Missljud och delar som framkallar missljud

Zimono

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Hoj
Ja
Är väldigt ny när det gäller mc-motorer och "missljud" som kan tänkas komma från motorer. Skulle dock vilja lära mig mer om det. Har läst här på SH om medlemmar vars motorer "rasslar", "skramlar", "tickar", "knackar", m.m..... För mig som är väldigt grön när det gäller mekande så undrar jag hur dessa ljud egentligen låter. Är det enkelt att höra denna typ av missljud från motorn när de finns där? För mig låter det ganska luddigt att motorn "tickar" etc.... Skulle därför vilja lyssna på lite ljudfiler där det finns mc-motorer som har missljudsproblem. Har sökt efter ljud/bildfiler på Youtube men inte hittat något. Någon som har något bra tips på ljudfiler med tydliga missljud i motorn?

Är också lite nyfiken på vilka delar av motorn som kan skapa missljuden. Har läst om kopplingar, kopplingskorgar, vevstakar, vevlager, ventiler, kamkedjor... m.m.. som alla kan framkalla missljud. Har säkert missat minst lika många delar till. Hur låter egentligen missljuden som framkallas av dessa delar? Har också läst att ventilerna skapar det "tickande" ljudet och främst på lägre varvtal...

En kort introduktion till missljudens "underbara värld" skulle vara kanon.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
"Normalt" kopplingsrassel är lätt.

Friläge kopplingshantag utsläppt = rasslar
Friläge kopplingshantag intryckt = rasslar inte

Hudik

Guest
Ett vanligt missljud kommer från en sån motor som visas på bild nedan, kan låta som ett "dunk-dunk-dunk dunk-ljud

Hör du ett sånt ljud så spring så du inte blir smittad....

4152340549.jpg

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Om det rasslar och skarmlar som själve hin håle, kontrollera om det står DUCATI på tanken och att det är en torrkoppling. Då är det helt normalt och den håller. Ktm och det finns viss risk för att det ska rasa men det kan gå fortare än allt annat, i alla fall en liten stund.. Om det står valfritt japanskt märke på tanken så lämna in till verkstad och kör nästa 20k mil problemfritt ;)

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Sanningen om dessa missljud brukar bäst kunna uppfattas av ett öra som är van vid motorer.Efter mer än 35 års skruvande på diverse fordon så har jag lärt mig en sak och det är att ett inspelat ljud via en dator är klart missvisande och kan lika väl leda till en klar feltolkning.Så fort folk hör något egendomligt så blir de nervösa och ska riva ner allt när det många gånger kan rulla på helt normalt i tusentals mil.Ventiltickande, hydrauliska lyftare och kopplingar t ex beroende på varm eller kall motor lever sitt eget liv och är några av dessa ljud som brukar få somliga att gå i taket av oro när de kan ge ljud ifrån sig som uppfattas som felaktigt men där tidigare nämnda kan fungera helt felfritt trots dessa ljud.Ett svagt dunkande / klapprande från ett vevstakslager eller en rasslande kamkedja bör däremot tas på större allvar.Det här är något man lär sig med tiden beroende på intresse för ämnet.Finns fortfarande folk därute som kan lyssna på dessa motorljud med en skruvmejsel som sätts till motorn och avgöra om allt är okey eller ej.

Är du orolig över om något är galet och saknar vana vid dessa ljud som eventuellt kan leda till motorskador så gör ett besök på en verkstad istället för att få dessa ljud konstaterade som du kanske misstänker är felaktiga.Med andra ord, ett ljud inspelat via nätet är inte det samma som när du står på plats vid motorn.Ju längre du håller på ju mer lär du dig.Är långtifrån expert men det jag lärt mig under årens lopp är guld värt om dessa motorer.Lycka till. :)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring