Min laptop lade av idag! FAAAN!

• Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date

Dominator-Rocks

Guest
Tja efter att ungarna har sprungit och fastnat i nätsladden till lappyn x antal gr så vart det som förväntat glapp!

Well well tänkte jag så svårt kan det inte vara å plocka isär och löda dit den där lilla runda kontaktprylen... Jag brukar lyckas med sådanna uppdrag!

Så jag skred till verket 30 små jävla skruv senare och en del bändande (inget övervåld) så fick jag isär den så jag kom åt lödpunkterna.

Lödde på alla!

Skruvade ihop den och Vips det vart mycket bättre nu men dock lite glapp... MEN den startar inte endå. När jag trycker på On knappen händer ingeting..... trots att jag ser på ström dioden att strömmen kommer fram!?!?:huvet

Har jag lyckats knäcka till nått kretskort någon stans kanske!?

HEEELVETET

Faan jag blir så jävla förbannad!

Skall plocka isär skiten imorn igen när jag inte är så JÄVLA arg och kolla vad som kan ha blivit fel! Men det känns som att oddsen är jävligt låga på att få ihop den igen!

Aja nu till frågan då! Kan jag koppla lappyns Hårdisk till min stationära på någe sätt det är väll knappas IDE kontakter som passar rakt av! Finns det några adapter kablar??

Jag har ju en jävla massa bilder blandannat i lappyn som förstås INTE är säkerhetskopierade :huvet

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Faan jag blir så jävla förbannad!
Aja nu till frågan då! Kan jag koppla lappyns Hårdisk till min stationära på någe sätt det är väll knappas IDE kontakter som passar rakt av! Finns det några adapter kablar??

Jag har ju en jävla massa bilder blandannat i lappyn som förstås INTE är säkerhetskopierade :huvet

Det du behöver köpa är en sådan här

https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Product=RAM-3

så e det bara att kopiera över allt sedan :tummenupp

synd vi inte bor grannar, då jag har en liggandes o skräpar här någonstans

Dominator-Rocks

Guest

DrSwizz

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
-
Det är inte alls säkert att din laptop är död. Har själv en gammal laptop som jag plockat isär/bytt delar på/byggt om osv. Några gånger har det hänt att den inte fungerat (inte startat eller att diskettstationen el. tangentbordet inte fungerat) efter att jag monterat ihop den igen. Efter att ha plockat isär den igen och kontrollerat att alla anslutningar sitter 100% som de ska och sedan monterat ihop den har jag dock alltid fått den att fungera till slut. Slutsats; Laptops är väldigt känsliga. Plocka isär din laptop igen och meka lite med den så ska du nog lyckas få liv i den.

Dominator-Rocks

Guest
Det är inte alls säkert att din laptop är död. Har själv en gammal laptop som jag plockat isär/bytt delar på/byggt om osv. Några gånger har det hänt att den inte fungerat (inte startat eller att diskettstationen el. tangentbordet inte fungerat) efter att jag monterat ihop den igen. Efter att ha plockat isär den igen och kontrollerat att alla anslutningar sitter 100% som de ska och sedan monterat ihop den har jag dock alltid fått den att fungera till slut. Slutsats; Laptops är väldigt känsliga. Plocka isär din laptop igen och meka lite med den så ska du nog lyckas få liv i den.

Nu gav du mig lite hopp! :tummenupp

Som sagt jag skall ge på den imorgon igen så får vi se!

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
hehe jag har precis samma klantighet runt mig, fast i form av hundar då...
hände samma grej på min acer. (åxå ett par år gammal)
Jag plockade isär och lödde jag med, funkade perfekt tills nästa gång vovven sprang på den. Vart samma sak igen. Dena gången borrade jag ett 0,5 mm stort hål genom moderkortet och lödde dit en ståltråd i den, sen på med kontakten och lödde dit ståltråden i den som stabilisator, funkar nu men använder den till stationär (vågar inte flytta på den då den säkert knäcks igen)

Jag misstänker att du blaskat på lite för mycket lödtenn så det blir kortis i närheten på lödningen, kolla så att det bara är kontakt på + delen, inte till skruven som sitter i närheten där.

Sen behöver du bara srkuva tillbaka plattan med knapparna på och testa innan du skruvar ihop allting.

Dominator-Rocks

Guest
hehe jag har precis samma klantighet runt mig, fast i form av hundar då...
hände samma grej på min acer. (åxå ett par år gammal)
Jag plockade isär och lödde jag med, funkade perfekt tills nästa gång vovven sprang på den. Vart samma sak igen. Dena gången borrade jag ett 0,5 mm stort hål genom moderkortet och lödde dit en ståltråd i den, sen på med kontakten och lödde dit ståltråden i den som stabilisator, funkar nu men använder den till stationär (vågar inte flytta på den då den säkert knäcks igen)

Jag misstänker att du blaskat på lite för mycket lödtenn så det blir kortis i närheten på lödningen, kolla så att det bara är kontakt på + delen, inte till skruven som sitter i närheten där.

Sen behöver du bara srkuva tillbaka plattan med knapparna på och testa innan du skruvar ihop allting.

Inget blask här inte! Små fina blanka lödningar....

Nja jag tror nog att jag har lyckat knäcka sönder någe´ jag hade lite problems med och få isär den!

Well well skall nog riva isär den imorgon igen!

Dominator-Rocks

Guest
MEN VA faan !

Tja

jag fick adapter kabeln idag från 3,5-->2,5 kopplade in den och slog igång burken men han hittar ingen ny disc! I vanlig fall när jag jackar i en ny HD så poppar det upp en text i stil med i.....siter det en XXXX och nu sitter det en XXXXXXX vill du apara ändringar tryck F1! Osså trycker man F1 och datorn startar och sen finns disken där.

Men inte nu :mad: :huvet har bootat om flera gr! Är det nå speccel man behöver göra då man har kopplat i en en "laptopdisk" till en stationär ?

Last edited:

Dominator-Rocks

Guest
Använd GetDataBackFAT eller GetDataBackNTFS beroende på vad din laptop-disk har för filsystem.

Den har FAT, förtydliga så är du snäll ! :va

Vad är GDB för någe ?

Step by step som för en femåring!

Jag har försökt med allt! Men jag har sån jävla otur med mina elektronik saker nu så jag vill bara :zpy den stationära datorn lade också av C: krash får inte igång den disken nu .... Gaaaaaaaah!:huvet

Hade det inte vart för att jag hade foton/filmer på barn/familj på diskarna så hade jag slagit dem sönder å samman :mad:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Googla på GetDataBackFAT så hittar du den på någon lämplig sajt.

Den räddar data från din laptop-disk så att du kan lägga filerna på din nya fina disk.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Den har FAT, förtydliga så är du snäll ! :va

Vad är GDB för någe ?

Step by step som för en femåring!

Jag har försökt med allt! Men jag har sån jävla otur med mina elektronik saker nu så jag vill bara :zpy den stationära datorn lade också av C: krash får inte igång den disken nu .... Gaaaaaaaah!:huvet

Hade det inte vart för att jag hade foton/filmer på barn/familj på diskarna så hade jag slagit dem sönder å samman :mad:

Innan du börjar fippla med en massa.
skaffa en USB > dentypen av disk du har i din laptop.
anslut din laptopdisk till din stationära via USB anslutningen.
använder du XP så vips så kommer det en ny disk du kan kopiera ut allt ur.

vad det än är du har köpt så tror jag usb varianten är bättre...

lycka till

marsva83

I bury those cock-a-roaches!
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
långsammast i ledet
hmm....min acer väntar också på en kommande operation för att fixa strömsladden... efter tre års slit o släng, samt mycket soffsurfande har tydligen tagit ut sin rätt på laptopen...
strömingången i datorn är ganska glapp men har inte vågat skruva isär datorn då jag har en tendens att bara förvärra saker...:huvet

något särskilt man ska tänka på innan man skruvar isär skiten?

MVH Martin

Dominator-Rocks

Guest
Innan du börjar fippla med en massa.
skaffa en USB > dentypen av disk du har i din laptop.
anslut din laptopdisk till din stationära via USB anslutningen.
använder du XP så vips så kommer det en ny disk du kan kopiera ut allt ur.

vad det än är du har köpt så tror jag usb varianten är bättre...

lycka till

Jag har beställt en sån här idag ! Och en ny HD till den stationära eftersom den också kraschade :huvet Helt sjukt! :mad:

hmm....min acer väntar också på en kommande operation för att fixa strömsladden... efter tre års slit o släng, samt mycket soffsurfande har tydligen tagit ut sin rätt på laptopen...
strömingången i datorn är ganska glapp men har inte vågat skruva isär datorn då jag har en tendens att bara förvärra saker...:huvet

något särskilt man ska tänka på innan man skruvar isär skiten?

MVH Martin

Slå sönder skiten och köp en ny i stället! :fakta

Nja det är en massa jävla plastclips hit och dit och en jäddra massa skruvar se till att du får den ALLA innan du börjar bända isär!

Lycka till! :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...