Minicross till 5-åring

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Hjälp mig. Vad skall man köpa?

Vill att den skall rulla oftare än den står still så de sämsta kinavaranterna är uteslutet.

Märke/Modell?
Blocket-länkar (Gbg)

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Yamaha PW50 för driftsäkerheten och höga andrahandsvärdet. Eller en CRF kopia på xpit.se för det låga priset och fyrtaktsmotorn. Vet en fyraåring som kört åtta varv runt jorden på den utan annat än oljebyte.

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Mina pojkar har skolats in på en JR50. Oavsett om man väljer en sådan eller en PW50 så har man en robust hoj som pallar med knattarnas våldsamheter...

Fördelen med JR:en är att man får ett höjningskit med när man köper en ny så om man jagar en begagnad så kan det vara bra att veta, så man får med det till hojen. Rätt bra att hojen kan växa med kidsen ett tag. JR:en är något högre än PW50´n. En fördel med PW´n beroende på hur man ser på det är att den är kardandriven ist för kedja som JR´n.

Andra skillnader mellan värstingarna är att JR:en har fotbroms och växelpedal. Neutral och driv. Bra tycker jag så dom iaf får använda fossingen litegranna.
Ställbar gas finns åxå.

PW´n har inte fotbroms utan fram och bakbroms sitter uppe på styret, den har inte heller nån växelpedal. Direktdrivning således. Vill minnas att det finns ställbar gas på denna åxå. Det går att bygga egen fotbroms ganska lätt om man vill ha det.

Bägge hojarna är ypperliga första hojar och håller ett relativt högt andrahansvärde. Dom sjunker i pris typ en gång sen är det stopp. Visst går det att hitta "klipp" som med allt annat, men normen håller sig relativt bra prismässigt.

Suzuki har nu tills i år tror jag tagit bort JR50´n och ersatt den med en DR-Z70 ist. 4-takt, vätskekyld. Något större åxå tror jag.

Sen har vi Hondas CRF 50. 4- taktare, riktigt robust och stark hoj som även pallar med att ge pappa eller mamma en omgång. Tystgående med bra klipp i motorn för att vara en 50cc.

KTM har ju åxå 50cc. SX (Adventure) heter den. Finns i två eller tre olika storlekar på motorn, tror däremot att dom har samma ram osv. KTM hojarna har en omvänd kick, alltså man kickar framåt ist för bakåt.

Edit: La till lite till.

Bifogat

• 50_sx.jpg
    50_sx.jpg
    217.6 KB · Visningar: 3,550
  • 2004JR50.jpg
    2004JR50.jpg
    21.5 KB · Visningar: 322
  • CRF50.jpg
    CRF50.jpg
    41.5 KB · Visningar: 843
  • drz-70web.jpg
    drz-70web.jpg
    30.2 KB · Visningar: 467
  • yzinger50_480x318.jpg
    yzinger50_480x318.jpg
    19.4 KB · Visningar: 697
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
KTM Junior/senior Adventure :yoparty mest hoj för pengarna, dock dyr, men mkt bra begmarknad

edit: Kanske lite för stor för en 5-åring:va

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Såhär gjorde jag:

Har två döttrar (nu är dom 4 och 6 år) och först fick den äldsta en fyhjuling (LT50) vid 3 år. För att lära sig gas, broms och allmän kontroll. Nästa steg var PW 50 och en minimoto vid 4,5 år. Och nu vid 6 år så blev det en Husqvarna Husky Boy (samma som KTM junior). Den yngsta går i samma skola och det funkar.

Lägg inte mer pengar på bågen än att du har råd att köpa en komplett skyddsutrustning, dom små liven har ju en förmåga att marksyna rätt ofta.

PW50 är ju en alldeles utmärkt första hoj, ställbar gas och inget annat än det enklaste. Husky Boy har ju betydligt mer klipp, men även den kan man ställa gasen på. Man kan också ändra om man vill ha fot eller handbroms bak.

Tips från denna choachen: PW50, JR50 eller en CRF50. CRF50 är ju mer en cykel att växa i, det finns ju delar som gör att du kan utveckla hojen fram till dom fyller 8-9 år. Skall väl tillägga att CRF50 är fyrtakt. PW50 och JR50 är ju nybörjarcyklar som du inte kan vidareutveckla speciellt mycket. Dock behåller ju alla dessa sitt värde bra, så man förlorar ju knappt några pengar.

En PW50 kan du få från 5000 - nypris (ungefär samma för JR50)
En CRF50 är betydligt dyrare och svårare att få tag i.

Lycka till och öva på en öppen plats utan hinder de första gångerna, polarns dotter körde upp på ett betongfundament med sin PW50 första körningen. Blev lite traumatiskt så hon kör numera hellre 4-hjulingen.

Lycka till

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Verkar inte vara nån större skillnad på kidsen å deras föräldrar ;)

2007_PW50_Photo_01_tcm38-127713.jpg

800px-Pitsstop_enduro.JPG

;)

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Instämmer till fullo med Thunder. Skyddsutrustning, skyddsutrustning, skyddsutrustning! SNÅLA INTE på detta. Det vurpas friskt i början. Givetvis vurpas det senare åxå. Min äldsta (6år) började köra 65cc förra sommaren och det vurpas, iofs inte lika mycket men det går fortare, mycket fortare.

Sen gjorde jag en liten tabbe i början. Den äldsta grabben, 6-åringen började köra redan vid 2,5 års ålder på JR50´n. Det tog lite tid men det gick och jag fick mycket bättre kondition.... :näsblod
Detta rekommenderas inte! Kidsen bör kunna cykla först. Svänga är A och O och det lär dom sig bra på en cykel. Gasa är inga problem att lära dom värre är det att lära dom stanna...i tid.

Sen kan jag ju tala om att cykel, när han väl fick det, tycktes vara en lustig uppfinning. Trampa? :D

Min yngre förmåga, 4 år gammal har gått den "normala" vägen. Han cyklade först. Lärde sig det för ca 1 år sedan och själva körningen med hoj blev mycket lättare. Visst blev det en del spring där åxå. Ungar, eller ja, alla nybörjare har ju den tendensen att när man gasar och det bär iväg så åker ju kroppen bakåt om man inte är beredd. Vad gör man då? Jo man håller i sig i styret vilket resulterar i att man av accelerationen gasar ännu mer och det går ännu fortare. Man får lite panik och det går bara rakt fram, tills det tar stopp, oftast emot något....

Det är inte helt ofarligt för ens barn att köra hoj, men det är man givetvis införstådd med när man låter dom börja. Här har det hunnits med div. vrickningar en bruten arm och några skrapmärken.

Men, något roligare att göra ihop med sina kids än att köra cross har jag svårt att föreställa mig. :tummenupp

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM Junior/senior Adventure :yoparty mest hoj för pengarna, dock dyr, men mkt bra begmarknad

edit: Kanske lite för stor för en 5-åring:va

Finns en liten, gansk obetydlig nackdel med just dessa. Placeringen av luftfiltret. Detta sitter ju under sadlen och när det är blött, regnar eller är riktigt surt på banan och det kanske vurpas i en pöl så rinner vatten in i filtret via skårorna i bakskärmen. Nu händer ju inte detta ofta men har varit med om det ett par gånger.

Sen vet jag inte om jag håller med dig om att det är mest hoj för pengarna. Dom håller ganska så lika standard alla nybörjarhojarna. KTM:en kanske är lite populärare bland som större knattarna pga av sin höjd, så den behöver inte vara för stor för en 5-åring, det finns "långa" sånna åxå. :D
Att dom är lite dyrare (inte alltid dock) är nog lite beroende på att dom inte funnits lika länge som t.ex PW´n och JR´n. Det går alltså att hitta äldre fullt dugliga små Yammor och Sukkor än KTM.

Last edited:

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Japp. Inte för att det är just en Suzuki :rolleyes: Utan för att den är något nyare. Men jag ser att handbromshandtaget är av så där åker den ju ner några hundralappar. Den är i höjt läge åxå ser jag så då lär du ju få med dig höjningssatsen. Bara att plocka av distanserna på gafflarna och sänka ner bakfjädrarna i det nedre läget om man tycker den verkar lite hög för knatten. Kolla så att du får med dig dom kortare skruvarna till distanserna.

Åk å kolla.

Neio

Waka Waka
Gick med
2 Feb 2008
Hoj
Stunt
E det en ( tuffare ) 5 åring Ktm Mini Adv kanon hoj.
Lite lite högre än en Pv50.
Men pvn har ju gasreg på å det e ju kanon.

Har en Ktm Mini Adv 03 som kan säljas...
Bara att skicka ett PM

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...