Min KTM 525 EXC

AL

Kryzzare...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
KTM 660 -04
Nu har jag gjort nästan en månad på min 525a och jag är bara så jävla nöjd!

Var lite nervös inför köpet om jag skulle bli nöjd och framförallt övergången från sporthojen, haft 3 st R1or.

Det leendet jag hade första gången jag körde den (som enduro visserligen) gick från öra till öra. Vilket ös. Senare som motard med akra helsystem var lyckan fulländad!

Har inte suttit på en sporthoj sen dess.

Ni som tvekar. Gör inte det ...
 

Bifogat

  • minhoj2.jpg
    minhoj2.jpg
    74.7 KB · Visningar: 744

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
Den är riktigt brutal!!!! och tok snygg!!! skulle själv villja ha en sådan om man nu skulle få för sig att byta märke!
 

Krickan4

The Tivoli
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kontinenten
Hoj
Suzuki Gsxr
Klart snygg :tummenupp jag är ochså j-vlig njd med mitt byte från retta till min Husa 650!
Men jag fick bara leka tre dagar men jag ska snart ut leka igen så fort gipset är borta :)
 

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Södern
Hoj
Dr350 rmz250
Kostar?


AL skrev:
Nu har jag gjort nästan en månad på min 525a och jag är bara så jävla nöjd!

Var lite nervös inför köpet om jag skulle bli nöjd och framförallt övergången från sporthojen, haft 3 st R1or.

Det leendet jag hade första gången jag körde den (som enduro visserligen) gick från öra till öra. Vilket ös. Senare som motard med akra helsystem var lyckan fulländad!

Har inte suttit på en sporthoj sen dess.

Ni som tvekar. Gör inte det ...
 

Tommy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
KTM660
Re: Re: Min KTM 525 EXC

Weo skrev:

Beror på vilken utrustning du ska ha till den.
En 525 -03 låg på 77k + motardkit, beringerbroms och akra så snackar vi över 100k.

Alla -03 är slut så ska du köpa en ny får du vänta på en -04 som kommer i augusti (tror jag).

Kolla med www.superbike.se vad han kan göra för pris på en -04 om du är sugen.
 

Urre

o jä!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg..
Hoj
Husaberg 650 -03, GRC -02
Riktigt snygg..

Var det du som kom åkande på mölndals vägen vid 20 00 igår?
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Blir den inte lite _brutal_ att dundra runt med i endurospåret?
 

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 501
Blip skrev:
Blir den inte lite _brutal_ att dundra runt med i endurospåret?

Jag kör Husaberg 501 med FP system i skogen, visst det är inte den lättaste maskin att harva runt med gentemot en 125:a, men stor hoj kör man för att det är kul och att man gillar enduro som tuf sport, inte för att lägga snabbast tid mot mindre hojar. Med lågtändningen blir 501:an en perfekt enduro hoj, högtändningen går bara att köra med över fält och breda stigar när det går riktigt fort, blir det knixigt är högtändingen på tok för hetsig & brutal.

Angående KTM 525. Jag har kört den i enduro version, aldrig som motard, den har i princip exakt samma effekt som min egna hoj (ca 55 hk) så direkt brutal upplevde inte jag dem som. Snarare tvärtom, KTM 525 har en väldigt mild och lugn motorkaraktär tillskillnad från Husaberg 501 som är betydligt vassare och brutalare (med högtänding). Effekten är dock densamma.

Så brutal nej, lugn, mild och balanserad tycker jag den är (jämfört med tex Husa 501, VOR 450, yamaha 426 osv). Just den milda och lättkörda motorkaraktären är en stor anledning till varför så många enduro åkare väljer just KTM 450/525.
 

jb

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Marbella
Hoj
YZF-R1 -18
Jag har hört att de coola grabbarna tar en SX 525 och bygger motard av. Lite lättare och lite mer ös.
 

Tommy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
KTM660
jb skrev:
Jag har hört att de coola grabbarna tar en SX 525 och bygger motard av. Lite lättare och lite mer ös.

Man behöver inte bygga om en 525 SX eftersom den finns som färdig motard från KTM.
Grym hoj om man ska tävla och ej köra på gata.
Men på gatan är 4 växlar lite lite och sen måste man E-regga :(

Ska man bara köra bana köper man en 525 SX och sen monterar man dit 5an och 6an också för en ganska billig peng, så har man i alla fall möjligheten att peta i 2 växlar till.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Tror oxå jag såg er, om det var du en KTM till och en svart R6 (Marcus kanske). Inne i stan vid heden. Jag hade visst arme´kortisar och svart T-shirt. Hade precis polerat och kunde inte hålla mig i det vädret...

//Dxxx
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Tror oxå jag såg er, om det var du en KTM till och en svart R6 (Marcus kanske). Inne i stan vid heden. Jag hade visst arme´kortisar och svart T-shirt. Hade precis polerat och kunde inte hålla mig i det vädret...
Hade vart kul och testa aset! ;)

//Dxxx
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Tack Adrian


Hur fungerar 525 EXC på crossbanan? Blir den för mjuk i fjädringen eller funkar det där med?

Adrian_J skrev:


Angående KTM 525. Jag har kört den i enduro version, aldrig som motard, den har i princip exakt samma effekt som min egna hoj (ca 55 hk) så direkt brutal upplevde inte jag dem som. Snarare tvärtom, KTM 525 har en väldigt mild och lugn motorkaraktär tillskillnad från Husaberg 501 som är betydligt vassare och brutalare (med högtänding). Effekten är dock densamma.

Så brutal nej, lugn, mild och balanserad tycker jag den är (jämfört med tex Husa 501, VOR 450, yamaha 426 osv). Just den milda och lättkörda motorkaraktären är en stor anledning till varför så många enduro åkare väljer just KTM 450/525.
 

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 501
För seriösare bruk, tämligen kasst, liksom i skogen. WP i original utförande är riktigt dålig, svår att få bra (i synnerhet returen som är felkonstruerad om man ska tro fjädringsexperterna)... Returen är dum på så sätt att den inte går att få följsam över sten, ställer man upp returen för att bli fölsajm över sten blir den för snabb i kurvor så man flyger helt okontrollerat ur spår osv. Kan ge fler exempel.

Om man däremot låter tex Factory Connection modifiera den så blir den riktigt bra, kostar 2500:-, men det är värt varenda krona. De shimsar om den till oigenkänlighet. Blir som en helt annan gaffel :)

Om du inte behöver få ut allt ur hojen/fjädringen på crossbanan/enduro spåret kan du ju låta fjädringen vara i original utförande (även om det blir mycket mer svåråkt så, jag lovar skillnaden efter modifiering är som natt & dag), då behöver du bara vrida upp kompressionen 5-6 hack och eventuellt fingra lite efter tycke på returen så blir den ju hårdare och tar stalp bättre. Det är samma gaffel på SX & EXC (MXMA 4860 (?), nästan säker på, väldigt snarlik om inte annat), men med olika inställningar.

Blip skrev:
Tack Adrian


Hur fungerar 525 EXC på crossbanan? Blir den för mjuk i fjädringen eller funkar det där med?
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Tackar så mycket för ett bra svar, Adrian verkar ha bra koll på prylarna!

Mvh Blip

Adrian_J skrev:
För seriösare bruk, tämligen kasst, liksom i skogen. WP i original utförande är riktigt dålig, svår att få bra (i synnerhet returen som är felkonstruerad om man ska tro fjädringsexperterna)... Returen är dum på så sätt att den inte går att få följsam över sten, ställer man upp returen för att bli fölsajm över sten blir den för snabb i kurvor så man flyger helt okontrollerat ur spår osv. Kan ge fler exempel.

Om man däremot låter tex Factory Connection modifiera den så blir den riktigt bra, kostar 2500:-, men det är värt varenda krona. De shimsar om den till oigenkänlighet. Blir som en helt annan gaffel :)

Om du inte behöver få ut allt ur hojen/fjädringen på crossbanan/enduro spåret kan du ju låta fjädringen vara i original utförande (även om det blir mycket mer svåråkt så, jag lovar skillnaden efter modifiering är som natt & dag), då behöver du bara vrida upp kompressionen 5-6 hack och eventuellt fingra lite efter tycke på returen så blir den ju hårdare och tar stalp bättre. Det är samma gaffel på SX & EXC (MXMA 4860 (?), nästan säker på, väldigt snarlik om inte annat), men med olika inställningar.
 

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 501
Tack! Jag gör ju i princip inget annat än kör (enduro), det är mitt liv. Du kan maila eller pm:a (kollard ock väldigt sällan) om du har övriga frågor som rörö enduro.
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
Adrian har bra koll på grejjerna!!!
Skall du börja ändra din fjädring och om du har cross varianten av fjädringen så skulle du sänka den samtidigt! iaf blir husan bra mycket trevligare som motard om man har byggt om en cross till motard och sänker fjädringen 2½cm fram och 3½cm bak.
men som sagt låt nån BRA dämparfirma ta hand om det hela!
tävlar du med hojen eller kommer du att göra det ??

Blip skrev:
Tackar så mycket för ett bra svar, Adrian verkar ha bra koll på prylarna!

Mvh Blip
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top