Min ktm startar ej . HJÄÄLP

Raffe88

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2012
Ort
jönköping
Hoj
00 ktm lc4
Hej jag har en fråga.

Min ktm lc4 har slutat att starta. Var ute och körde och den bara stendog.

den får soppa och när jag kollar på tändstiftet så tänder det. Har skruvat loss tändstiftet och haft den mot motorn och det kommer gnistor. Tädstiftet ser gammalt ut men det kommer endå gnistor.

Vad kan det vara för fel?

har försökt med startgas och inte ens då vill den starta. Den vill inte ens försöka starta. Får förgasarsmällar nån gång då och då men inget mer.

Annars låter det bra när jag kör på elstart. inga missljud eller liknaden.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det behövs tre saker för att brappa, luft, bränsle och gnista. Eftersom du verkar få de två sista så verkar det logiskt att du saknar luft? Är det något som stoppar inflödet av luft?
Hur har du kollat att du får soppa, är stiftet blött?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kommer gnistan på rätt ställe på stiftet?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Låter som tändsystemet. Nytt tändstift och ny tändhatt och kapa 1cm på tändkabeln. Se till att koppla ifrån dödarknappen.
 

Raffe88

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2012
Ort
jönköping
Hoj
00 ktm lc4
Det behövs tre saker för att brappa, luft, bränsle och gnista. Eftersom du verkar få de två sista så verkar det logiskt att du saknar luft? Är det något som stoppar inflödet av luft?
Hur har du kollat att du får soppa, är stiftet blött?

jag har lossat på luftburken och rengjort förgasaren. stiftet blir inte blött, eller inte så jag har tänkt på det. Men har sprutat startgas i förgasaren både med fullgas och utan gas så att gasspjället öppnar sig inte ens då försöker den gå igång, bara att den får förgasarsmällar lite då o då
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Värt att kolla ventilerna. Med felställda ventiler blir den svårstartad, -men inte omöjlig att starta...
Jag tror dock att det är något elfel.
Jobba metodiskt. Börja med tändstift, tändhatt , kabel och gå hela systemet bakvägen tills du hittar felet
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
hur menar du på rätt ställe? haha :brynad:brynad

- - - Updated - - -

Men det gamla stiftet som sitter på nu tänder men det kanske behöver bytas endå? eller vad tror du?

- - - Updated - - -



nepp. Det är bra komp =)

Jag har varit med om stift som gett en gnista som ändå är trasiga, gnistan kommer på fel ställe eller är för svag, så det är definitivt värt att byta stiftet, och resten som Boris säger, billigt och lätt och inte helt ovanliga felkällor.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Va hände när den dog???

Hosta den till typ eller gick ojämnt eller vad???

Har varit me om på mina att de varit svårt att få igång när batteriet inte varit allt för bra..
Då har de funka kanon att kicka... Som att all ström gått till att dra runt motorn...

Har du prova kicka igång den???
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Bara för att det kommer gnista utanför motorn behöver inte det betyda att det tänder under tryck.
Ser det dåligt ut så prova byt först.

Visst kompression kan vara bra att mäta, men den borde inte dö plötsligt under gång pga sådant, borde bli successivt sämre under tid om det är sådant.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Bara för att det kommer gnista utanför motorn behöver inte det betyda att det tänder under tryck.
Ser det dåligt ut så prova byt först.

Visst kompression kan vara bra att mäta, men den borde inte dö plötsligt under gång pga sådant, borde bli successivt sämre under tid om det är sådant.
Standadtest är att knacka ihop avståndet på stiftet til säj 0.4 och sen pröva..
Det behövs högre spänning för att få gnista under tryck än vid atmosfärstryck.
Kompressiontryck är inte så väsentligt (bara i moppevärlden där vägarna tycks vara nedskräpade med tappade kompar).
Gäller ju bara att "få igång" härket..till en början.

Är det bränslebrist borde den hosta igång på startgas? Tillfälligt iaf
Samtidigt blir stiftet inte blött? Om den inte tänder boder det bli det..
Kolla närmare...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du har väl dragna polskor ! ? :7peta
Och vilken batterispänning har du ?
Har du mindre än 13,2 Volt så hade jag hängt på en batteriladdare som laddar med låg ström anpassad för ett MC-batteri, dvs mindre än 1A.
Intelligent som stänger av sig själv omkring 14,3 Volt.
tex
http://www.batterilagret.se/product/1811-ctek-xs-0-8-0-8a-12v.aspx
Eller en dum laddare tex
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...or/Batteriladdare-612-V-400500-mA-2000017815/
där du själv har kolla på spänningen med en multimeter
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/
och stänger av laddningen vid ca 14,3 Volt
 
Last edited:

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Finns faktiskt ett litet antal ord som faktiskt vinner på att särskrivas. Väldigt få ord, men dom finns.

Edit:
Ämnet!

Gud vilken tur att denna tråden inte låg i teknikforumet. :kryckorPhu!

Soppan? Har den stått länge med samma soppa? Det kanske inte är soppa längre...?
Tömma tanken, dränera förgasaren och börja om?
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det här med dåligt dragna polskor är inget ovanligt.
Har varit med om det själv (rent bly (mjukt / flyter ) i polskorna verkade var förklaring, inte det vanliga hårda legerade blyet.)
På en bandag dog instruktörens hoj , gixxer, vid 10000RPM. Efter en stunds felsökande hittades orsaken: Dåligt dragna polskor. Men det var inget problem starta hojen......utan problemet kom med vibrationerna/varvet (!?)
Läs Inges kommentar
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3962313.ece
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top