Min S3:a understyr

Ecke

Stånkafrälst
Gick med
4 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Triumph speed triple -01 KTM 620SCSM -såld!
Hej jag kan inte få ordning på min Speed Triple, den svänger fint in i kurvan men då man väl ligger i svängen så understyr den kraftigt man får värkligen jobba för att den skall hålla spåret, har kört flera sporthojar men aldrig upplevt något liknande - vad är felet?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Skumt slitna däck?
Om däcken är slitna ogynnsamt så kan man få just detta.
Min första TLR ville alltid resa sig i böjarna, man fick verkligen hålla ner hojen. Bytte framtoffla = kanonbra!
Den gamla tofflan var sliten mitt på och utåt men inte ända ut, längst ut fanns det fortfarande fullt mönsterdjup.
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Tung hoj med taskig (?) bakdämpare.
Jag bytte ut bakdämparen till en Öhlinare och höjde samtidigt häcken genom att öka längden på dämparen med 6 mm jämnfört med original.
Det gjorde en jävla skillnad, behöver inte längre hänga som en apa för att få runt hojen i kurvorna. :tummenupp
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Att hojen understyr beror oftast på antingen sura jävla skitdäck, men det antar jag att du redan har uteslutit. Således återstår att titta lite på fjädringsinställningarna.

Prova att släppa lite på fjäderförspänningen för att mjuka upp gafflarna. Anteckna hur det såg ut innan du börjar justera, och anteckna varje föränding du gör. Du kan också prova att mjuka upp returdämpningen lite.
 

Ecke

Stånkafrälst
Gick med
4 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Triumph speed triple -01 KTM 620SCSM -såld!
Slitet framdäck låter ju som en trolig orsak, killen före hade bara åkt touring med den så däcket är lite plattslitet


McB skrev:
Att hojen understyr beror oftast på antingen sura jävla skitdäck, men det antar jag att du redan har uteslutit. Således återstår att titta lite på fjädringsinställningarna.

Prova att släppa lite på fjäderförspänningen för att mjuka upp gafflarna. Anteckna hur det såg ut innan du börjar justera, och anteckna varje föränding du gör. Du kan också prova att mjuka upp returdämpningen lite.
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Där har du problemet! När man byter däck, gärna plattslitna, så blir hojen som ny, styrningen blir helt underbar.
 

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
Om du måste jobba (motstyra) för att hålla den kvar i spåret, så beror det troligen på plattslitna däck.
 

Ecke

Stånkafrälst
Gick med
4 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Triumph speed triple -01 KTM 620SCSM -såld!
Nytt framdäck beställt

K-Micke skrev:
Om du måste jobba (motstyra) för att hålla den kvar i spåret, så beror det troligen på plattslitna däck.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Körde en månad med min första ZX6a och trodde att det skulle vara så. En sån välsignelse när man fick på nytt däck!
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top