Zimono
Ny medlem
Är väldigt ny när det gäller mc-motorer och "missljud" som kan tänkas komma från motorer. Skulle dock vilja lära mig mer om det. Har läst här på SH om medlemmar vars motorer "rasslar", "skramlar", "tickar", "knackar", m.m..... För mig som är väldigt grön när det gäller mekande så undrar jag hur dessa ljud egentligen låter. Är det enkelt att höra denna typ av missljud från motorn när de finns där? För mig låter det ganska luddigt att motorn "tickar" etc.... Skulle därför vilja lyssna på lite ljudfiler där det finns mc-motorer som har missljudsproblem. Har sökt efter ljud/bildfiler på Youtube men inte hittat något. Någon som har något bra tips på ljudfiler med tydliga missljud i motorn?
Är också lite nyfiken på vilka delar av motorn som kan skapa missljuden. Har läst om kopplingar, kopplingskorgar, vevstakar, vevlager, ventiler, kamkedjor... m.m.. som alla kan framkalla missljud. Har säkert missat minst lika många delar till. Hur låter egentligen missljuden som framkallas av dessa delar? Har också läst att ventilerna skapar det "tickande" ljudet och främst på lägre varvtal...
En kort introduktion till missljudens "underbara värld" skulle vara kanon.
Är också lite nyfiken på vilka delar av motorn som kan skapa missljuden. Har läst om kopplingar, kopplingskorgar, vevstakar, vevlager, ventiler, kamkedjor... m.m.. som alla kan framkalla missljud. Har säkert missat minst lika många delar till. Hur låter egentligen missljuden som framkallas av dessa delar? Har också läst att ventilerna skapar det "tickande" ljudet och främst på lägre varvtal...
En kort introduktion till missljudens "underbara värld" skulle vara kanon.