Missfärgad krök, går det att förhindra?

Marron

Med mellanhoj..
Gick med
9 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 SMC -05
Fick hem min 625:a för en vecka sedan ungefär och har startat den en gång.
Jag hade choken på hela tiden för att den inte skulle stanna, vilket jag i efterhand fick reda på inte var bra, och kröken blev dirket blå- och gulfärgad.

Det blåa har jag dock nästan fått bort med autosol, men jag undrar om det går att förhindra att kröken blir missfärgad eller är det bara något man får ta?

På alla bilder jag sett så är krökarna färgade.

Vad säger ni?
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Missfärgad :va
Den blir ju varm och då färgar sig materialet...ser man en hoj med väldigt blåa rör så är det väl ett tecken på att den har gått snålt/varmt.
MEN, det går att polera bort med autosol. Alltihopa går att få bort. Jag har nämligen gjort det själv :tummenupp

Men du får ju gnugga ett tag, såklart ;)
 

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skutskär
Hoj
Ingen just nu.
Att krökarna blir flammiga på Husa/KTM beror på att det är fett alt. olja på krökarna vid leverans. Startar man upp hojen för första ggn utan att rengöra systemet med Bräkleen eller liknande så blir det flammigt. Även om man rengör ordentligt så blir krökarna som ni säger "missfärgade", men på ett betydligt snyggare sätt (rätt sätt :) ), dvs inte flammiga.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ebbe skrev:
Att krökarna blir flammiga på Husa/KTM beror på att det är fett alt. olja på krökarna vid leverans. Startar man upp hojen för första ggn utan att rengöra systemet med Bräkleen eller liknande så blir det flammigt. Även om man rengör ordentligt så blir krökarna som ni säger "missfärgade", men på ett betydligt snyggare sätt (rätt sätt :) ), dvs inte flammiga.

Exakt, det räcker med ett enda fingeravtryck för att missfärga en större yta. Jag har polerat upp mitt system två gånger nu och denna gång blev det bättre efter att ha rengjort det ordentligt med förtunning först.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top