Mjuk "landning"

YZF600R R=Rules

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
"Ystad"
Hoj
Yamaha YZF600R ThunderCat
Hej!! Jag har en Thundercat som jag har lekt lite med..
Jag har precis lärt mig att göra wheelies och stoppies men
alla mina "landningar" blir stenhårda och det kan ju inte vara jätte
bra för dämpningen..

Någon som har ett tips så är jag mkt tacksam..
 

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Speed Triple 955 -05
YZF600R R=Rules skrev:
Hej!! Jag har en Thundercat som jag har lekt lite med..
Jag har precis lärt mig att göra wheelies och stoppies men
alla mina "landningar" blir stenhårda och det kan ju inte vara jätte
bra för dämpningen..

Någon som har ett tips så är jag mkt tacksam..

Vrid på gasen när framhjulet närmar sig backen så blir de en mjuk fin landning. :tummenupp
 

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Texas
Hoj
King of the road
YZF600R R=Rules skrev:
Hej!! Jag har en Thundercat som jag har lekt lite med..
Jag har precis lärt mig att göra wheelies och stoppies men
alla mina "landningar" blir stenhårda och det kan ju inte vara jätte
bra för dämpningen..

Någon som har ett tips så är jag mkt tacksam..

Mitt tips till dig: Brickor med små hål i...
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
YZF600R R=Rules skrev:
Hej!! men
alla mina "landningar" blir stenhårda och det kan ju inte vara jätte
bra för dämpningen..

Någon som har ett tips så är jag mkt tacksam..

Släpp inte av på gasen så kraftigt när du ska ned, lika så med bromsen.. Planera landningarna, så du inte behöver störtdyka ned med framhjulet bara för att hinna bromsa till ex bilen framför... gasa när hjulet börjar närma sig backen så blir det mjukt, förutsatt att du inte ligger och puttrar runt på låga varv på slangen.. Lycka till :tummenupp
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Får inte landa allt för mjukt efter wheelies, stor risk för vobbel då. Släpp hojen 10-20 cm från backen.

Vi stoppies ser jag alltid till att ha tryck på fotbromsen, det låter av nån anledning inte lika förjävligt vid landning :va
 

YZF600R R=Rules

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
"Ystad"
Hoj
Yamaha YZF600R ThunderCat
Ok, tack =) Ska ut och träna nu..
När vi ändå är på gång, några tips hur man ska göra för att hålla den uppe? Jag accelerar hela tiden och till slut måste jag växla och då störtdyker den ner.. Hur ska jag göra?

När det gäller stoppies.. Kan man göra en mjukare landning där med och hur mycket smällar kan den bakre dämpningen ta? Är ganska ny med det här mc..

Tackar för svar
 

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Speed Triple 955 -05
YZF600R R=Rules skrev:
Ok, tack =) Ska ut och träna nu..
När vi ändå är på gång, några tips hur man ska göra för att hålla den uppe? Jag accelerar hela tiden och till slut måste jag växla och då störtdyker den ner.. Hur ska jag göra?

När det gäller stoppies.. Kan man göra en mjukare landning där med och hur mycket smällar kan den bakre dämpningen ta? Är ganska ny med det här mc..

Tackar för svar

Om du accelerar hela tiden när du slangar så är du helt enkelt inte högt nog med framhjulet, när du kommit upp tillräckligt högt så är de inga större problem att peta i nästa växel. Ta de lugnt bara så du inte går runt....de gör säkert ont...tror jag!? :näsblod :död :näsblod
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
YZF600R R=Rules skrev:
Ok, tack =) Ska ut och träna nu..
När vi ändå är på gång, några tips hur man ska göra för att hålla den uppe? Jag accelerar hela tiden och till slut måste jag växla och då störtdyker den ner.. Hur ska jag göra?

När det gäller stoppies.. Kan man göra en mjukare landning där med och hur mycket smällar kan den bakre dämpningen ta? Är ganska ny med det här mc..

Tackar för svar
Balansera.. Sen, växla utan koppling, bara släpp lite på gasen...
Mjukare stoppielandning: stå inte still när du släpper ner den utan ha fart så du liksom fångar upp den..
Men jag kan inte själv.. :)
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Tips för landningar efter stoppies.
Som tidigare sagt, bromsa upp bakhjulet så slipper det slå så mycket i länkaget.
Se även till att du ställer dig upp lite på fotpinnarna och hjälper till att fjädra lite med benen. Jobbigt för fjädringen att ta all din vikt samtidigt som hojen dammar i backen...
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Har du nån att åka med som kan visa dig så är det ett bra sätt att lära sig på. När man ser hur nån annan gör så brukar det gå lite lättare. De här sakerna handlar så mycket om känsla och är svårt att lära sig genom att läsa vad nån skriver här. (Det är väl ingen nackdel heller)

När du åker på bakhjulet så antar jag att du har ettan i med tanke på hojmodell. Drar du den hela vägen till varvstoppet och dimper ner då? Börja träna på att skicka i tvåan och gör det gärna nästan på en gång, vänta inte till du har nästa slut på varv utan växla så fort du fått upp framhjulet. Om du sitter ner vilket jag antar så kan du göra precis som vanligt, koppla och växla. För att inte dimpa ner så drar du på lite extra på gasen precis innan växlingen så du får lite extra höjd. Kommer nog att kännas otäckt i början och risken finns väl att du slår runt om du känner att du har lite dålig koll på var du har cykeln. Foten på bromsen är en bra idé men de flesta som är i din fas av inlärandet hinner inte använda den om det blir för högt i alla fall tyvärr.

För att få till en mjuk landning efter att ha kört på bakhjulet krävs det att du sätter ner cykeln för att du själv vill det, inte för att du har slut på varv eller det kommer en kastvind eller du kommer för högt och blir rädd. Om du själv bestämmer dig för att sätta ner den så tippar du av på gasen så mycket att framhjulet rammlar neråt men så drar du på fullt igen innan framhjulet kommer ner så blir det en mjuk fin nedsättning.

Vad gäller stoppies så krävs det en rullande stoppie som avslutas före du stannat så att du själv kan bestämma att bakhjulet ska ner igen, då släpper du bara av sakta på trycket på bromshandtaget så kommer bakhjulet sakta närmare backen.

Bakstötdämparen behöver du inte oroa dig för att den inte ska hålla. Det som brukar gå sönder vid stoppies är främst baklampor, fästen till plasten, fäste till ljuddämparen. Så tar hjullager och svinglager en del stryk när du sätter ner snett. Styrlagret däremot tar stryk hela tiden och behöver oftast dras åt med jämna mellanrum, sitter det å glappar så blir det snabbt värre.

Om du har saker som verktyg i kutsen så låter de en hel del och hjälper till att slå sönder saker innifrån. Försök packa så sakerna sitter fast.

Sådär, nu är det bara ut å träna! :banana
 

YZF600R R=Rules

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
"Ystad"
Hoj
Yamaha YZF600R ThunderCat
Tackar!! Mycket info på en gång där men jag får ta det så sakta.. Är första året på hoj så det är ingen brådska..

Är redan uppe i 7k varv när jag lyfter den så det är ingen större bit till varvstopp..
Men då håller alltså mc sig uppe bara genom att hålla gasen, om jag är tillräckligt högt vill säga?

Går det att göra en bra stoppie i 40Km/h eller man måste upp mot 80?
(Så att jag inte försöker mig i fördärvet)

Inte så mycket tid kvar i år att träna på :(
 

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Uppsala
Hoj
zxr 750
Borde nog gå att få upp din hoj på bakhjulet vid 3000-4000 rpm, gick ju med min gammla hög till 600 :) Far iväg med nästan full gas och "dutta till" på kopplingen, alltså inte fullt in utan bara klämma till lite, så kommer den upp. Full gas så kommer den upp som en raket... ju lägre varv du kan plocka upp den vid, desto längre till varvstopped och plumset i backen :tummenupp

P.S Är en mycket bra ide att försöka undvika att slå ned hårt jo, som t.ex. vid varvstopp. Kan gå åt en del plastdelar :gnissla
 
Last edited:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
YZF600R R=Rules skrev:
Snip...
Går det att göra en bra stoppie i 40Km/h eller man måste upp mot 80?
(Så att jag inte försöker mig i fördärvet)

...Snip :(

Ett tips kan vara att hålla ganska bra fart i början, säg 80 - 100, för att lägga an bromsarna så du känner att bromsningen sitter bra. Sen nyper du till lite extra så bakhjulet kommer upp.
Du kommer då inte hålla så hög hastighet när bakhjulet lyfter.
Fördelen med det istället för att klappa fullt på bromsarna på en gång är att du får bättre känlsa på grejerna.
Börja med att lyft upp hjulet ett par decimeter tills det känns stadigt, sen är det bara att öka!
Lycka till och kom ihåg att det är kallt i backen nu = lätt hänt att framhjulet låser sig.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top