DaK
Sporthojsnörd
- Gick med
- 24 Jan 2021
- Hoj
- 1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Nej! ElmhultNehe, menar du det? Tråkmånsarna , systembolaget och horisontalregnet fick mig att tro att jag var nån annanstans. Helvetet.
Nej! ElmhultNehe, menar du det? Tråkmånsarna , systembolaget och horisontalregnet fick mig att tro att jag var nån annanstans. Helvetet.
Nu vet jag inte va du har för hoj men du kan ju montera en sissybar och hänga vurp-ollonet på denJag vet! Visst är det underbart?
Trodde inte att alla nya hjälmar bara pga en ny standard kommer få ***** hos Sharp22.06 är den standard som nya hjälmar skall uppfylla.
Har man en femhundralronorskalle så kan man handla hos Karlssons, vill man vara rädd om skallen köper man ett etablerat märke och betalar lite mer.
Det finns fortfarande 22.05-hjälmar att köpa till reducerat pris och det är inte dåliga hjälmar, bara inte det allra bästa.
Det är dock knappast lagligt att säga att en hjälm uppfyller en viss standard om den inte gör det. Om det är så i detta fallet är oklart förstås men kvalitetskontrollen på Amazon är obefintlig och de brukar hänvisa till att enskilda säljare på Amazon står för det och att de själva inte tar ansvar.Klart som fan det är lagligt sälja icke godkända hjälmar. Bara googla. Dom finns överallt. Även svenska återförsäljare finns.
Nej men det gör dom väl inte heller. Men man kan ju göra som politiker och säga nåt som liknar sanningen. Eller så kan man ju som konsument kolla själv med. Har hjälmen horn och blänker som en discokula kan man ju faktiskt fundera på om det här verkligen är en hjälm som är lämplig för mitt nästa adv äventyr.Det är dock knappast lagligt att säga att en hjälm uppfyller en viss standard om den inte gör det. Om det är så i detta fallet är oklart förstås men kvalitetskontrollen på Amazon är obefintlig och de brukar hänvisa till att enskilda säljare på Amazon står för det och att de själva inte tar ansvar.
Det är lagligt så länge man inte säger att det är för MC-bruk.Klart som fan det är lagligt sälja icke godkända hjälmar. Bara googla. Dom finns överallt. Även svenska återförsäljare finns.
Visst, men då kommer ju också Darwin att få lite mer spelrum… Bra eller dåligt?Det är lagligt så länge man inte säger att det är för MC-bruk.
Personligen tycker jag väl att vi kunde lätta på hjämkravet och låta folk välja efter vett och sans istället. Frihet och egenansvar.
Darwinism kan jag för all del uppskatta, men ju fler stolpskott som kör ihjäl sig utan hjälm, desto fler begränsningar för oss som har rätt utrustning.Visst, men då kommer ju också Darwin att få lite mer spelrum… Bra eller dåligt?
Det trista är att det oftast blir ett större ”uttag” bland de som bara hade otur i valet av föräldrar.
Den undersökning kanske var gjord i en stat utan hjälmtvång ?Siffror ur en stor amerikansk undersökning (dragna ur minnet):
Vanligaste skadan på huvudet är vänstersidan av ansiktet ned i asfalten (38% av olyckorna). Näst vanligast är högersidan av ansiktet ned i asfalten (36% av olyckorna). Baksidan av huvudet är typ 18% och mitt på huvudet 8%.
Bra idé med öppen hjälm? Nej.
Men bara certifierad i USA !Den här verkar ju kvala in på att vara riktigt behändig, och certifierad:
Amazon.com
www.amazon.com
View attachment 499989
Ja…men…har dom annan tjocklek på skallbenet i USA?Men bara certifierad i USA !
DOT Helmet Standard:
This stands for “Department of Transportation,” (not “doin’ our thang”) but the standard is FMVSS 218, the Federal Motor Vehicle Safety Standard #218, Motorcycle Helmets, and it is applicable to helmets sold in the U.S. for on-road use.
Motorcycle Helmet Standards Explained: DOT, ECE 22.05 & Snell
Motorcycle Helmet Standards Explained: DOT, ECE 22.05 & Snell.ultimatemotorcycling.com
Nej, men deras teststandard testar inte slag mot samma ställen på hjälmen som vår. DOT är inte nog för att hjälmen ska vara godkänd i EU.Ja…men…har dom annan tjocklek på skallbenet i USA?
Köp!
Glöm inte hakbandet !Du kanske kan köpa en sån här? https://www.biltema.se/bygg/skyddsutrustning/skyddshjalmar/skyddshjalm-2000042360
Den är säkert avdragsgill dessutom...
Jag gissar att Skydivinghjälmen är konstruerad för att skydda fallskärmshopparen's huvud och ögon mot vinden i hastigheter över 200km/h. Och underlätta för "trix" och manövrar i formationer. Skydivinghjälmen är inte konstruerad för att skydda fallskärmshopparen vid kraschlandningar i tex. stenig terräng.View attachment 499998
View attachment 499996View attachment 499997ydiving-helmets/products/tonfly-tfx-skydiving-helmet
Totalvikt ca 950g;
Pris: plus 6000:-
Kan någon förklara hur denna (icke godkända hjälm för Mc, fallskärmshjälm) skulle vara sämre än den billigaste integralhjälmen som är godkänd.
Helt seriös fråga utifrån att det skulle vara suveränt om den kunde godkännas och hålla måttet, enligt egen erfarenhet av att ändå prövat den i över 200km/h.
Bättre uppsikt, mindre vindkänsligt med lägre vikt, och lätt att manövrera huvudet.
Är det frigoliten som i slutändan gör en hjälm säker, då den är det som gör mc hjälmar större?
Tjockleken på cellplasten är viktig för att kunna absorbera mer energi. Ju mindre volym desto mindre förmåga att absorbera energi.(Kollisioner i luften kan nämnas som kritiska, utöver annat som nämnts. )
I alla fall, om yttersta skalet då i sig är motsvarande hållbart o lika tjockt, vilket jag finner rimligt utifrån beskrivningen.
Då kan det innebära att det som faktiskt ger oöverträffad skydd, är tjockleken på frigoliten,ja, grövre hakparti spelar säkert också in,
men... en värsting Shoei för race, ca 1350g, plus 10 tusen i pris, jämfört med en hyfsad budget version för dryga tusenlappen!?
Får vi valuta för prisskillnaden?
För då kan rimligen en motsvarande mindre hjälm besitta samma kvaliteter som den dyra Shoein, och på så sätt vara uppbyggd på samma gods mm, och likväl anses vara ett mindre skydd än en budget hjälm m plastskal, som godkänts för sin skyddande effekt, som då kan härledas till frigolitens funktion, o då kan priset ifrågasättas?
Nånstans överskattar vi troligen tron på att skyddet är så mkt bättre att det är värt kronorna.
Antingen duger en billig hjälm lika bra i funktion som en dyr, eller så kan en liten ge fullgott skydd om egenskaperna i materialet är så mkt bättre som priset antyder, blir min slutsats för stunden .
Hänger det på frigoliten känner jag mig nog blåst.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|