Min vecka på åsen

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Givetvis börjar den lite sent, hade tänkt åka ner redan på söndagen, men istället kommer jag ner måndag kväll, så siktar in mig på träningspassen på tisdagen istället. Går runt och är körsugen precis hela dagen, laddad som fanken.
Träffar lite trevligt folk och polaren är nere och går licensursen.
Givetvis börjar det regna 4 varv in på första passet, tappar suget helt, vill inte lägga på regndäcken eftersom de är de enda jag har inte har råd att bränna dem om det skulle råka torka upp, men det blir inte så blött ändå, men det känns inte riktigt bra att gå ut på slicks nr det är lite halvfuktigt.
På onsdagen är jag än mer laddad, men första passet då blir bara en massa kökörning, jag fegar lite för mycket i omkörningarna, det känns dock som jag har rätt bra fart i kroppen, så känner mig rätt nöjd, dessutom gick cykeln som en jäkla raket, hängde på Reuterwalls Honda nerför hela rakan och hade Fredrikssons nyare yamma bakom mig, men dock gjorde jag ofta misstag att ligga på fel växel ut ur kurvorna, vilket gjorde att jag tappade allt driv, oftast var det bara i trösen eller ut ur esset, men det var nästan varje varv. Lite smått okoncentrerat alltså. Till andra passet på onsdagen bestämde jag mig för att vara stenhård i omkörningarna och inte tappa dem jag ville ha häng på, visst funkade omkörningarna bättre, men fortfarande hände det både en och två gånger att jag missade växlarna vilket direkt straffade sig med att jag tappade dem jag ville ha häng på..

Torsdag och kvaldag, börjar med att jag onsdag kväll ska åka och hämta en ny hjälm i stockholm, slutar med att jag kommer tillbaka till gelleråsen klockan 4 på morgonen efter en vansinnesfärd över halva sörmland. är seg och såsig som fanken på första kvalet, inget stämmer riktigt, samma misstag som tisdagen och onsdagen, känner mig inte riktigt motiverad heller, sätter en pisstid på 1.16.9, är väl både missnöjd och nöjd, för jag känner ändå att jag har farten för att åka 1.14 bara jag koncentrerar mig och ser till att ha rätt växel i, depåkurvan känns riktigt bra och de som tidsmässigt låg runt mig åkte jag ikapp efter halva rakan och bromsade om lätt i trösen, hade ju fått till gaffeln som stökat en hel del för mig innan och bottnat alldeles för mycket.
Till andra kvalet peppade jag upp mig som fanken, hade ju dessutom ett supersoft bakdäck som jag fått med i en däckdeal som jag tänkte jag kunde slösa bort på kvalet, så la på det under dagen. Men då händer det som inte händer alltför sällan, i r600-kvalet som går ut innan oss smäller givetvis en ducce sin motor och lägger olja i hela idealspåret från hårnålsvänstern, snabvänstern, snabbhögern och depåkurvan, banan blir extremt smal och man måste någonstans i den svängen dessutom gå genom "saneringen". Till detta arrangemang hade dessutom KGA hittat något nytt saneringsmedel, brunt och inte vitt som absolen, väldigt svårt att se, dessutom ligger solen på, så först utvarvet tas väldigt lugnt, andra varvet tar jag det också väldigt lugnt, eftersom jag inte alls sett hur jag skulle försöka ta hela den sektionen, kommer i kanske 60km/h i depåkurvan när det släpper både fram och bak när jag är tvungen att korsa "saneringen", vanligtvis går det utmärkt att köra efter en sanering, även om spåret kan störa en lite, men här var det såpjävla halt, gick dock inte omkull utan lyckades rädda upp cykeln på något mirakulöst vis. Ren jävla skandal, svänger av direkt in i depån, och väldigt sugen på att strypa någon som var ansvarig för "saneringen".
Hade ju dock hela torsdagskvällen och fredagen på mig att lugna ner mig, dessutom var det bara två galningar som förbättrade sina tider under andra kvalet, Watz och reuterwall, alla andra åkte 1-2 sekunder långsammare, så jag hade kvar min plats bak i kön.

Warm-upen på lördagen kändes dock bra, nu började jag hitta min koncentration och aggression, vågade stå på betydligt hårdare och nu satt växlarna där de skulle, dock gick cykeln riktigt pissigt nerför rakan, ville inte alls dra på 5'an och 6'an som den brukat göra, lite konstigt eftersom förgasarna enligt min r.a.d-beräknare inte alls skulle bestyckas om, stiften såg dock fina ut, men var ändå tvungen på att chansa på att den skulle magras av till racet.

Inför racet kändes det dock bra, de jag hade framför mig åkte jag ifatt på alla ställen på banan och på rakan och i trösen hade jag åkt om dem utan problem, ifall jag inte skulle ta mig förbi på de andra ställena. Gjorde dock en urusel start och var nog nästan sist in trösen, startvarvet var rätt stökigt men åkte nog förbi sp250 hojarna iaf, sedan började jakten på Stellan och Patrik, som jag visste hade åkt på 1.14. Patrik såg jag inte röken av, men han hade tydligen brutit med motorproblem redan i starten. Stellan låg framför magnus, per och en norrman, och jag låg sist i den klungan, dock såg vi ut att tappa stellan, så nu var det dags att öka rejält, men nu var det helt plötsligt jag som tappade ut ur depåkurvan, från att ha åkt ikapp och om norrmannen redan vid tornet, hamnade jag 40 meter efter de tre första varven, bromsade dock ikapp mig i trösen och ville om honom på resten av banan, i Ejes såg jag min chans när Per och norrmannen bromsade tidigt, minns inte om det var tredje eller fjärde varvet, planen var att ta norrbaggen på innern, stack in framhjulet, men då drog sig norrmannen svagt åt höger(han såg mig nog inte) vilket gjorde att jag fick ett extremt snålt spår in i ejes, samtidigt som Per tagit rejäl höjd in i gocarten, Per såg mig dock, men hann inte riktigt väja och vi körde ihop, jag gick omkull och körde tyvärr av Pers bromshandtag så han inte kunde fortsätta. Mitt fel, kändes lite surt att det hände och att det var så tidigt in i racet,
Fick aldrig till någon bra tid heller även om jag kapade av 9 tiondelar, så åkte jag jag fortfarande bara 1.16.047, vilket jag inte är nöjd med alls, får väl bli nästa år istället.
Per dock oskadd, själv har jag lite ont i nacken och knät, men till knutstorp är både jag och hojen redo för start igen :)
 

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
Härlig summering!

Måste dock erkänna att det som var häftigast att se från publikplats under 250-racet var att se Watz krossa allt motstånd och köra på så sjukt låga tider samtidigt som han varvade många gubbar både en och två gånger.
:bow

Tur att du inte fick några allvarligare skador.
Nu är det snart bara 2 veckor kvar tills det är race igen!
:tummenupp
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Watz krossar det mesta just nu, men åk ner och kolla på EM i anderstorp, för då kommer du få se honom och flera åka riktigt sjukt jäkla fort.
Watz kör iofs med mindre sladd nu än han gjorde innan, men fortare går det ;)
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Är det någon som tvivlar på att det hade suttit en sexa om Palander eller någon snabb finne varit där och stressat?!? Jösses vad det gick. Var det en 5-6 varv under det tidigare banrekordet?!?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Är det någon som tvivlar på att det hade suttit en sexa om Palander eller någon snabb finne varit där och stressat?!? Jösses vad det gick. Var det en 5-6 varv under det tidigare banrekordet?!?

Den hade nog suttit där då. Han tycker ju själv att det borde gå att sätta femmor :skrämd
Nu åkte han med relativt okittad motor, som dessutom gick väldigt fett. Watz var inte riktigt nöjd med varvrekordet heller, då han inte tyckte han plockade av tillräckligt mycket av det och att 600-pojkarna nog kanske skulle kunna ta tillbaka det.
Ännu sjukare är det dock när man sett röntgenbilderna på hans brutna arm, benen som är av ligger sådär 15 millimeter från varandra...
 

Dali

Rekord i dekaltrimning
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla, STHLM
Hoj
Ingen hoj :-(, MG TF160
Jag vet inte om jag hörde rätt men det verkade som NSB killarna slog Watz rekord igår.
Jag kan ha fel...
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Bra skrivet Offkeff.
Eftersom jag hade valt samma rubrik hänger jag på tråden:

Hemkommen efter en intensiv vecka på Gälleråsen där jag har fått köra riktigt mycket.

Med början redan lördagen den 19:e med mitt första endurance lopp som gick över 4-tim. Tillsammans med min bror Tommy så bildade vi ett tvåförarteam med våra föräldrar som mekaniker/depåpersonal. Anledningen till att ställa upp i detta race var från början enbart för att få lite körträning men när väl starten hade gått så blev det genast allvarligare. Starten var för övrigt en s.k. Le Mans start vilket innebär att hojarna står uppställda på ena kanten av banan med motorerna avstängda och förarna står på motsatt sida. Vid startsignalen så springer man över banan, hoppar på cykeln och drar iväg, riktigt roligt och funkade bra. Vi startade från 24:e och var som bäst uppe på en 14:e plats innan vi föll tillbaka långsamt för att till sist hamna på 25:e plats av 36 startande ekipage. Klart godkänt med våra förutsättningar, vi hade ju inte direkt övat snabba hjulbyten och tankade från jeepdunk, brorsan hade ju dessutom aldrig kört hojen innan och var ute på banan för första gången på 2 år. En kul tävlingsform som gav mersmak, nästa år blir det fler långlopp.

Under resten av veckan var det 2x20min träning varje kväll och jag hann ordna till mycket fjädring under veckan och tiderna kröp stadigt neråt konkurrenskraftiga nivåer.

På torsdagen var det dags för kval till den norska deltävlingen som skulle hållas på lördagen. Det gick ganska hyfsat och tiderna kröp fortfarande neråt. Sista passets 1.13.7 räckte dock bara till 26:e plats av oss 35 som kom till start.
Under lördagens race gick det sämre, En ganska bra start och högt tempo från början (1.36.6 första flygande varvet) tog mig upp till en 20:e plats innan jag i min iver bromsade på tok försent efter start och målrakan och hamnade i lecakulorna istället för att svänga när rakan tog slut. Detta så tidigt som på varv 3 dessutom. Nåja, alltid lär man sig nåt och nu är det dags att sluta med fasonerna att köra om överallt. Ett race går ju över minst 15 varv och hade jag kunnat avvakta lite hade resultatet säker blivit annorlunda.

Upplandat i allt det norska gick ju en SO deltävling också med kval på fredagen och race på söndagen. Fredagens kval gick riktigt bra och jag satte ett nytt personbästa på 1.13.16 vilket räckte till en 16:e plats på griden som bestod av 21 förare.
Precis lagom till racet på söndagen började det duggregna, vid utsläppet ökade regnet något och tävlingsledningen beslöt att bedöma "wet race" vilket innebar att vi fick 3 extra warm-up varv och tid för att byta till regndäck. Jag nyttjade bara ett av dessa varv och gjorde bedömningen att det var för blött för att köra med torrdäck och gick i depå liksom halva fältet gjorde. Till sist valde jag att sätta regndäck fram och behålla torrdäcken bak, 2-3 förare till valde likadant och sen var det 50/50 mellan fullregn eller torrt val bland resten av ekipagen.
Jag gjorde en bedrövlig start och upptäckte till min förvåning att jag låg sist efter första varvet. Då slutade det regna och jag fick nytta av mitt torrdäck bak. Körde upp mig genom fältet ganska snabbt tills regnet kom tillbaka för att snart sluta igen. Positionerna i fältet växlade hela tiden beroende på vilket före som rådde för tillfället men jag och 16 till kom i alla fall i mål och jag lyckades i sista kurvan knipa 12:e platsen och var över mållinjen 0.075 sekunder från 11:e. 4 poäng som jag är riktigt nöjd med.

Hursomhelst så funkar hojen bättre med nya fjädringsinställningar och med den extra körvana jag fått under denna Bikeweek ser jag fram emot supportracet i samband med EM på Anderstorp den 9-10/8.

Hemsidan kommer uppdateras med utförligare rapporter under veckan när jag hunnit sammanställa allt, en hel del bilder har också tagits under veckan. Ha tålamod bara.

Hälsningar.

/Johan
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Dali skrev:
Jag vet inte om jag hörde rätt men det verkade som NSB killarna slog Watz rekord igår.
Jag kan ha fel...

Du har fel! De var under det gamla banrekordet, men inte under Watz färska.
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Dali skrev:
Jag vet inte om jag hörde rätt men det verkade som NSB killarna slog Watz rekord igår.
Jag kan ha fel...

Bästa tid från NSB 1.07.621
Watz 1.07.240 så nog var han snabbast
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
gulsvartkawwa skrev:
Mattias: Börjar du tackla av? Gå ut på ett allmänt forum o ha fel... :rodnar

Nu läser du väl som en blind analfabet? Hur mycket det än bär emot att erkänna så har väl Mattias rätt? NSB klådde det gamla rekordet men inte det nya.....
 

Dali

Rekord i dekaltrimning
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla, STHLM
Hoj
Ingen hoj :-(, MG TF160
Mattias skrev:
Du har fel! De var under det gamla banrekordet, men inte under Watz färska.

Sorry
jag var fullt upptagen med att tvätta min hoj efter att ha badat i gruset nångång runt 15e varvet på racet...
 

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Svedala
Hoj
Leksaker i garaget
hänger med i tråden..

Min vecka var sisådär.. Tiderna sjönk stadigt som de brukar.. Jag körde som en tok på andrakvalet för att kunna komma med i a-rejset.. 1.14,3 lyckades jag med innan framhjulet släppte i depåkurvan. Ställde om hojen till warm-upen. lägre fram och högre bak, det kändes bra. Men på rejset tappade jag stinget, efter omstarten var jag pessdålig och funderade på att gå i depå för att få ett slut på misären. Sist över mållinjen! Vart tog kämparglöden vägen!? Hojen kändes inte bra när tiderna blev lägre, för mycket vikt på framhjulet tror jag, dessutom är bromsarna kassa. Min kraschrädsla blev inte direkt mindre utav de två allvarliga rödflaggssituationerna med ambulansfärd som resultat som jag bevittnat under dagen..

Jag är nöjd med att komma till a-final. Efter sammanräkning av racet visade det sig att jag var 23'e man av de 25 som tog sig i mål..

Som tröst köpte jag ett verktygsskåp idag, genast kändes det lite bättre...

/Joakim
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Chrille skrev:
Nu läser du väl som en blind analfabet? Hur mycket det än bär emot att erkänna så har väl Mattias rätt? NSB klådde det gamla rekordet men inte det nya.....
:rodnar Klart Mattias har rätt, Jag läste quoten som ett inlägg :( Dali hade fel, Mattias hade rätt och jag borde hållt käft...
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top