Grötboll: OK jag och du måste vara totala motsatser. Om du tycker att Honda aldrig har varit lättmekat så får det stå för dig precis som motsatsen får stå för mig. Sen är det mkt möjligt att det inte finns några Civic ESI i den prisklassen just nu, men han lär ju knappast ha större chans att hitta en Cossie för 10K, eller hur?
Med lättmekat menar jag att man kan byta motor på exempelvis 4-5h som amatörmeck (ja, det gör man defenitivt i en Opel med C20NE 8v), kan byta vad som helst i princip på bara några få timmar utan att behöva böka bort en massa onödiga saker omkring.
Cossie, nej, eller jo, faktiskt, såvida man räknar en Scorpio Cosworth som en sådan.
Ang. rosten där...jag har aldrig påstått att japanska bilar inte rostar eller hur? Jag skrev helt enkelt att det man tror är kvalitet inte alltid är det, köpa en E-Klasse för många hundra tusen för att se den rosta bort är sådär upphetsande, men det är bara jag.
MB och BMW försöker mörka sina rostproblem, har hänt att BMW:s verkstäder bytt ut huvar och liknande under vanlig service. Jag är inte direkt vänligt inställd till dessa märken heller, alldeles för dyra bilar för vad man får.
Volvo ska vi bara inte prata om i det här fallet, köpa en "premiumbil" för flera hundra tusen och ändå bara få en kosmetiskt ändrad Ford
Sen håller jag med dig ang. Mazda, det är piss och inget annat då jag jobbar med de idag, däremot kan du knappast påstå att t.ex Honda och Toyota har stora rostproblem idag. Grejen är att på 80 och 90 talet så brydde sig inte Toyota och Honda om att anpassa bilarna efter nordiskt klimat då de kanske sålde 2-3.000 bilar om året hit medans de sålde miljoner till resterande marknader som inte har samma klimat och vägsalt som vi har. Därmed fick vi de rostproblem på äldre japanare som dock även Opel t.ex hade minst lika mkt utav.
Om man med dagens ögon tittar på bilar som är snart 20 år gamla så finns det egentligen ingen större skillnad när det gäller rosten, premium- som ekonomibilar. En Kadett från -91 rostar inte nämnvärt mer än en Civic från samma år eller BMW eller Volvo (listan kan göras hur lång som helst). Att tänka på är att Kadetten inte var avsedd för våra breddgrader alls (precis som Japanska bilarna), den sålde ändå som smör här uppe.
Idag är nog Opel faktiskt en av de bilmärken som klarar sig allra bäst mot rost, helst om man jämför med andra märken av samma prisklass.
Ang den här F&F trenden, den gjorde absolut bilarna mer populära men det är inte därför det är "övervärderade" som du kallar det. Det är för att de har bra kvalité (inte enligt dig men iaf) och det är inte bara de som äger bilarna som anser detta utan även förs.bolag och handlare. Jag fick 31.000:- för min Civic 3d -98 när den blev smälld. Killen på förs.bolaget sa att hade det varit en Peugot från samma årsmodell hade du fått 15 eller 20.000:- i bästa fall.
En bil från -98 ligger inte högre än runt 31000 spänn, du fick alltså inte mer än normalbilen vid inlösen (beroende på när den löstes in, skick och miltal förståss). Franska bilar är billiga av en orsak, likaså Ford.
Som sagt, "Argueing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded"
Det är lite skillnad att argumentera och diskutera, detta är ett diskussionsforum vilket gör att det lätt blir diskussioner, det gör varken dig eller mig efterblivna...eller hur?
Nåja,
på dig, alla har rätt till en åsikt och du bemötte kritiken bra.
(För övrigt gillar även jag kvinnor, syftar på ett annat inlägg från dig, de är bara från en annan verklighet än vi män
)
Edit: Föressten, vad är kvalitet för er egentligen? Frågar allmänt, inte bara dig Dani.
För mig är kvalitet, när det gäller bilar, att ha en bil som alltid startar, alltid tar mig dit jag vill utan gnäll och sällan behöver omsorg. Jag skiter högaktningsfullt i om handskfacket gnäller lite när man öppnar det eller om något knarrande i inredningen hörs, däremot gillar jag när det är tyst i bilen (inte så mycket vägljud m.m.). Den tystaste bilen jag haft är nog min gamla Vectra B -96 sedan, morsans 9-5 låter mer inuti. Därefter kommer Vectra A -91 (som var tyst när jag köpte den, efter 30 000 mil var den inte lika tyst längre), efter det kommer, hör och häpna, en Honda Accord från 70-talet...men det kanske var för att man inte kunde köra fortare än 60km/h.
Tillbaka till topic igen:
Här är en riktigt busig kärra
http://www.blocket.se/vi/20097931.htm?ca=6_s&last=1