Mini baklyse

niklas_gripen

need for speed...
Gick med
19 Dec 2004
Hoj
kawasaki kxf 250-04
Bygg själv, det gjorde jag! :tummenupp

Bifogat

• RED2105.JPG
    RED2105.JPG
    132.7 KB · Visningar: 70
  • RED2111.JPG
    RED2111.JPG
    116.9 KB · Visningar: 63
  • RED2109.JPG
    RED2109.JPG
    134.6 KB · Visningar: 82

niklas_gripen

need for speed...
Gick med
19 Dec 2004
Hoj
kawasaki kxf 250-04
Muggen skrev:
Har du kopplings schema?

Nej, jag parallellkopplade dioderna och räknade ut motståndet med hjälp av ohms lag:
System: 12V (räkna med 14V för säkerhets skull)
Dioder: 1,7V 30 mA

Spänning man vill bli av med: 14-1,7= 12,3V
Antal dioder: 5 st
Parallellkoppling påverkar stömmen vilket ger: 5*0,03 A= 0,15A

motstånd till dessa 5 dioder: 12,3/0,15= 82 ohm

Jag fem dioder till bakljuset och ytterligare fem till bromsljuset med varsitt motstånd.
Så om man gör ett schema på det skulle det väl se ut som på bilden ungefär.

Fast på schemat framgår inte att den ena 5-diodskretsen ska vara inkopplad till bromsljusledningen men i stora drag så var det så här jag kopplade. :fakta

så nu kom mitt hemritade schema upp också..

Bifogat

• kopplingsschema dioder.JPG
    kopplingsschema dioder.JPG
    9 KB · Visningar: 45
Last edited:

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
-
Här är en idé på det också:

ledlampa.png

R1 räknar man ut teoretiska värdet åt först. Sedan kan man antingen chansa och köpa några motstånd med högre värden för att få dem att lysa lite svagare.
Eller så "investerar" man i en potentiometer och lägger den i serie med motståndet och "dimmar" ner dem tills man får ett passligt ljus åt baklampan.
Mät sedan resistansen mellan löparen och det andra använda benet på potentiometern och plussa ihop detta med motståndet R1 värde.

När man bromsar går det också ström genom R2 och R1 blir parallellkopplat med det (= resistansen sjunker). Så vi vill att det går maximala tillåtna ström genom lysdioderna när man bromsar och inte mera.

Om vi räknar först ut vilket värde vi skall ha på motståndet för att lysdioderna lyser maximalt när man bromsar får vi i detta fall ((14-5*1,7)/0.06) = ca 91 ohm. Närmaste uppåt i E12-serien är 100 ohm vilket blir bra.

Om vi säger att R1 blev 200 ohm och R1 och R2 skall bli 100 ohm parallellkopplade säger min hjärna genast att R2 också skall vara 200 ohm.
Uträckningen blir dock:

Rtot = 1/((1/R1) + (1/R2))
Dvs
100 = 1/((1/100) + (1/X)).
Då blir X 100.

:)

Ps. Kom ihåg effekttåligheten på motståndet, det kan räknas ut med P = U*I
Där P = effekten, U = spänningen över motståndet och I är strömmen.
Parallellkopplar man två serier blir strömmen dubbla, tre serier blir den tredubbla osv.

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Kronen skrev:
hade tänkt beställa diodlyset LED UBK 10033504 på:http://muscle-bikes.se/butik/default.asp

jag ska flytta bak plåten till hjulhuset och ha plåten liggandes mot luftburken.

undrar: hur f*n ska jag fästa det? hade tänkt mig fästa det i regplåten på nått vänster eller höger

Ang monteringen så kan ju ingen säga att "så" ska du ha det..

Låt fantasin, borrmaskinen och vinkelslipen flöda :banana

Jag fäste min regplåt i hjulhuset med hjälp av en borrmaskin.
Två hål åt bultarna, lite bockning av regplåten och vips så satt den perfekt.

Jag har dock flyttat ut min nu, kändes så jävla moppefucko och dessutom stirrar snutarna ögonen ur sig. Jag gillar dock hur Padde har satt sin, den sitter ju inte längst in (tror jag?).

Jag ska be en polare som går Plåt och svets på min skola att bygga en regplåtshållare med baklampsfäste och blinkersfäste.
Kommer bli skiiiitbra, bara han är i skolan.. Han har typ 99% frånvaro..

niklas_gripen

need for speed...
Gick med
19 Dec 2004
Hoj
kawasaki kxf 250-04
MarcusG skrev:
Här är en idé på det också:

ledlampa.png

R1 räknar man ut teoretiska värdet åt först. Sedan kan man antingen chansa och köpa några motstånd med högre värden för att få dem att lysa lite svagare.
Eller så "investerar" man i en potentiometer och lägger den i serie med motståndet och "dimmar" ner dem tills man får ett passligt ljus åt baklampan.
Mät sedan resistansen mellan löparen och det andra använda benet på potentiometern och plussa ihop detta med motståndet R1 värde.

När man bromsar går det också ström genom R2 och R1 blir parallellkopplat med det (= resistansen sjunker). Så vi vill att det går maximala tillåtna ström genom lysdioderna när man bromsar och inte mera.

Om vi räknar först ut vilket värde vi skall ha på motståndet för att lysdioderna lyser maximalt när man bromsar får vi i detta fall ((14-5*1,7)/0.06) = ca 91 ohm. Närmaste uppåt i E12-serien är 100 ohm vilket blir bra.

Om vi säger att R1 blev 200 ohm och R1 och R2 skall bli 100 ohm parallellkopplade säger min hjärna genast att R2 också skall vara 200 ohm.
Uträckningen blir dock:

Rtot = 1/((1/R1) + (1/R2))
Dvs
100 = 1/((1/100) + (1/X)).
Då blir X 100.

:)

Ps. Kom ihåg effekttåligheten på motståndet, det kan räknas ut med P = U*I
Där P = effekten, U = spänningen över motståndet och I är strömmen.
Parallellkopplar man två serier blir strömmen dubbla, tre serier blir den tredubbla osv.

Fast om man seriekopplar lyser väl första lampan svagast och sen lyser nästa svagare och svagare och sista lyser svagast.
och det är ju inte snyggt..

Bifogat

• kopplingsschema dioder.JPG
    kopplingsschema dioder.JPG
    9 KB · Visningar: 38

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
-
Hehe nej. Alla lampor har samma resistans, så spänningen delas lika mellan dem
Och strömmen är samma överallt i en seriekoppling.

Däremot kan det hända att den ena kedjan börjar lysa kraftigare än den andra (parallellkedjorna). Bättre är att lägga 4 motstånd istället för två, men då måste man räkna om värdena.

Denkan

f.d. Dennis_DJ
Gick med
14 Nov 2004
Hoj
suzuki rm 250 -01
så här blev mitt lyse...men har tagit bort det nu p.g.a att det lyser för svagt. men ska fixa ett nytt i vinter med starkare dioder.

Bifogat

• diod.JPG
    diod.JPG
    43.5 KB · Visningar: 71

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
-
När man väljer lysdioder skall man inte vara blind och stirra på hur kraftiga de är, utan också titta på strålningsvinkeln. Iallafall om det är baklyse de används till.
Är ju trevligare att det syns lite från sidan också att man bromsar och inte endast rakt bakifrån.

Finns det någon lysdiodsguide här på sporthoj eller skulle det vara dags att skriva en?

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
MarcusG skrev:
När man väljer lysdioder skall man inte vara blind och stirra på hur kraftiga de är, utan också titta på strålningsvinkeln. Iallafall om det är baklyse de används till.
Är ju trevligare att det syns lite från sidan också att man bromsar och inte endast rakt bakifrån.

Finns det någon lysdiodsguide här på sporthoj eller skulle det vara dags att skriva en?

Samlar du ihop några kunniga och skriver en guide så hade den säkert blivit populär! :tummenupp

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
-
Skulle kunna börja på en...

Vad tycker ni att skall ingå?

Enkelkoppling, seriekoppling och parallellkoppling är ett måste...mer?

Kobolt

Hellre DÖD, än RÖD!
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
--
MarcusG skrev:
Skulle kunna börja på en...

Vad tycker ni att skall ingå?

Enkelkoppling, seriekoppling och parallellkoppling är ett måste...mer?
räkna ut hur starka motstånd man ska ha, candela och milicandela, spridningsvinkel, hur en lysdiod funkar mm. kort och gått ,alt om lysdioder.

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
-
Kobolt skrev:
räkna ut hur starka motstånd man ska ha, candela och milicandela, spridningsvinkel, hur en lysdiod funkar mm. kort och gått ,alt om lysdioder.

Räkningen är ju en självklarhet, med enkel, parallell och seriekoppling menade jag just hur man räknar ut motstånd till dessa!

Hur en lysdiod fungerar kan jag väl ta kort, dock gör man inte så mycket med den kunskapen, förutom att det kan vara intressant att veta.
Candela, Lumen och spridningsvinkeln kan jag också ta upp.

Fler förslag?

Nyheter
Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...