I fordonslagen (SFS 2002:574) står det väl ingenting om registreringsskyltars utformning eller placering? Där står det ju bara en massa om besiktningar och vem som får kontrollera färdskrivare och såna saker.
I "Förordningen om vägtrafikregister" (SFS 2001:650) 7 kap 8§ första stycket så står det däremot:
Registreringsskyltarna skall vara väl synliga och hållas i sådant skicka att de lätt kan avläsas.
Enligt 7§ första stycket (samma förordning och samma kapitel) så ska registreringsskylten placeras baktill på en motorcykel.
Och i "Vägverkets föreskrifter om registrering av fordon m.m. i vägtrafikregistret" (VVFS 2001:118) 5 kap. 2§ andra stycket står det:
På motorcykel och moped klass I används skylt som avses i 1§ 4.
Vilket är en skylt med yttermåtten 195 x 155 mm. En vanlig standardskylt för mc med andra ord.
Sålänge man har en vanlig standardskylt som är väl synligt placerad och man håller den avtorkad är det alltså inga problem att ha den i hjulhuset.
Tänk även på att man ska ha skyltbelysning. Just nu hittar jag inte föreskriften som säger det, men om någon absolut vill veta det kan den skicka mig ett pm så ska jag leta lite hårdare.
Jag tror att motardnisses kompis antingen har haft en skylt av felaktig storlek eller så har han haft den placerad så den inte är väl synlig eller så har han saknat skyltbelysning.
Jag har även för mig att jag har hört någon luddig definition som säger att skyltens placering och storlek ska vara så att en polisman med normalgod syn kan läsa den på ett avstånd av minst tio meter.