Minskat slitage med däckvärmare?

sandstream

Guest
Finns det någon sanning i mitt antagandet att däcksvärmare en normal sommardag (15-25 grader) skulle minska slitaget på däcken jämfört med att köra 2-3 lugna varv för att få upp tempen i däcken?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Ja, på 2-3 varv hinner du inte värma upp däcken samt fälgen som du gör när du satt på däckvärmare en timma före körningen.
 

sandstream

Guest
Okej, då hamnar däckvärmare på önskelistan till jul :tummenupp

Något speciellt man ska tänka på vid val av däckvärmare?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag har haft Motrax och de har funkat i över 1 år och jag har slängt dom o hanterat dom allmänt illa.

Köp bara inte det billigaste du kan hitta, och välj några med termostat i.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Köp inga gratuis grejor som det inte är någe drag i..... :tummenupp typ swedies :arsele
 

sandstream

Guest
Swedie skrev:
Jag har haft Motrax och de har funkat i över 1 år och jag har slängt dom o hanterat dom allmänt illa.
Köp bara inte det billigaste du kan hitta, och välj några med termostat i.
Vad vinner man på att ha en termostat, räcker det inte med att däcken blir varma?
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Jag köpte värmare av DP#70, och jag är grymt nöjd med dem!

De värmar bra och snabbt, och det känns på dem att de är hög kvalitet. Finns att köpa på www.dpracing.nu
 
Last edited:

sandstream

Guest
Hoztic skrev:
Det ska väl vara rätt temp på dom, inte bara så varmt det går? :va Drar antagligen mindre ström också! :tummenupp
Frågan är vilken temperatur som är rätt och när den är rätt (borde bero på vädret) :va
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
sandstream skrev:
Frågan är vilken temperatur som är rätt och när den är rätt (borde bero på vädret) :va

Vilken temperatur som är rätt beror på vilket märke man har på däcken.

www.dpracing.nu funkar bättre än med se i slutet. Där finns tex denna rekomendationslista på termostat: http://www.dpracing.nu/tires101_sv.htm

Termostat gör att temperaturen hålls innom ett bättre område som skonar däcken. Sen så finns det många arrangörer som kräver termostat på värmarna sen en utan termostat tog eld. Alltså blir det även lättare att sälja sånna värmare en gång i framtiden som beggade.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
sandstream skrev:
Vad vinner man på att ha en termostat, räcker det inte med att däcken blir varma?
Endast däckvärmare med termostat är godkända, i alla fall på Gelleråsen sedan den lilla incidenten i fjol... (eller var det förrfjol?)
 

jesper

#72 Rookie 600
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
660+r6
sandstream skrev:
Finns det någon sanning i mitt antagandet att däcksvärmare en normal sommardag (15-25 grader) skulle minska slitaget på däcken jämfört med att köra 2-3 lugna varv för att få upp tempen i däcken?

Du tänkte samma sak som jag :) Har läst runt lite och jag tror att både ditt och mitt däckslitage kan minskas med däckvärmare. Dom senaste gångerna jag har kört bana så har jag haft samma "slitagemönster" som dig, men i lördags när vi had gott om tid på oss så körde jag några extra varv (totalt kanske 5-6 varv) innan jag försökte ladda på lite och då blev slitaget inte alls lika illa. Har man tur så kanske man tjänar in vad däckvärmarna kostar med mindre däckslitage.

Däckvärmare står numera även på min önskelista (tomten får jobbigt i år om han ska få med sig alla paketen :tomten ).
 

sandstream

Guest
jesper skrev:
Du tänkte samma sak som jag :) Har läst runt lite och jag tror att både ditt och mitt däckslitage kan minskas med däckvärmare. Dom senaste gångerna jag har kört bana så har jag haft samma "slitagemönster" som dig, men i lördags när vi had gott om tid på oss så körde jag några extra varv (totalt kanske 5-6 varv) innan jag försökte ladda på lite och då blev slitaget inte alls lika illa. Har man tur så kanske man tjänar in vad däckvärmarna kostar med mindre däckslitage.
Jag körde max 3 varv innan jag började ladda och det syndes rätt tydligt.
Släppet på returen gjorde att slitaget på andra sidan vart lite bättre men långt ifrån bra (jag vände på däcket under dagen).

Däcken är ju inte direkt billiga och det vore ju kul om de höll mer än 1 dag.
Vi kanske ska göra ett gemensamt gruppköp under vintern av däcksvärmare?

jesper skrev:
Däckvärmare står numera även på min önskelista (tomten får jobbigt i år om han ska få med sig alla paketen :tomten ).
Snackade med honom igår och han bara garvade.
Han har tydligen tät kontakt med min fru och jag står med på listan över makar som ska vara glada om de får ett par kalsonger i julklapp :3freak

Axxexs skrev:
Vilken temperatur som är rätt beror på vilket märke man har på däcken.

www.dpracing.nu funkar bättre än med se i slutet. Där finns tex denna rekomendationslista på termostat: http://www.dpracing.nu/tires101_sv.htm

Termostat gör att temperaturen hålls innom ett bättre område som skonar däcken. Sen så finns det många arrangörer som kräver termostat på värmarna sen en utan termostat tog eld. Alltså blir det även lättare att sälja sånna värmare en gång i framtiden som beggade.
Tackar :tummenupp
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Jag sparade en jäkla massa pengar på att köpa en öhlinare till hojen! Känns kanske inte som det när man lägger upp 8-10k för den, men det tjänar man snabbt in!
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Torkel skrev:
Endast däckvärmare med termostat är godkända, i alla fall på Gelleråsen sedan den lilla incidenten i fjol... (eller var det förrfjol?)

Termostaten gör ingen nytta när man slänger värmarna av däcken utan att dra ur dem. Fråga Sepahewe! Men de skall vara CE-godkända, vilket jag tror innebär att de även behöver finnas termostat. Men som sagt GLÖM INTE att dra ur dem när du slänger dem i en hög efter att tagit av dem, då brinner de upp med eller utan CE-märkning! :fyllisar
 

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
Torkel skrev:
Endast däckvärmare med termostat är godkända, i alla fall på Gelleråsen sedan den lilla incidenten i fjol... (eller var det förrfjol?)

Trots termostat kan man tydligen få haveri på värmarna. Fråga killen på bikeweek som fick sin ena värmare gillad med kraftig rökutveckling på köpet!
Vet inte hans namn men han finns här på forumet (Goodstuff vet vem). Värmarna var ialla fall gula och samma märke som Goodstuffs (motrax??)

Åter till rubriken.
Eftersom jag inte på något sätt upplevt att så skulle vara fallet utgår jag att svaret på frågan är nej. (testat under åtta säsonger)
Motbevisa mig någon.
Jag tror mer på vetenskap än myter!

Pelle B skrev:
Termostaten gör ingen nytta när man slänger värmarna av däcken utan att dra ur dem. Fråga Sepahewe! Men de skall vara CE-godkända, vilket jag tror innebär att de även behöver finnas termostat. Men som sagt GLÖM INTE att dra ur dem när du slänger dem i en hög efter att tagit av dem, då brinner de upp med eller utan CE-märkning! :fyllisar

OK lite sen med inlägget
Sepahewe hette han alltså...
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
ako skrev:
Åter till rubriken.
Eftersom jag inte på något sätt upplevt att så skulle vara fallet utgår jag att svaret på frågan är nej. (testat under åtta säsonger)
Motbevisa mig någon.
Jag tror mer på vetenskap än myter!

Jag ska nog testa däckvärmare nästa säsong efter tre säsonger utan då ska jag se om jag märker minskat slitage. jag förstår dock inte riktigt varför de skulle slitas mindre för att de är varma.
 

sandstream

Guest
Chris Ash skrev:
Jag ska nog testa däckvärmare nästa säsong efter tre säsonger utan då ska jag se om jag märker minskat slitage. jag förstår dock inte riktigt varför de skulle slitas mindre för att de är varma.
På en 125 kanske det inte blir så stor skillnad men på en 1000 verkar det ju ha lite större betydelse om däcken är varma eller inte.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top