Min resa till Irlands nordligaste punkt.

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Allt började som en skojig idé då jag var ledig från torsdag till måndag.

Satt och spekulerade i vad man skulle spendera tiden med. Eftersom solen sken och allt såg lovande ut, så tänkte jag: "-Roadtrip!!"
Karta

Startade sent på lördagen efter en kort test-tur på fredagen. Kom iväg sent som sagt, då jag har en förmåga att trycka på snoozeknappen för mycket. :rolleyes: så jag lämnade Dublin runt 12-slaget.
Snabbstopp för morgonkaffe och macka i Athboy. :)
2011-06-04%25252013.34.12.jpg

Den planerade rutten blev lite avkortad på vägen upp då det var en musikfestival i Ballyshannon jag ville till. Solen sken och allt var toppen. Snabbt stopp i Ballyshannon och ser att det är fulla människor och trevlig musik. Men inget ställe att bo på. Så jag fortsätter, även fast klockan börjar bli sen.

När jag nådde Letterkenny så var klockan strax runt 20, tror jag. Hade tur och hittade ett B&B som hade plats över.
Bytte om, fick i mig en bit mat och tog några öl på lokala haket (dom gillar country musik däruppe) :p
Dagen efter kliver man upp och får se regn regn och åter regn.
2011-06-05%25252008.15.40.jpg

Men men. Har man åkt drygt 40 mil dagen innan, så vänder man inte om det är 10 kvar. Så i med frukost, på med ställ, försöker regnsäkra allt som går (varför tog jag inte med regnskyddet till tankväskan) och beger mig av.

Redan en bit på väg märker jag att jag tagit en skum bakväg. Så det blev en smärre omväg. Men skit i det. Det har iallafall slutat regna. :tummenupp

Sen så nådde jag tillslut mitt mål.
2011-06-05%25252011.50.28.jpg

Borta där nånstans är Skottland
2011-06-05%25252011.23.56%25255B6%25255D.jpg

Därborta ligger Island.
2011-06-05%25252011.19.15.jpg

Alla bilder finns här.

Hemvägen var bara pissregn och åter pissregn. Men jag såg några cyklister stånkandes upp för en lång backe, så det fick upp mitt humör för en stund. :näsblod

När jag så hade enbart 8-10 mil hem, så började tankarna vandra.
Såpass till den grad att jag inte lade märke till framförvarande bil som stannat i tid. så jag låser upp framhjulet, faller av, slår i axlen i backen med en smäll och rullar in i ankommande körfält, där min hjälm touchar framhjulet på en mötande bil, spinner runt, och får vänster fot överkörd av hans bakhjul.
:död

Ambulans och polis var på plats inom 5 minuter och skickade mig 2 mil tillbaka... till Cavan Hospital, där jag hölls inne för observation över natten.

Jag tyckte det kändes lite overkill, men flickan som tog mina röntgenplåtar var en riktig :tuttar så jag stod ut.

Jobbigaste var som sagt regnet. Vilket innebar att dom tog av mig alla blöta kläder. Så där ligger man helt naken. Men jag hade som tur var ombyte i tankväskan.

Men som sagt. Jag hade ju glömt regnskyddet. så mitt ombyte var pissblött det med. :huvet

Nu sitter jag hemma med högerarmen i en mitella, axel som värker (men jag tror den är ok. Den poppar lite då och då, så man vaknar till)
och en fot som känns som att den blivit utsatt för en stampande elefant.

Nu börjar allt tråkigt pappersarbete. :(
Men jag har iaf haft en trevlig tur, och kan sitta hemma och prata om det.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Men du glömde det viktigaste, hur gick det med hojen? :rolleyes:

Skämt åsido, skönt att du klarade dig så pass ändå. Trevligt med lite bilder och riktigt touring innehåller regn... det är det som skiljer låtsasturister från hårda touringbikers.

Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Tack för berättelsen! :tummenupp

Ska man "toura" är ett hederligt allvädersställ (som man testat i regn) guld. Moralen sjunker ganska fort när man börjar bli genomvåt.

Trist med olyckan, däck med bra våtprestanda är bra att kolla upp.

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Hojen ska visst vara reparerbar. Låg fart (max 40-50) Så nytt styre och ompyssling ska nog lösa det. Jobbigaste biten är att frakta hem den. Allväders-ställ var på, men hojen var i behov av service redan innan avfärd.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning