Ktm E-XC 250cc 1989 [ENDURO]
Ja så här ligger det till, först när jag fick hem den så var den väldigt svårstartad, men den rök även lite olja så ja tänkte väl de e väl lika bra o byta packboxarna.
Hade byt packboxarna (vid vattenhjulet och inne den packboxen som går in mot vevaxelhuset, eller vad det heter) sedan när jag skulle starta den var den väldigt seg och massor av tändstift blev sura.
Efter ett tag så slutade gnistan att slå så då bytte jag tändmoulatorn (eller va den heter, den innanför tändplattan). Då blev gnistan glänsande fin
Efter ha gjort detta gick den ändå inte igång, jag var tvungen att dra igång den efter bil.
Det var även lite dåligt komp i den och då tänkte jag byta kolvring och då upptäckte jag att det där spjället som sitter framme vid cylindern och bakom kröken (Avgasspjäll) att det var av.
Jag bytte den axeln och lät en crossmekaniker ställa in rätt (6mm eller vad det var). Så nu när jag hade bytt till en ny kolvring så blev det mycket bättre komp, kan knappt kicka igång den själv
Men nu så startar den på ungefär efter 1 kick, men han går inte så bra. Så jag tror nu att det är något men förgasaren, nån liten felinställning tror jag.
Hur den går nu lite mer specifikt
Alltså man kan gasa när man kör med halv gas på handtaget då går den upp i varv, när man gasar fullt så slöar det fram och den vill nästan stanna, man får inte fram nått varv.
När man kommer upp i hög hastighet så bara är det som han inte får bensin, eller som han får för mkt, Han typ gasar inget han bara rullar o när man sänker gasen går den igång igen, han vill inte varva ut..
Man får inget varv på maskineriet, han 4taktar lite med. GÅR INTE bra.
Inställlningar på förgasaren? jag har testat luftskruven på 0-3 varv olika lägen, men ingen märkbar skillnad. Har haft trottelnålen på näst högsta hacket och något i mitten, även längst ner. Ingen förbättrning
Typ om man har kört med den och sedan stänger av den så är tändstiftet helt blött och den går inte kicka igång (tror den får för mkt soppa) så då får man låta motorcyckel stå ett tag (kvart) så soppan rinner ur cylindern. Sen går den igång på 1 kick..
Vad kan vara felet ?
kan det vara att vikterna nere på den dära driften till pinnen som går upp till (avgasspjället) ??
eller kan det vara nån inställning på förgasaren? typ flotör som har hängt sig eller fel på trollelnåls instälninng?
NEED HELP
jag är nybörjare så jag vet inte vad allt heter
tacksamma för alla svar hehe
Ja så här ligger det till, först när jag fick hem den så var den väldigt svårstartad, men den rök även lite olja så ja tänkte väl de e väl lika bra o byta packboxarna.
Hade byt packboxarna (vid vattenhjulet och inne den packboxen som går in mot vevaxelhuset, eller vad det heter) sedan när jag skulle starta den var den väldigt seg och massor av tändstift blev sura.
Efter ett tag så slutade gnistan att slå så då bytte jag tändmoulatorn (eller va den heter, den innanför tändplattan). Då blev gnistan glänsande fin
Det var även lite dåligt komp i den och då tänkte jag byta kolvring och då upptäckte jag att det där spjället som sitter framme vid cylindern och bakom kröken (Avgasspjäll) att det var av.
Jag bytte den axeln och lät en crossmekaniker ställa in rätt (6mm eller vad det var). Så nu när jag hade bytt till en ny kolvring så blev det mycket bättre komp, kan knappt kicka igång den själv
Men nu så startar den på ungefär efter 1 kick, men han går inte så bra. Så jag tror nu att det är något men förgasaren, nån liten felinställning tror jag.
Hur den går nu lite mer specifikt
Alltså man kan gasa när man kör med halv gas på handtaget då går den upp i varv, när man gasar fullt så slöar det fram och den vill nästan stanna, man får inte fram nått varv.
När man kommer upp i hög hastighet så bara är det som han inte får bensin, eller som han får för mkt, Han typ gasar inget han bara rullar o när man sänker gasen går den igång igen, han vill inte varva ut..
Man får inget varv på maskineriet, han 4taktar lite med. GÅR INTE bra.
Inställlningar på förgasaren? jag har testat luftskruven på 0-3 varv olika lägen, men ingen märkbar skillnad. Har haft trottelnålen på näst högsta hacket och något i mitten, även längst ner. Ingen förbättrning
Typ om man har kört med den och sedan stänger av den så är tändstiftet helt blött och den går inte kicka igång (tror den får för mkt soppa) så då får man låta motorcyckel stå ett tag (kvart) så soppan rinner ur cylindern. Sen går den igång på 1 kick..
Vad kan vara felet ?
kan det vara att vikterna nere på den dära driften till pinnen som går upp till (avgasspjället) ??
eller kan det vara nån inställning på förgasaren? typ flotör som har hängt sig eller fel på trollelnåls instälninng?
NEED HELP