Mininät

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Hej.

Vill ha:

Nätverk med 3 arbetsstationer samt en delad skrivare. Uppkoppling ADSL.
Möjlighet att kunna dela dokument på ett smidigt sätt såtillvida att alla skall ha åtgång till dem, samt hela tiden få den senast ändrade versionen av aktuellt dokument. Underhåll som går att lösa med grundläggande datorkunskaper (Läs nedan).
Två av datorerna har en användare, en kommer att ha två användare.

Har;

Datorer, HP-multiskrivtjosan som kan allt utan att koka kaffe. Anslutning till www. Mycket basic nätverkskunskap som mest går ut på att bygga lan för att lira cs (läs: undertecknad).

Hur löser jag det? Vad behövs? Budget (ingen jätte...) finns.
Förklara gärna som för en femåring så kompletterar jag med frågor/info om någon önskar.

/Michael

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
En router med inbyggd switch/firewall låter som melodin. Det går iofs lösa på annat sätt, men med tanke på hur billiga ovanstående har blivit så är väl det smidigaste lösningen.

Frågan är väl, hur mycket pengar kan och vill du lägga ut?

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jo, en switch ligger och skräpar, men jag tror inte man kan koppla skrivaren dit, den verkar vilja ha en separat grej, så jag skall kolla på en 4-portars router med skrivarserver på.

Frågan är då; Skall man göra sig till och skapa en server för att ha de viktiga dokumenten "centralt", eller skapar man bara huvudvärk åt sig själv? Och i så fall, använder man W2K eller XP?

Underhållsbiten är av viss vikt. Jag fixar mycket själv, och allt om jag får en bok och lite tid, men jag antar att det finns en orsak till att det finns proffesionella nätverkstekniker....

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
t-rex skrev:
Jo, en switch ligger och skräpar, men jag tror inte man kan koppla skrivaren dit, den verkar vilja ha en separat grej, så jag skall kolla på en 4-portars router med skrivarserver på.

Frågan är då; Skall man göra sig till och skapa en server för att ha de viktiga dokumenten "centralt", eller skapar man bara huvudvärk åt sig själv? Och i så fall, använder man W2K eller XP?

Underhållsbiten är av viss vikt. Jag fixar mycket själv, och allt om jag får en bok och lite tid, men jag antar att det finns en orsak till att det finns proffesionella nätverkstekniker....

Skrivarproblemet löser du via en printerserver (finns även kombinerade router/switch/firewall/printerserver), alternativt genom att koppla skrivaren till en av datorerna och dela ut den denna väg. Nackdelen är då att den datorn alltid måste vara på för att de andra ska kunna nyttja den. Fördelen är att denna lösning inte kostar något.

Vad gäller dokumenten är det ju bara att skapa en mapp på en av datorerna och dela ut denna och ge fullständig åtkomst till den. Dock blir det ju svårt om ni ska in i dokumenten och rota samtidigt. XP underlättar vissa saker och en "riktig" server underlättar ju andra, men nu var det väl en budget- och hemmalösning om jag fattat saken rätt?

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
McB skrev:
Det enda du behöver är en sån här. Den har alla funktioner som du behöver. Billigt dessutom.

Det är ju det vi har skrivit ovan. Dock skulle jag hellre välja en modell som kan koka kaffe också. :fakta

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
abstruse skrev:
Det är ju det vi har skrivit ovan. Dock skulle jag hellre välja en modell som kan koka kaffe också. :fakta

Vet inte ens om Ciscos värstingmodeller klarar av det, men de går säkert att skräddarsy. :D

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Finns det några fördelar som motiverar kostnaden för en server på den nivån som jag beskrivit?

Vilka ÄR fördelarna med en server kontra delade dokument på en dator?

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
t-rex skrev:
Finns det några fördelar som motiverar kostnaden för en server på den nivån som jag beskrivit?

Vilka ÄR fördelarna med en server kontra delade dokument på en dator?

Nej, såvida inte du inte kan köpa en begagnad dator tokbilligt och sedan installera server-OS på den. Men, jag har inte riktigt fattat vad du ska ha den till? Jag vet ju vad du vill göra, men i vilket syfta ska du dela filer och skrivare, etc? Beroende på verksamhet så kan ju tidseffektivitet och säkerhetsaspekter etc motivera vissa merkostnader.

Köpa en ny "riktig" server misstänker jag är helt uteslutet, såvida du inte skiter pengar eller användandet är på en mycket seriös nivå till en nästintill affärsmässig eller föreningsorienterad verksamhet. Du kan ju PM:a eller ännu hellre ringa mig om du vill bolla idéer.

Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...