfeldt

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2004
Hoj
Suzuki RF900R -94
När jag startar den känner jag försiktigt på grenrören om alla blir varm. Är det kallt går den inte.
Sedan hör jag oftast när den går på tre cylindrar, men ljuder varierar lite beroende på vilken cylinder som inte tänder.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Pratade med verkstaden igår och de tyckte det lät som något med tändningen. Så igår mätte jag upp spolarna med hjälp av ohm mätaren och det var klockrena. Jag kollade gnistan igen på 4:an och det såg bra ut. Sedan sprayade jag 5-56 i alla kontakter jag kunde hitta. Provade starta den och DÅ gick den nästan som den skulle. Kände att kröken på 1:ans cylinder inte var lika varm som de andra men dock inte iskall. Men när jag tog en provtur gick den som den skulle:)

Tyvärr har jag gjort ett försök att lossa förgasarna vi ett tidigare tillfälle och inser nu att nåt har hänt med tomgången. Den var 3000 v/min och det hjälpte inte att justera den med tomgångsvajern. Måste upp med hela skiten och se vad som har hänt. Så snart ska den väl gå som tänkt igen.

Kolla så den inte drar tjuvluft, gärna efter att du gjort rent förgasarna.

JTF74

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2015
Hoj
RF900R
Hur mäter du tändspolarna mer ohm mätare? Vilka värden ska den visa i så fall? Har själv problem med att min rf900r inte riktigt vill vara med när jag ger den gas men när jag ger mer gas så går den bra.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin