Min TV dog!

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Jag satt och käkade lite gröt och slökikade lite på tv'n när färgerna helt plötsligt blev helt utsmetade och sedan slocknade tv'n. Det är en samsung 43" bakprojektionstv, har varit med om förut att autofokusen lagt av, men nu slocknade den helt...
Bara att se sig om efter en ny tv eller?

Verkar som att det bara är att köpa en ny, lär inte bli en bakprojektion denna gång dock, har haft två stycken som gått sönder nu. Så, LCD eller plasma? Plasma ställer jag mig lite frågande till, vill inte riktigt köpa plasma utan hellre LCD, vet inte hur det är igentligen nu, kanske är bra kvalitet på plasma också numera så att bilden inte brinner fast eller liknande.
Vad tror ni?

LCD säger jag bättre och enklare att koppla in dator m.m.
Priserna är ju vettiga nu oxå du får en 40 tum för ca 15.000:-

KTM 620 skrev:
2340573 LCD säger jag bättre och enklare att koppla in dator m.m.

Jo, den ska vara minst 42". Men köper man till en bra försäkring på plasma tv så borde det ju inte vara några problem där heller, tänker mest på det man hört om att bilden bränner fast och sådant på en plasma. Ska kolla det med försäkring, isådanafall blir det nog kanske eventuellt en 50" plasma.

Om du i första hand ska se film från dvd eller liknande - köp plasma. Ska du surfa, spela dataspel osv - köp lcd.

mb skrev:
2340981 Om du i första hand ska se film från dvd eller liknande - köp plasma. Ska du surfa, spela dataspel osv - köp lcd.

Jo, det kommer bara vara tv och film på den. Spelar inte datorspel och surfa gör jag på en lcd redan.

KTM 620 skrev:
2340573 LCD säger jag bättre och enklare att koppla in dator m.m.
Vaddå enklare?På min plasma så har jag bara En st dvi-kabel ifrån datorn,kan det bli enklare?

Last edited:
Det där med att det bränner fast på plasma e ingen fara längre direkt.

Om du ska va värst så viskade en fågel i mitt öra att det kommit ytterligare nåt nytt nu.. så bara dissa både plasma o LCD o ta de :D..

En lätt regel jag har hört föressten är att allt under 32" ska man ta lcd o allt över plasma.. vet inte varför o så men hörde de en gång iaf..

Köp något kändare märke bara, min sketna Skantic 32" lcd har fått bytas två gånger på 4 månader. Första gången brann den, andra gången så skojar färgerna. Inte nog med det så gick den vanliga tv:en också, enbart 6 år gammal. Den också av lågbudgetmärke. Dags att slanta mer för en märkestv känner jag, eller så har jag bara otur.

AndreasNo skrev:
2341189
En lätt regel jag har hört föressten är att allt under 32" ska man ta lcd o allt över plasma.. vet inte varför o så men hörde de en gång iaf..

Den gränsen är väl flyttad till ungefär 40" nu..

beror helt enkelt på att LCD blir avsevärt dyrare att tillverka ju större de är varför det runt 40"-gränsen inte längre är värt pengarna..

Och som tidigare talare säger är plasma bättre för TV och film(p.g.a. kontrast och färgdjup) medan LCD är att rekommendera om man kommer mata skärmen med material från tvspel och datorer(tack vare högre upplösning)..

Ten-0 skrev:
2341210 Köp något kändare märke bara..

Är man inte beredd att lägga 15.000 och uppåt så bör man nog nästan hellre köpa en "vanlig" tv eftersom bildkvalitén är rätt kass på de sämre plasmorna/lcd:erna.. Lägger hellre 6000:- på en kanon CRT än 12.000 på en rutten plasma/lcd..

Personligen lär jag förhoppningsvis slå till på en Panasonic TH-42PV60 inom en snar framtid! :tummenupp
http://www.hemmabiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=115780

Last edited:
Last edited:
korvgubbe skrev:
2341617 Näst mest populära Plasman på prisjakt.se

Nu är den äntligen beställd. Från inWarehouse eftersom mitt taskiga tålamod aldrig hade funkat om jag fått vänta på den.

Har tänkt hämta den efter jobbet, i Solna.

Nu min fråga:

Kan man lägga en plasma ned?! Eller måste den stå på högkant?!

korvgubbe skrev:
2505045

Kan man lägga en plasma ned?! Eller måste den stå på högkant?!

Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå!

Markus skrev:
2505062 Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå! Stå!

Hur högt är bagaget i en volvo kombi? FAKK!!!

korvgubbe skrev:
2505065 Hur högt är bagaget i en volvo kombi? FAKK!!!
Jag fick in min LG42PC1RR (som förövrigt är jävligt bra, du valde fel plasma ;)) stående i kartong i baksätet på min Volvo 850 sedan, det var precis på håret men det gick.

sgtpepper skrev:
2505088 Jag fick in min LG42PC1RR (som förövrigt är jävligt bra, du valde fel plasma ;)) stående i kartong i baksätet på min Volvo 850 sedan, det var precis på håret men det gick.

Jag har redan hårdisskinspelare så jag valde plasman med bäst bild istället! :)

Jag tror jag har ordnat en vagn så det kanske löser sig iaf! :) Jag hade fan inte överlevt om jag inte kunnat få hem skiten.

Markus skrev:
2505147 Jo men det lär gå, jag har en Saab SS och i den gick det nästan in en 40". :)

Nästan ja...

Fan om jag kommer dit och den inte går in.. då måste jag döda nån.

Backblade skrev:
2505163 Jag beklagar sorgen

? :va

sgtpepper skrev:
2505088 Jag fick in min LG42PC1RR (som förövrigt är jävligt bra, du valde fel plasma ;)) stående i kartong i baksätet på min Volvo 850 sedan, det var precis på håret men det gick.

Hur precis var det då?!

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back