sandstream
Guest
Finns det någon sanning i mitt antagandet att däcksvärmare en normal sommardag (15-25 grader) skulle minska slitaget på däcken jämfört med att köra 2-3 lugna varv för att få upp tempen i däcken?
Vad vinner man på att ha en termostat, räcker det inte med att däcken blir varma?Swedie skrev:Jag har haft Motrax och de har funkat i över 1 år och jag har slängt dom o hanterat dom allmänt illa.
Köp bara inte det billigaste du kan hitta, och välj några med termostat i.
sandstream skrev:Vad vinner man på att ha en termostat, räcker det inte med att däcken blir varma?
Frågan är vilken temperatur som är rätt och när den är rätt (borde bero på vädret)Hoztic skrev:Det ska väl vara rätt temp på dom, inte bara så varmt det går? Drar antagligen mindre ström också!
sandstream skrev:Frågan är vilken temperatur som är rätt och när den är rätt (borde bero på vädret)
Endast däckvärmare med termostat är godkända, i alla fall på Gelleråsen sedan den lilla incidenten i fjol... (eller var det förrfjol?)sandstream skrev:Vad vinner man på att ha en termostat, räcker det inte med att däcken blir varma?
sandstream skrev:Finns det någon sanning i mitt antagandet att däcksvärmare en normal sommardag (15-25 grader) skulle minska slitaget på däcken jämfört med att köra 2-3 lugna varv för att få upp tempen i däcken?
Jag körde max 3 varv innan jag började ladda och det syndes rätt tydligt.jesper skrev:Du tänkte samma sak som jag Har läst runt lite och jag tror att både ditt och mitt däckslitage kan minskas med däckvärmare. Dom senaste gångerna jag har kört bana så har jag haft samma "slitagemönster" som dig, men i lördags när vi had gott om tid på oss så körde jag några extra varv (totalt kanske 5-6 varv) innan jag försökte ladda på lite och då blev slitaget inte alls lika illa. Har man tur så kanske man tjänar in vad däckvärmarna kostar med mindre däckslitage.
Snackade med honom igår och han bara garvade.jesper skrev:Däckvärmare står numera även på min önskelista (tomten får jobbigt i år om han ska få med sig alla paketen ).
TackarAxxexs skrev:Vilken temperatur som är rätt beror på vilket märke man har på däcken.
www.dpracing.nu funkar bättre än med se i slutet. Där finns tex denna rekomendationslista på termostat: http://www.dpracing.nu/tires101_sv.htm
Termostat gör att temperaturen hålls innom ett bättre område som skonar däcken. Sen så finns det många arrangörer som kräver termostat på värmarna sen en utan termostat tog eld. Alltså blir det även lättare att sälja sånna värmare en gång i framtiden som beggade.
Torkel skrev:Endast däckvärmare med termostat är godkända, i alla fall på Gelleråsen sedan den lilla incidenten i fjol... (eller var det förrfjol?)
Torkel skrev:Endast däckvärmare med termostat är godkända, i alla fall på Gelleråsen sedan den lilla incidenten i fjol... (eller var det förrfjol?)
Pelle B skrev:Termostaten gör ingen nytta när man slänger värmarna av däcken utan att dra ur dem. Fråga Sepahewe! Men de skall vara CE-godkända, vilket jag tror innebär att de även behöver finnas termostat. Men som sagt GLÖM INTE att dra ur dem när du slänger dem i en hög efter att tagit av dem, då brinner de upp med eller utan CE-märkning!
ako skrev:Åter till rubriken.
Eftersom jag inte på något sätt upplevt att så skulle vara fallet utgår jag att svaret på frågan är nej. (testat under åtta säsonger)
Motbevisa mig någon.
Jag tror mer på vetenskap än myter!
På en 125 kanske det inte blir så stor skillnad men på en 1000 verkar det ju ha lite större betydelse om däcken är varma eller inte.Chris Ash skrev:Jag ska nog testa däckvärmare nästa säsong efter tre säsonger utan då ska jag se om jag märker minskat slitage. jag förstår dock inte riktigt varför de skulle slitas mindre för att de är varma.
oscar skrev:Jag köpte värmare av DP#70, och jag är grymt nöjd med dem!
De värmar bra och snabbt, och det känns på dem att de är hög kvalitet. Finns att köpa på www.dpracing.nu
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |