Min tur nu! Liten billig busbil!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har en van men får ändå inte knulla nåt nämnvärt extremt mycket...:va

Har man som du ett "Horoskåp" ska det gunga oavbrutet, rulla in en madrass där bak och en kylväska med öl så ska du se det blir kn*lla av...

Dock ska du inte bjuda in minderåriga tjejer i skåpet, då hamnar du på anstalt, det kan bli kn*lla där också, men då får du vara flickan...
 

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
jöttlabörrj
Hoj
Supkerduke(såld!)
Ledsen men jag ska träffa ett par stora fasta bröst imorgon. Om du kan erbjuda något bättre än det så hör av dig.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har man som du ett "Horoskåp" ska det gunga oavbrutet, rulla in en madrass där bak och en kylväska med öl så ska du se det blir kn*lla av...

Dock ska du inte bjuda in minderåriga tjejer i skåpet, då hamnar du på anstalt, det kan bli kn*lla där också, men då får du vara flickan...

Ja, men inte fan gör det det bara för det:va Det kan å andra sidan ha nåt att göra med att jag inte är singel och att bruden min inte gillar öl, om det nu var ett kriterie...:rolleyes:

Minderåriga?:va Jag är bara 18 än så länge så så himla minderårigt kan det väl knappast bli?:va
Usch då, det låter jag nog helst bli då:näsblod

Du har en VAN. Vem fan vill knulla i en VAN ?

Ingen hittills, men det var du som sa att en stor bil drar fitta:fakta
 
Last edited:

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Ledsen men jag ska träffa ett par stora fasta bröst imorgon. Om du kan erbjuda något bättre än det så hör av dig.

Stora tuttar är så 90-tal som det kan bli. Häng med i svängarna, det är minimala hallontuttar som gäller!:rolleyes: :va




Dani: Tack för all info! Surfa dock på blocket, fanns massor av LSI, men inte en enda eSI! :gnissla
 

Grötboll

Full gas, motorras.
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Dalarna
Hoj
CBR600
Den som skrev att alla Japanska bilar suger bevisar hur iq befriad den är. Kolla på SBP statistik, kolla på statistik över de största bilföretagen och kolla på statisktik på vilka som säljer flest bilar i VÄRLDEN och inte bara lilla piss Sverige så inser man snabbt att de Svenska och Europeiska samt Amerikanska tillverkarna har NOLL att säga till om.

Bilar i den här prisklassen blir det ganska mycket skruvande med, Honda är och har aldrig varit lättskruvade bilar. Dyra delar, hög bränsleförbrukning (jämfört med andra bilar i samma storleksklass, farsans gamla Accord Aerodeck -87 som köptes ny av honom drog aldrig under litern per mil) och väldigt hypade av F&F-trenden anser jag vara negativa saker. Väldigt udda konstruktioner på vissa saker (vanligt bland Japaner att man måste demontera tanken, och i vissa fall även halva motorn, om man behöver byta ett längsgående bromsrör bak). Dessutom har Civic fram tills ganska nyligen fått väldigt dåliga betyg i krocktester.

Att påstå saker som att Japanerna tillverkar och säljer mest bilar behöver inte innebära så mycket, gamla Ford Escort MK3 (från åttiotalet) var Sverigest mest sålda bil under många år i rad och se hur bra den är.

Toyotas motorer t.ex. måste i princip helrenoveras efter att de gått varma en gång annars blir det lagerras (har hänt flera i min omgivning) vilket kan bli lite drygt på en 17år gammal bil med lite här och var läckande kylsystem.

BTW, ni skriver bilar som Cossie, GTi, BMW osv osv osv, hittar ni nån av dessa för under 10.000:-? Skulle knappast tro det, dessutom är bensinmängden de bilarna slukar i sig hiskelig, jag kan ha missförstått men det verkar inte som att det är det som killen är ute efter.

Well, sökte lite snabbt på blocket och fann ingen (notera ingen) Civic med 1,6:a i den prisklassen TS sökte.
BMW E30 finns många i den prisklassen, likaså Kadetter, Astror, Vectror (som drar mindre soppa än Civic och de går och går till f*n löser av), Golf GTI finns även de i den prisklassen (du kan även hitta VR6:eek:r, troligen sönderkörda av inspirerade tonåringar men ändå).

Bra där, Mercedes bilar rostar sönder trots att det är bilar som är splitt nya. Fransmännens bilar glappar sönder, Ford är usla på allt och BMW är övervärderade så det liknar inget annat.

Men annars visst bra kommentar :tummenupp

Japanska bilar rostar alltså inte? Mazda har klart värre problem än MB, BMW och Ford när det gäller rost (har sett halvårsgamla Mazda 6 med stora hål i bakskärmarna, jag är bilplåtare och får se väldigt mycket vilka som rostar och inte), Honda är knappast befriade från rosten heller.
Honda är även de väldigt övervärderade idag iom F&F-trenderna.

Edit: Kom på en ganska lustig sak :D
Killen exet hade före mig körde enbart Honda och enligt honom fanns inga snabbare standardbilar. Exet har en Astra 1,8 16v -94 med 125hk och kombi, killens stolthet Prelude hängde inte med tantens blöjexpress alls. :rofl
 
Last edited:

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Dani: Tack för all info! Surfa dock på blocket, fanns massor av LSI, men inte en enda eSI! :gnissla
Lugnt, det bästa är egentligen om du hittar några bilar nära dig som du kan åka och provköra. Bara för jag gillar tjejer så betyder ju inte det att de andra killarna här måste det, vilket de uppenbarligen inte verkar göra ;)

www.hondaklubben.com/forum

Gå in där under SÄLJES och se om du finner någon bil där om du vill.
Lycka Till.
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Grötboll: OK jag och du måste vara totala motsatser. Om du tycker att Honda aldrig har varit lättmekat så får det stå för dig precis som motsatsen får stå för mig. Sen är det mkt möjligt att det inte finns några Civic ESI i den prisklassen just nu, men han lär ju knappast ha större chans att hitta en Cossie för 10K, eller hur?

Ang. rosten där...jag har aldrig påstått att japanska bilar inte rostar eller hur? Jag skrev helt enkelt att det man tror är kvalitet inte alltid är det, köpa en E-Klasse för många hundra tusen för att se den rosta bort är sådär upphetsande, men det är bara jag.

Sen håller jag med dig ang. Mazda, det är piss och inget annat då jag jobbar med de idag, däremot kan du knappast påstå att t.ex Honda och Toyota har stora rostproblem idag. Grejen är att på 80 och 90 talet så brydde sig inte Toyota och Honda om att anpassa bilarna efter nordiskt klimat då de kanske sålde 2-3.000 bilar om året hit medans de sålde miljoner till resterande marknader som inte har samma klimat och vägsalt som vi har. Därmed fick vi de rostproblem på äldre japanare som dock även Opel t.ex hade minst lika mkt utav.

Ang den här F&F trenden, den gjorde absolut bilarna mer populära men det är inte därför det är "övervärderade" som du kallar det. Det är för att de har bra kvalité (inte enligt dig men iaf) och det är inte bara de som äger bilarna som anser detta utan även förs.bolag och handlare. Jag fick 31.000:- för min Civic 3d -98 när den blev smälld. Killen på förs.bolaget sa att hade det varit en Peugot från samma årsmodell hade du fått 15 eller 20.000:- i bästa fall.

Sen gillar inte jag F&F trenden heller. Jag är inte heller ute efter att tjaffsa, detta är helt enkelt min åsikt och jag tror jag har klargjort den så jag nöjer mig med det. Jag vill inte sabba tråden genom att försöka övertyga någon om att just jag har rätt, speciellt inte när min åsikt verkar skilja sig rätt kraftigt hehe.

Som sagt, "Argueing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded" ;)
 

Grötboll

Full gas, motorras.
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Dalarna
Hoj
CBR600
Grötboll: OK jag och du måste vara totala motsatser. Om du tycker att Honda aldrig har varit lättmekat så får det stå för dig precis som motsatsen får stå för mig. Sen är det mkt möjligt att det inte finns några Civic ESI i den prisklassen just nu, men han lär ju knappast ha större chans att hitta en Cossie för 10K, eller hur?

Med lättmekat menar jag att man kan byta motor på exempelvis 4-5h som amatörmeck (ja, det gör man defenitivt i en Opel med C20NE 8v), kan byta vad som helst i princip på bara några få timmar utan att behöva böka bort en massa onödiga saker omkring.

Cossie, nej, eller jo, faktiskt, såvida man räknar en Scorpio Cosworth som en sådan. :tummenupp

Ang. rosten där...jag har aldrig påstått att japanska bilar inte rostar eller hur? Jag skrev helt enkelt att det man tror är kvalitet inte alltid är det, köpa en E-Klasse för många hundra tusen för att se den rosta bort är sådär upphetsande, men det är bara jag.

MB och BMW försöker mörka sina rostproblem, har hänt att BMW:s verkstäder bytt ut huvar och liknande under vanlig service. Jag är inte direkt vänligt inställd till dessa märken heller, alldeles för dyra bilar för vad man får.
Volvo ska vi bara inte prata om i det här fallet, köpa en "premiumbil" för flera hundra tusen och ändå bara få en kosmetiskt ändrad Ford :näsblod

Sen håller jag med dig ang. Mazda, det är piss och inget annat då jag jobbar med de idag, däremot kan du knappast påstå att t.ex Honda och Toyota har stora rostproblem idag. Grejen är att på 80 och 90 talet så brydde sig inte Toyota och Honda om att anpassa bilarna efter nordiskt klimat då de kanske sålde 2-3.000 bilar om året hit medans de sålde miljoner till resterande marknader som inte har samma klimat och vägsalt som vi har. Därmed fick vi de rostproblem på äldre japanare som dock även Opel t.ex hade minst lika mkt utav.

Om man med dagens ögon tittar på bilar som är snart 20 år gamla så finns det egentligen ingen större skillnad när det gäller rosten, premium- som ekonomibilar. En Kadett från -91 rostar inte nämnvärt mer än en Civic från samma år eller BMW eller Volvo (listan kan göras hur lång som helst). Att tänka på är att Kadetten inte var avsedd för våra breddgrader alls (precis som Japanska bilarna), den sålde ändå som smör här uppe.
Idag är nog Opel faktiskt en av de bilmärken som klarar sig allra bäst mot rost, helst om man jämför med andra märken av samma prisklass.

Ang den här F&F trenden, den gjorde absolut bilarna mer populära men det är inte därför det är "övervärderade" som du kallar det. Det är för att de har bra kvalité (inte enligt dig men iaf) och det är inte bara de som äger bilarna som anser detta utan även förs.bolag och handlare. Jag fick 31.000:- för min Civic 3d -98 när den blev smälld. Killen på förs.bolaget sa att hade det varit en Peugot från samma årsmodell hade du fått 15 eller 20.000:- i bästa fall.

En bil från -98 ligger inte högre än runt 31000 spänn, du fick alltså inte mer än normalbilen vid inlösen (beroende på när den löstes in, skick och miltal förståss). Franska bilar är billiga av en orsak, likaså Ford.

Som sagt, "Argueing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded" ;)

Det är lite skillnad att argumentera och diskutera, detta är ett diskussionsforum vilket gör att det lätt blir diskussioner, det gör varken dig eller mig efterblivna...eller hur? :fyllisar

Nåja, :krama på dig, alla har rätt till en åsikt och du bemötte kritiken bra.
(För övrigt gillar även jag kvinnor, syftar på ett annat inlägg från dig, de är bara från en annan verklighet än vi män :tuttar )

Edit: Föressten, vad är kvalitet för er egentligen? Frågar allmänt, inte bara dig Dani.

För mig är kvalitet, när det gäller bilar, att ha en bil som alltid startar, alltid tar mig dit jag vill utan gnäll och sällan behöver omsorg. Jag skiter högaktningsfullt i om handskfacket gnäller lite när man öppnar det eller om något knarrande i inredningen hörs, däremot gillar jag när det är tyst i bilen (inte så mycket vägljud m.m.). Den tystaste bilen jag haft är nog min gamla Vectra B -96 sedan, morsans 9-5 låter mer inuti. Därefter kommer Vectra A -91 (som var tyst när jag köpte den, efter 30 000 mil var den inte lika tyst längre), efter det kommer, hör och häpna, en Honda Accord från 70-talet...men det kanske var för att man inte kunde köra fortare än 60km/h.

Tillbaka till topic igen:

Här är en riktigt busig kärra :yoparty
http://www.blocket.se/vi/20097931.htm?ca=6_s&last=1
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Rost har mycket att göra med att ni i sverige, har en massa gammla tanter som är livrädda att köra på som vanligt i lite snö/is, och saltar som pommesfrittes kockarna på donken.

Här rostar bilar inte just, även sådana som i sverige klassas som riktiga rostfällor. Riktigt gammla oplar (rekord), samt de flesta fransmänn rostar, rästen låter bli...

Förutom importbilar då, päronen hade en 2år gammal Focus, som bott i Åbo de åren, redan bort-rostad... :gnissla

Idag är nog Opel faktiskt en av de bilmärken som klarar sig allra bäst mot rost, helst om man jämför med andra märken av samma prisklass.

Problemet är att Opel inte riktigt verkar veta sin prisklass, nya insignia (eller vad den hette, nya vectra?) kostar ungefär som en BMW 5-serie eller en MB E-klasse. Nya bilar är inte sönderrostade om du så köper koreanskt. Visst kan den vansinnigt dyra opeln vara bra, men jag kan inte tänka mig många som betalar samma för en Opel som en MB eller BMW iaf. Även om den varit lika bra, vilket jag ändå tvivlar på...

Ädit: sorry för OT, jag lever på att kritisera.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Du måste ha fått tag på en riktig måndagsbil, de jag känner som har Accord är jättenöjda, även farsan har haft en Accord 2.0 -94 Belgien Import och den drog varken mkt bensin eller krånglade ofta men som sagt, det finns alltid undantag som bekräftar regeln.

Jag personligen gillar Civic mer, iaf när vi pratar äldre bilar och en sån som jag rekomenderade ovan dvs en Esi 92-95 har jag haft många av. Det enda jag bytt på dom är slitdelar och någon rotor och fördelarlock men visst...vill man köra Opel eller något annat så är det ju upp till var och en. Som jag skrev i en annan tråd så är det ju just det att smaken är delad som är roligt.

När jag skriver här i tråden är det som sagt av egen erfarenhet som bilmek, inte för att jag är kär i Honda :)

Skrev lite i vredesmod då pappersexercisen runt den bilen inte gått smidigt direkt..
inte är den lika illa som en ford eller volvo men skiten har jävlats sen dag ett men nu är allt fixat och kör man som folk drar den 0,7 men det är svårt iom att den manar till sportigare körning vilket bara leder till att man iriterar sig på den slöa motorn, dubbla effekten och hälst rwd så hade den varigt rolig för chassiet är stört bra för prisklassen (lär ju knappast vara sämmre på en lätare bil som civic)

Nej nu ska den säljas långt under sitt värde för jag har lagt handpenning på en tysk kvalitets bil som ni glömt nämna, Audi! iof finns det inga roliga under 20 000 så kanske inte så konstigt
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Med lättmekat menar jag att man kan byta motor på exempelvis 4-5h som amatörmeck (ja, det gör man defenitivt i en Opel med C20NE 8v), kan byta vad som helst i princip på bara några få timmar utan att behöva böka bort en massa onödiga saker omkring.
Hehe, tja... Behovet av att enkelt kunna byta en motor kanske är större på vissa bilar än på andra... :tungan
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hehe, tja... Behovet av att enkelt kunna byta en motor kanske är större på vissa bilar än på andra... :tungan

Tja, då skulle jag vilja påstå att det är MINDRE på bilar med just den motorn, då den är skottsäker som få.

Opeln är lättmekad i alla andra avseenden också, medans Honda (vet dock inte vilka modeller) hade en bakvagn som måste ha konstruerats i ett kemrus av en teknisk avdelning med timlön.

Jag är IOFS mekaniskt upplärd på Saab, och tycker att det är normaljobbigt att meka med, dom första hade växellådan bakom motorn, dom nyare under motorn, vilket ledde till att motorlyft var början på dom flesta reparationer.

(på V4orna bytte jag en hel del växellådor och motorer då jag dels var ung och tyckte det var kul, dels tävlade med dom, på 99/900 blev det någon enstaka gång..)
 

Grötboll

Full gas, motorras.
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Dalarna
Hoj
CBR600
Problemet är att Opel inte riktigt verkar veta sin prisklass, nya insignia (eller vad den hette, nya vectra?) kostar ungefär som en BMW 5-serie eller en MB E-klasse. Nya bilar är inte sönderrostade om du så köper koreanskt. Visst kan den vansinnigt dyra opeln vara bra, men jag kan inte tänka mig många som betalar samma för en Opel som en MB eller BMW iaf. Även om den varit lika bra, vilket jag ändå tvivlar på...

Priset för Insignia 1,8 Ecotec börjar på 209900:- PDF-fil med prisinfo
Priset för 520i Sedan börjar på 316900:- PDF-fil med prisinfo

Det skiljer 107000:- mellan baspriserna, då är det väl ändå inte samma priser?
Lägger du på 10000:- ungefär utöver snålaste BMW-priset så har du en turbomatad 2,8l 260hk sexa med sexväxlad låda och fyrhjulsdrift om du väljer en Insignia medans du fortfarande har en 2-liters fyra på 170hk och tvåhjulsdrift om du väljer BMW. Ska du matcha effekten i Insignian lär du upp till en 530i (272hk) och priset börjar då på 411000:-. Så, du har fel. (en 530i med motsvarande utrustning som Insignia 2,8T levereras med standard och fyrhjulsdrift ligger på 517400:- enligt BMW.se)

Priset för en MB E-klass 220i sedan börjar på 359900:- (2008 års pris) och då är det väl ingen idé att ens börja räkna, eller hur?

Kvalitetskänslan på Insignian är otrolig jämfört med tidigare Oplar, den ligger minst i klass med motsvarande BMW, Audi eller MB.
Ta och prova en, jag lovar att du blir positivt överraskad.

Hehe, tja... Behovet av att enkelt kunna byta en motor kanske är större på vissa bilar än på andra... :tungan

Det märks att du aldrig någonsin ens varit i närheten av denna kvalitetsmotor (C20NE), Volvomotorer är ingenting i jämförelse (en B20 är i samma klass som Fords åttiotalsmotorer i jämförelse med denna robusta sak). Att GM fortfarande använder C20XE (16v som slutade tillverkas i mitten av nittiotalet) i touringklasser än idag och ännu inne på 2000-talet får Opels motoringenjörer lovord för motorns effektivitet kanske kan säga något?

Jag personligen har kört sönder massor av motorer av olika slag men aldrig lyckats köra generalras på en C20NE, däremot ett 20-tal B20, B23, Saabmotorer, Japanska motorer i massor och någon BMW M50B20. Mitt körsätt med Opelmotorerna har varit tämligen provocerande och klart mer våldsammare än de andra märkenas alternativ.
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Priset för Insignia 1,8 Ecotec börjar på 209900:- PDF-fil med prisinfo
Priset för 520i Sedan börjar på 316900:- PDF-fil med prisinfo

Det skiljer 107000:- mellan baspriserna, då är det väl ändå inte samma priser?
Lägger du på 10000:- ungefär utöver snålaste BMW-priset så har du en turbomatad 2,8l 260hk sexa med sexväxlad låda och fyrhjulsdrift om du väljer en Insignia medans du fortfarande har en 2-liters fyra på 170hk och tvåhjulsdrift om du väljer BMW. Ska du matcha effekten i Insignian lär du upp till en 530i (272hk) och priset börjar då på 411000:-. Så, du har fel. (en 530i med motsvarande utrustning som Insignia 2,8T levereras med standard och fyrhjulsdrift ligger på 517400:- enligt BMW.se)

Priset för en MB E-klass 220i sedan börjar på 359900:- (2008 års pris) och då är det väl ingen idé att ens börja räkna, eller hur?

Kvalitetskänslan på Insignian är otrolig jämfört med tidigare Oplar, den ligger minst i klass med motsvarande BMW, Audi eller MB.
Ta och prova en, jag lovar att du blir positivt överraskad.

Jag erkänner, jag hade inte kollat upp de svenska priserna, men på den lokala Opel ÅF:en kostade insignian (top of the line, men iaf).. wait for it... motsvarande ungefär 600k med dagens kurs. Eller ungefär var en ny 525 med det mesta och lite till i utrustning kostade i mitten av förra året ('08). (ÅF tappade BMW på Åland, sålde för få...). MB ligger högre, men väl inom räkhåll om du ändå skall ta 600k i lån.

Och även om man kan tappa några hästar, som jag sade, en Opel kommer ha svårt att sälja sig för samma pris som en BMW eller MB, oberoende om hur bra den är.

Basmodellen var närmare verkligheten, men fortfarande oroväckande dyr, för en bil som borde konkurrera med Mondeo/Mazda 6 och liknande.

Verkar vara oerhört svårt att hitta ett märke som fortfarande säljer billiga bilar, alla verkar vilja "premium"-stämpla sig. Det är nästan bara koreanskt, och det önskar man väl ingen människa...
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Verkar vara oerhört svårt att hitta ett märke som fortfarande säljer billiga bilar, alla verkar vilja "premium"-stämpla sig. Det är nästan bara koreanskt, och det önskar man väl ingen människa...

Eftersom tråden har kommit att behandla även nya bilar, Kia Ceed är inte så pjåkig och fortfarande billig, 7års garanti och (det lilla jag kollade) anständiga reservdelspriser.

När man kollar Kia Ceed på blocket verkar den ha hyfsat andrahandsvärde också, men andra Kia modeller sjunker som dom övriga koreanerna...
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Med lättmekat menar jag att man kan byta motor på exempelvis 4-5h som amatörmeck (ja, det gör man defenitivt i en Opel med C20NE 8v), kan byta vad som helst i princip på bara några få timmar utan att behöva böka bort en massa onödiga saker omkring.

Det där beror nog mkt på erfarenhet, jag har inga problem med att byta motor på mina Hondor rätt snabbt oxå men jag förstår absolut vad du menar :)

MB och BMW försöker mörka sina rostproblem, har hänt att BMW:s verkstäder bytt ut huvar och liknande under vanlig service. Jag är inte direkt vänligt inställd till dessa märken heller, alldeles för dyra bilar för vad man får.
Volvo ska vi bara inte prata om i det här fallet, köpa en "premiumbil" för flera hundra tusen och ändå bara få en kosmetiskt ändrad Ford :näsblod

Åh...äntligen någon som dissar Volvo, nu blir jag alldeles till mig :fyllisar

Om man med dagens ögon tittar på bilar som är snart 20 år gamla så finns det egentligen ingen större skillnad när det gäller rosten, premium- som ekonomibilar. En Kadett från -91 rostar inte nämnvärt mer än en Civic från samma år eller BMW eller Volvo (listan kan göras hur lång som helst). Att tänka på är att Kadetten inte var avsedd för våra breddgrader alls (precis som Japanska bilarna), den sålde ändå som smör här uppe. Idag är nog Opel faktiskt en av de bilmärken som klarar sig allra bäst mot rost, helst om man jämför med andra märken av samma prisklass.

Jag är med dig även här men anledningen till att iaf Honda inte var så vanlig här i Sverige under alla år fram till sent 90-tal var faktiskt priset. De var för dyra så folk gick gärna inte och la 50.000:- mer för att få en Civic istället för en Kadett. Nypriset på en Civic VTi -92 i Sverige var ca 155-160.000:- här i Sverige fick jag veta av en Hondahandlare, med dåtidens pengakurs så är det ju svinigt mkt för även om det var en sjukt rolig bil med en skottsäker motor osv så fick man c-lås, elhissar o speglar och en taklucka. ABS fick man oxå förresten, sen var det inte mer som var standard.

Nuförtiden ligger Honda mkt bättre till i pris även om de fortfarande inte är snorbilliga men t.ex "gamla" Civic Type-R kostade ju ca 199.000:- som splitt ny och för den bilen är det ingenting. Den är riktigt potent på bana.

En bil från -98 ligger inte högre än runt 31000 spänn, du fick alltså inte mer än normalbilen vid inlösen (beroende på när den löstes in, skick och miltal förståss). Franska bilar är billiga av en orsak, likaså Ford.

Nja där håller jag inte med, min var absolut inte i nyskicka, den var inte jättedålig i lack osv men hade ändå ett par bucklor och början till rost i en skärm o.d. Sen hade den rullat ca 23.000 mil så den var faktiskt inte värd 31.000 men skitsamma.

Det är lite skillnad att argumentera och diskutera, detta är ett diskussionsforum vilket gör att det lätt blir diskussioner, det gör varken dig eller mig efterblivna...eller hur? :fyllisar

Nåja, :krama på dig, alla har rätt till en åsikt och du bemötte kritiken bra.
(För övrigt gillar även jag kvinnor, syftar på ett annat inlägg från dig, de är bara från en annan verklighet än vi män :tuttar )

Det beror HELT på vem du frågar haha, men jo du har rätt och jag skojade mest med det jag skrev ;)

Edit: Föressten, vad är kvalitet för er egentligen? Frågar allmänt, inte bara dig Dani.

För mig är kvalitet, när det gäller bilar, att ha en bil som alltid startar, alltid tar mig dit jag vill utan gnäll och sällan behöver omsorg. Jag skiter högaktningsfullt i om handskfacket gnäller lite när man öppnar det eller om något knarrande i inredningen hörs, däremot gillar jag när det är tyst i bilen (inte så mycket vägljud m.m.). Den tystaste bilen jag haft är nog min gamla Vectra B -96 sedan, morsans 9-5 låter mer inuti. Därefter kommer Vectra A -91 (som var tyst när jag köpte den, efter 30 000 mil var den inte lika tyst längre), efter det kommer, hör och häpna, en Honda Accord från 70-talet...men det kanske var för att man inte kunde köra fortare än 60km/h.

Återigen är jag helt med dig, det viktigaste är att bilen rullar och det är det som jag kallar kvalitet. Sen finns det inbillad kvalitet som finns i div Tyska bilar (inga nämnda så slipper vi krig) som höjer värdet på bilen, sen att bilarna i sig lider av kamkedjor som går av med ventilsallad som följd, framvagnar som låter som stuckna grisar, elfel som är oändliga osv osv osv det glömmer folk lätt för stolarna är ju så jävla nice eller den där fejkträpanelen är ju sjukt snygg.

Not my cup of tea :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Återigen är jag helt med dig, det viktigaste är att bilen rullar och det är det som jag kallar kvalitet.

Det är roligare att köra hem en bil i -30 med trasig elhiss än att bli boserad hem i samma bil med trasig motor.

Det är kvalitet! (jag har fönstervevar)
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top