Mini/Bänk/Hobbysvarv - Finns det något vettigt?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Googlat runt och antingen är det lastgammalt så man gissar på att kvarteret kommer slockna vid inkoppling eller så är det Kina till överpris.

Har inte svarvat sedan skoltiden så jag kan inga facktermer eller faktiska specifikationer men jag vill kunna bearbeta alltifrån plast till stål i mindre skala med bra precision i förhållande till enkelhet att hålla just detta. Ett exempel på denna enkelhet skulle kunna vara bärarmsaxel till en RC bil:

01_umw101_01.jpg

220/380 går bra vilket som men jag har svårt o tro att jag har behov av något annat än vad 220 klarar. Funderade t.o.m. på om det inte finns något enkelt kit att koppla till en skruvdragare =) Nu behöver det inte vara så snikaktigt men om vi säger att den kostar 5000 pengar så ska den banne mig vara bra för vad det är, typ. Inte blyg för ebay eller motsvarande men väger den 40kg så är naturligtvis frakten en aspekt.

Finns detta?

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Verktygsstallet har nån liten för 5900.Vet en som köpt nån fräs därifrån och den var rätt hyffsad för priset

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Den såg jag men inkl. moms handlar det snarare om 7500:-, 40kg och inte nästgårds. Tycker det borde finnas än mindre/lättare alternativ, tänk en hylssvarv men jag är naturligtvis inte ute efter någon handjagare.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Njae.. klart man skulle må bra av en Blomqvistare men nuvarande layout tillåter inte riktigt det tyvärr. Inom ganska snar framtid, säg till årets slut +/- några månader blir förutsättningarna möjligtvis bättre då jag i bästa fall kan frigöra 5-6mx1m yta för en maskinpark om jag skulle känna för det. Tänker mig en stadigare svarv, pelarborr alt. kombinerad med enklare fräs samt någon vettig alltiallo-svets typ ESAB MIG/MAG, bänkslip och annat småplock inkl. allehanda tillbehör.

Men det är om allt klaffar som jag har detta smashläge som jag längtat efter... Denna "hobbysvarv" är mer för att stilla begäret och berättiga för mig själv att jag är världsmästare i ämnet ;) Nåväl, man ska börja någonstans och jag är inte orolig att få tillbaka rimligt med pengar sålänge jag väljer något vettigt i ämnet enklare svarv.

Med det sagt så går ex. Proxxons minsta metallsvarv loss på ca 5500:- inkl moms + tillbehör men ska jag ha rymligare mått och matning får jag räkna på minst det dubbla, i.a.f. om jag ska ha något där någon svarar för kvalitén. Går att fila lite på priset om jag ex. handlar från bukten eller direkt från ön men med frakt sparar jag i regel som mest in 1000 pengar på detta.

Så ja.. :va

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
En Blomqvistare är aldrig fel för du får igen pengarna den dan de är dax att sälja.... Den är nog dyrare men värt pengarna....

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Så är det säkert men då är det bara den lilla detaljen att faktiskt hitta en utöver att den ska råka vara i lämplig storlek och för rätt summa =)

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
Det ser ut som om prisnivån på dessa är ungefär det samma som för den maskin du tittat på med matning.

Iaf Blomqvist finns med både längd och tvärmatning.

Mvh,
Igvar

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S