Minimoto & pocketbike på Rörken?

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Hej!
Hur är det med minimoto och pocketbike åka på rörken.....är de oxå välkommna?, de passar ju som allra bäst på en gocartbana.

Jag och flera som jag känner har både minimoto 2-t(39cc) och pocketbike 4-t(70cc) vi vill ju förståss vara med och ha roligt :)
Dessa har ju ingen trafikförsäkring men kan ju köra i ett eget "heat".
Det lär väl dyka upp en hel del "småhojar" under sommaren med tanke på att det väller in billiga minisar från Kina.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
AddeRS skrev:
Hej!
Hur är det med minimoto och pocketbike åka på rörken.....är de oxå välkommna?, de passar ju som allra bäst på en gocartbana.

Jag och flera som jag känner har både minimoto 2-t(39cc) och pocketbike 4-t(70cc) vi vill ju förståss vara med och ha roligt :)
Dessa har ju ingen trafikförsäkring men kan ju köra i ett eget "heat".
Det lär väl dyka upp en hel del "småhojar" under sommaren med tanke på att det väller in billiga minisar från Kina.

Det körs i gocart hallen vet jag.
Fanns en tråd här för någon månad sedan om det

sandstream

Guest
AddeRS skrev:
Hej!
Inte på de körningar som SMC anordnar på måndagar.
De är enbart för gatreggade hojar med giltiga trafikförsäkringar.

De finns massor av gokartbanor och ni kan säkert hitta en annan att leka på :tummenupp

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
så ja

Det är väl ändå så att Vanliga hojjar hör hemma på riktiga roadracingbanor och minimoto/pocketbikes hör hemma på en gocartbana eller??
Köra inomhus i gocarthallen är ingen höjdare....liten bana med målat svinhalt betonggolv på sina ställen men på vintern är det ju bättre än ingenting.

För ett par år sedan så var det en del minimotos som körde på Rörken på måndagarna men det var så få, men nu är det betydligt fler som äger dessa små leksaker. Känns bättre att lägga omkull en sak för några tusenlappar i asfalten än 50-100k och man har minst lika roligt.
Hitta en annan bana att leka på.... :confused: det vet ni precis som jag att det inte finns så många andra i våra trakter.
Jag har själv kört sporthoj på rörken ett flertal år men den är ju långt ifrån optimalt för vanliga hojjar. :huvet

sandstream

Guest
Körningarna på Rörken arrangeras säkert som du vet av SMC och för att folk ska bli bättre på att bromsa och svänga.
Därför kör vi så klart med gathojar och inte med minimotos.

Jag kan dock hålla med om att det vore kul att köra minimoto på Rörken, troligtvis skitkul, men det får nog bli en annan kväll än måndagar.
Ta kontakt med dem som driver banan och kolla om det finns några lediga tider :tummenupp

Last edited:

JBG

Jonnie Be Good
Gick med
10 Sep 2004
Hoj
BMW K1200RS -99
Nix!

För närvarande finns varken banlicens eller tillstånd i miljöbeskrivningen att köra minimoto eller kinapuffar på rörken.

Så att köra på måndagar tillsammans med gathojarna går inte.

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
JBG skrev:
För närvarande finns varken banlicens eller tillstånd i miljöbeskrivningen att köra minimoto eller kinapuffar på rörken.

Så att köra på måndagar tillsammans med gathojarna går inte.

Hur kommer det sig att det gick så bra sommaren 2003 då? Då kördes det friskt med både minimotos och andra oreggade fordon i en egen grupp.

Varför vara så negativ och bara säga "nej, det går inte". Klart det går!

Kan inte vara några som helst problem att skapa en egen grupp för oreggade fordon typ minimotos.

Finns ju massor av kinamoppar i stan nu och jag kan tänka mig att det kan bli många som kommer ut och kör med dem.

jesper

#72 Rookie 600
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
660+r6
Kreuger skrev:
Hur kommer det sig att det gick så bra sommaren 2003 då? Då kördes det friskt med både minimotos och andra oreggade fordon i en egen grupp.

Kan inte vara några som helst problem att skapa en egen grupp för oreggade fordon typ minimotos.

Finns ju massor av kinamoppar i stan nu och jag kan tänka mig att det kan bli många som kommer ut och kör med dem.

Som JBG skriver så håller man på med en miljö-nånting-ansökan-tillstånd där man noggrannt beskriver verksamheten som bedrivs på rörken, och tyvärr finns inte minimoto med. Det är mycket möjligt att detta kommer att ändras framöver men just nu tror jag inte det är så populärt att komma med ändringar. Vi får vara glada att vi får fortsätta köra alls för det har kommit in klagomål från dom som bor där... I varje fall, att denna miljö-vad-det-nu-heter godkänns är en förutsättning för fortsatt verksamhet.

Men annars ser jag egentligen inget hinder till att man inte får köra minimoto på rörken. Om/när det blir ett godkännande för detta så är det bara att försöka hitta en tid att åka på. Krueger har ju rätt i att det kördes minimoto tidigare, och innan dess har det tydligen förekommit moppe-racing :) Men som måndagarna ser ut nu så är gathojsåkandet ganska populärt och det känns inte som att det finns plats för fler grupper. Men det finns ju fler dagar i veckan. Nu vet jag att det kan vara svårt att få vettiga tider, dom flesta av oss jobbar ju så det är väl bara kvällar och helger som passar. Detta får man kolla upp med dom som driver rörken. Jag ska se om jag kan få tag på en bra kontaktperson. Återkommer om detta (om jag inte glömmer bort det...).

sandstream

Guest
Kreuger skrev:

Förutom det som Jepser skriver så är det väl också så att "vi" som är där på måndagar knappast vill stå och trampa medans ett gäng leker med sina kinapuffar.

En egen tid/dag för sånt däremot hade varit grejt! :tummenupp

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
sandstream skrev:
Förutom det som Jepser skriver så är det väl också så att "vi" som är där på måndagar knappast vill stå och trampa medans ett gäng leker med sina kinapuffar.

En egen tid/dag för sånt däremot hade varit grejt! :tummenupp

Det är tillräckligt med trampande ändå - 12 min körning och sedan 40-45 min väntan. Den enda roliga hoj för Rörken som jag äger kan inte framföras där längre pga ljudstörningar (som vissa kringboende upplever det) och då får man se sig om efter andra möjligheter.

För de som är sugna på att köra, så kan jag tipsa om Vessingsboda på Åland - där det samlas minimotoåkare (från svenska eliten) en gång varje år i en hel vecka och kör. Har för mig det är runt vecka 31. Nu när vi från SSMK har kört motardläger (träning för tävlingsförare och lite allmänt bus och skoj för oss andra) på Åland, har några passat på att ta med "lekfordon" också och kört med. Det finns än så länge plats kvar t.ex. för de två kommande körningarna ( 12/5-15/5 och 2/6-5/6 ). Kolla i motardforumet för närmare detaljer eller kontakta mig. Motarderna går först där, men i mån av utrymme så tar vi in andra. OBS! inga försäkringar gäller.

Bifogat

• å14.jpg
    å14.jpg
    94.8 KB · Visningar: 49

JBG

Jonnie Be Good
Gick med
10 Sep 2004
Hoj
BMW K1200RS -99
jesper skrev:
Som JBG skriver så håller man på med en miljö-nånting-ansökan-tillstånd

Krueger har ju rätt i att det kördes minimoto tidigare, och innan dess har det tydligen förekommit moppe-racing :)

MiljöKonsekvensBeskrivning (MKB) heter det och är grunden för all verksamhet på området.

Det var just på grund av mopperacingen som minimotosarna också fick köra, vi hade då banlicens för "roadracing upp till 80cc".

Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Kommer motard att förbjudas på Rörken eller kommer dom att få fortsätta köra? Närheten till Rörken har nämligen gjort mig grymt sugen på att köpa en motard, men kommer motarderna att bannlysas därifrån så finns det ingen rolig bana att köra på i närheten.

jesper

#72 Rookie 600
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
660+r6
MackeNo1 skrev:
Kommer motard att förbjudas på Rörken eller kommer dom att få fortsätta köra? Närheten till Rörken har nämligen gjort mig grymt sugen på att köpa en motard, men kommer motarderna att bannlysas därifrån så finns det ingen rolig bana att köra på i närheten.

Nej, motarder är inte förbjudna på rörken. Men eftersom 100db gäller och många (alla?) motarder inte klarar det kravet så blir det väl nästan samma sak som ett förbud... Enda specialregeln för motarder är att dom inte får köra (på gokartbanan alltså) efter klockan 21, övriga hojar får hålla på till 22. Och detta gäller måndagar.

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Tycker inte det borde vara nått problem för en motard med original ljuddämpare isf. En sån kan fan inte låta över 100 db, eller? Borde ju va omöjligt att registrera och besikta en motard om dom lät så mycket...

En motard med orginalsystem låter ju definitivt inte mer än en sporthoj med slip-on

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
En Husa med avstrypt orginalsystem funkar fint, en CRF kan vara tveksam KTM har ju ett gäng olika maskiner men vad jag vet så brukar dom fungera.

Dock som sagt inte så vanligt med motarder utan bullerpipa.

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
jesper skrev:
Kanske inte, men hur ofta har du sett en motard med orginalsystem? :)
Jag hade det på min 660 -03 faktiskt :blah :D

Bear

Snart så.......
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Avställd klassiker.
Förra året var det ju ett par stycken motarder som vi lyckades trycka in i grupperna, bl.a. var ju banditen där med sin KTM.
Får se hur utbudet blir i år....(Tom, du får väl plugga röret.....)

//B

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Bear skrev:
Förra året var det ju ett par stycken motarder som vi lyckades trycka in i grupperna, bl.a. var ju banditen där med sin KTM.
Får se hur utbudet blir i år....(Tom, du får väl plugga röret.....)

//B

Med brutalpluggarna i, så kom jag ändå över 100dB förra säsongen (och utan, så låter den ungefär 112dB vid motsvarande förbipassering). Insugsljudet och motorns egenljud ligger en bit över bara det. En Husa med bara gnistgallret borta låter också för mycket under vissa betingelser - vi hade en för två år sedan som fick kliva av. Det är ytterst få enstånkor som klarar sig så fort man tagit bort strypningarna.

Det är inte utan att man blir sugen på en lätt tvåtaktare (KTMs 380 t.ex.), för att kunna fortsätta köra - miljöbov är bättre än ljudbov :3freak

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...