Misslyckad ned-drevning

zzranders

Medlem
Gick med
23 Mar 2022
Hoj
2015 kawwasaki zzr 1400
Har alltid drevat ner mina Hayabusor med grymt resultat. Men när jag drevade om min KAWA ZZR 1400 -mindre motordrev större bakdrev- går tractioncontrol in (fastän jag stängt av den vid reglaget) med klart förlorad kraft. Skumt som fan. Nägon mer som märkt detta? Det går att dreva upp - men inte ner.....

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Har alltid drevat ner mina Hayabusor med grymt resultat. Men när jag drevade om min KAWA ZZR 1400 -mindre motordrev större bakdrev- går tractioncontrol in (fastän jag stängt av den vid reglaget) med klart förlorad kraft. Skumt som fan. Nägon mer som märkt detta? Det går att dreva upp - men inte ner.....
Den mäter väl hastigheten på drevet? Kan du rycka säkringen till tc?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Förmodligen enkelt löst med en SpeedoHealer från Healtech.

Och om det inte gör det så får du en hastighetsmätare som visar exakt efter gps.

Last edited:

zzranders

Medlem
Gick med
23 Mar 2022
Hoj
2015 kawwasaki zzr 1400
Hastighetsmätaren visar helt rätt när kawan är nerdrevad vilket Busorna inte gjorde-sensorn på Busorna sitter på motordrevet. Antar att kawan mäter på framhjulet via ABS eller bakhjulet

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hastighetsmätaren visar helt rätt när kawan är nerdrevad vilket Busorna inte gjorde-sensorn på Busorna sitter på motordrevet. Antar att kawan mäter på framhjulet via ABS eller bakhjulet
Kanske därför du behöver lura hojen och sänka pulserna till sensorn att den visar som original, dvs någon procent fel?
ECU'n tror väl att bakjulet tokspinner eftersom det inte märks om du drevar upp.
Men det är ju besynnerligt att den slår till trots att du slagit ifrån den, det får mig att tänka att det är ABS som ställer till det.
Men vad som händer med ABS om man lurar signalen vet jag inte, säkert inget positivt....

Sensorn på en 2015 verkar sitter på bakhjulet.
Är det samma sensor till ABS då eller? Bara drog till med någon årsmodell.

Vilket elände på nya hojar med detta....inte för att klaga....

Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
På min Busa gen1 visade hastighetsmätaren endast 2% (för lite) fel från gps efter drevning 18/38
(Original 17/40) Så då fick jag ställa in Speedohealern på plusvärde ca 2%

Original visar dem ju 11-13% fel (för mycket) i 300
och typ 8% fel i normala farter.

Inte för att det hör hit men....? förlåt

Last edited:

zzranders

Medlem
Gick med
23 Mar 2022
Hoj
2015 kawwasaki zzr 1400
Fick just höra att Moore Maffia tagit upp det här problemet med ZZR from 2012 dvs gen 2.
Moore säger att det sitter en spärr i ECU:n och att det inte går att komma åt den genom en vanlig flash. Du har rätt det var enklare förr... så det blir till att montera orginaldreven.
Jag hade gen 1 Busa - älskade den men efter 9000 mil började den förlora toppeffekt
Min första Busa totalkvaddade jag.. Busan var smidigare i kurvorna än ZZR men Kawan är betydligt bekvämare och kraftfullare

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Fick just höra att Moore Maffia tagit upp det här problemet med ZZR from 2012 dvs gen 2.
Moore säger att det sitter en spärr i ECU:n och att det inte går att komma åt den genom en vanlig flash. Du har rätt det var enklare förr... så det blir till att montera orginaldreven.
Jag hade gen 1 Busa - älskade den men efter 9000 mil började den förlora toppeffekt
Min första Busa totalkvaddade jag.. Busan var smidigare i kurvorna än ZZR men Kawan är betydligt bekvämare och kraftfullare
Ja, jag har själv funderat på zzr 1400 (och gör det fortf) Många säger att den är bättre på mycket än Busa 1 och 2.

Men när det gäller fulländade Busa Gen3 har man inte hört mycket nerslag, förutom några hatare som gaggar om lägre toppeffekt än gen2, som om de känner skillnaden?? Mellanregistret ska ju vara mycket bättre på Gen3. Dock är ju en ny ZZR betydligt billigare och med lite mindre elektronisk dynga.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Såg nu att det finns bara SpeedoHealer för årsmodellerna 2006-2011.
Så den där Moore Mafia har riktigt bra koll.

zzranders

Medlem
Gick med
23 Mar 2022
Hoj
2015 kawwasaki zzr 1400
Har gen 2 Busan tractioncontroll ? Vet att den har ABS. TC är ju ganska bra att ha på dessa bestar. Gen 3 är ju jäkligt dyr och alla prestandahojar har ökat kraftigt i pris.
Det vettiga i det här läget är väl ett bra beg.köp och behålla den länge. Snart kommer euro 5 och 6 för hojar. ZZR försvann ju från europa pga avgasrestriktioner. Min har euro 3; 2016 kom euro 4 och därmed försvann några hk...

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Gen 2 har A,B och C-Mode.

Så någon typ av TC är det. ABS från 2012 med brembo-ok tror jag de fick

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Går den tungt på 1an, eller varför vill du dreva ned?

zzranders

Medlem
Gick med
23 Mar 2022
Hoj
2015 kawwasaki zzr 1400
Kraften, det enorma klippet på motorvägen, Ränderna går aldrig ur..
Det är min uppfattning att Hayabusan och ZZR eg är Dragbikes gjorda för strippen
Har sänkt och förlängt min ZZR som jag var på väg att göra med Busan
Dessa bågar kommer då till sin fulla rätt-anser jag

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Kraften, det enorma klippet på motorvägen, Ränderna går aldrig ur..
Det är min uppfattning att Hayabusan och ZZR eg är Dragbikes gjorda för strippen
Har sänkt och förlängt min ZZR som jag var på väg att göra med Busan
Dessa bågar kommer då till sin fulla rätt-anser jag
Prova att växla ner.

zzranders

Medlem
Gick med
23 Mar 2022
Hoj
2015 kawwasaki zzr 1400
nja, det handlar mer om mellanregistret och man får mer kraft vilket vartal du än befinner dig på. Och sanningen att säga vem behöver en toppfart runt 300....

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
På motorvägen ligger du väl minst på 2an, så då kan du ju alltid växla ned minst ett snäpp.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år