Här är en idé på det också:
R1 räknar man ut teoretiska värdet åt först. Sedan kan man antingen chansa och köpa några motstånd med högre värden för att få dem att lysa lite svagare.
Eller så "investerar" man i en potentiometer och lägger den i serie med motståndet och "dimmar" ner dem tills man får ett passligt ljus åt baklampan.
Mät sedan resistansen mellan löparen och det andra använda benet på potentiometern och plussa ihop detta med motståndet R1 värde.
När man bromsar går det också ström genom R2 och R1 blir parallellkopplat med det (= resistansen sjunker). Så vi vill att det går maximala tillåtna ström genom lysdioderna när man bromsar och inte mera.
Om vi räknar först ut vilket värde vi skall ha på motståndet för att lysdioderna lyser maximalt när man bromsar får vi i detta fall ((14-5*1,7)/0.06) = ca 91 ohm. Närmaste uppåt i E12-serien är 100 ohm vilket blir bra.
Om vi säger att R1 blev 200 ohm och R1 och R2 skall bli 100 ohm parallellkopplade säger min hjärna genast att R2 också skall vara 200 ohm.
Uträckningen blir dock:
Rtot = 1/((1/R1) + (1/R2))
Dvs
100 = 1/((1/100) + (1/X)).
Då blir X 100.
Ps. Kom ihåg effekttåligheten på motståndet, det kan räknas ut med P = U*I
Där P = effekten, U = spänningen över motståndet och I är strömmen.
Parallellkopplar man två serier blir strömmen dubbla, tre serier blir den tredubbla osv.