Mjuka ryggskydd?

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tänker byta ut mitt 15år gamla ryggskydd mot nåt riktigt bra level 2 och funderar på mjuka skydd.

Funderar mest på om dom är varmare och om det finns nån modell som ventilerar bra? Och är dom lika säkra som dom hårda? Dom mjuka klarar sig bra i testerna men hur är det i verkligheten?



Kikar på denna västen som ett primärt alternativ men hittar inga tester, nån som vet nåt om det?

Büse Belluno 2

http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...Products/Buese-Belluno-2-Protection-Vest-0001


Forcefield Race lite vest
Denna skulle kunna vara ett alternativ: http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...st/SubProducts/Forcefield-Race-Lite-Vest-0001

Eller detta ryggskyddet från Scott: http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...Products/Scott-Soft-CR-II-Back-Protector-0001


Alpinestars Track protection vest
En alternativ väst med hård rygg: http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...oducts/Alpinestars-Track-Protection-Vest-0001

Ett annat alternativ är Knox Aegis.

Hur är västarna, meningslöst och varmt eller funkar det?
 
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Har du på dig ett mjukt skydd o någon slår dig i ryggen med ett baseballträ kontra att någon klappar till dig i ryggen med samma mjuka skydd fast med hårt skal ovanpå.
Jag tar iallfall det hårda skyddet alla dar i veckan..det fördelar kraften bra mycket bättre än ett mjukt skydd
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag har en sån Alpinestars Track vest. Tycker att den har tendenser att glida upp i nacken och ta i hjälmen när man ligger på tanken och tittar framåt/genom kurvan.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har du på dig ett mjukt skydd o någon slår dig i ryggen med ett baseballträ kontra att någon klappar till dig i ryggen med samma mjuka skydd fast med hårt skal ovanpå.
Jag tar iallfall det hårda skyddet alla dar i veckan..det fördelar kraften bra mycket bättre än ett mjukt skydd

Låter logiskt. Men läser man konsumentverkets test så klarar mjuka skydd sig bra mot standard. Matar in 50J och max 12kN "på ryggen". Men hur hård smäll är 50J? Och vad händer vid 100J, då kanske alla hårda är överlägsna? Eller det spelar ingen roll, ryggen är av på tre ställen ändå?

Ingen som har info om dom två första jag länkade till i första inlägget?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag har en sån Alpinestars Track vest. Tycker att den har tendenser att glida upp i nacken och ta i hjälmen när man ligger på tanken och tittar framåt/genom kurvan.
Jag bryter mycket hellre svanskotan än nacken men det kanske är en smaksak.
 

M.

Medlem
Gick med
5 Nov 2010
Ort
Lund
Hoj
BNW S1000XR
Att man hellre bryter svanskotan änn nacken är ett fruktansvärt korkat resonemang.
Du skall självklart prova ut ditt ryggskydd så att du får ett som passar, sedan om du väljer ett mjukt eller hårt är en smaksak se bara till att du tar ett level 2 eftersom de är säkrare.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Min prio är:

Level 2
Bekvämt (vilket talar för mjukt)
Svalt/välventilerat (vilket talar emot mjukt eller???)
Väst med bröstskydd (här är det krav på mjukt, vill inte ha ett klumpigt MX-skydd)
 

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Halvarssons ryggskydd är de flesta mjuka om jag inte misstar mig. Level 2 osv. Ventilationen vet jag dock inget om, värt att kolla upp iallafall! Finns hos lellesmc.se och säkert andra ställen.
 

Tjita1

Guest
Jag har en BMW-väst, iofs inte billig, men inte varm utan mycket bekväm. Suger inte åt sig lukter så mycket heller, vilket är bra för mig som har lätt att svettas.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det kanske är bull men en MC-nasare varnade för långa skydd som ligger mot hjälmen i bakkant, kunde bryta nacken.....

Nä då det stämmer, men nacken är jävligt oskyddad egentligen... Har en sån där skyddsjacka som jag inte använder där ryggstödet är monterat alldeles för högt för att passa mig. Känns som man ska bryta nacken varje gång man lutar huvudet bakåt.
 
Last edited:

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
jag kör med ett Halvarssons Track
http://shop.northbike.se/personlig-...ng/ryggskydd-o-brostskydd/product/72433-track
funkar ypperligt för mig men har en tendens klättra upp vid mycket aktiv körning men det är då bara se till dra åt kardborren på magen innan.
tycker det sitter riktigt bekvämt då det formar sig efter ryggen
kan ju kännas lite varmt men känns som det beror mer på jackans ventilation än skyddet.
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Kör Halvarsson mjukt nu och blir lika pissblöt på ryggen som med de andra hårda jag haft:hihi
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Per sin fysiska definition så dämpar mjuka skydd bättre, tex som halvardsons dörrmatta, medans ett hårt sprider kraften över sen större yta, vilket som ät bäst får du fråga någon annan.

Själv tror jag på ett skydd som är: <rygg><hårt><mjukt> <-- yttre kraft
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Låter logiskt. Men läser man konsumentverkets test så klarar mjuka skydd sig bra mot standard. Matar in 50J och max 12kN "på ryggen". Men hur hård smäll är 50J? Och vad händer vid 100J, då kanske alla hårda är överlägsna? Eller det spelar ingen roll, ryggen är av på tre ställen ändå?
Ingen som har info om dom två första jag länkade till i första inlägget?

Det är vanligt man konstruerar skydd som klarar testet. 50 J är en 5kgs vikt som faller 1meter.
(tyngdaccelerationen ca 10m/s2; 5kg * 10 m/s2 * 1 meter =50J)
Maximal kraft är 12kN=12000N för L2. Om inbromsningen sker med jämn kraft så blir bromssträckan 50J/12000N=0,0042meter Det skulle med lämpligt material räcka med ett 4,2mm tjockt skydd......Fungerar materialet som en fjäder, dvs 0N när det börjar tryckas ihop, 12000N när 50J bromsats in så blir tjockleken minst 8,4mm. Ändrar vi till max genomsnittligt 9kN=9000N så ändras tjockleken till minst 50/9000=0,0056 dvs 5,6mm eller med material som fungerar som en fjäder till 11,2mm.
Nån som är förvånad över att Jonathan Woodward när han kraschade under Manx GP 2012 slog av 3 taggutskott på ryggraden. När det räcker med i storleksordningen 15mm elastiskt material för att uppfylla L2 kraven?
Ett ryggskydd skaffas väl för det ska skydda? Eller?
Fundera över varför det inte finns några mjuka hjälmar?
Ett enkelt sätt illustra skillnaden mellan ett hårt ryggskydd (hårt skal) och ett mjukt är
lägga ut en plywoodskiva över stenarna på en stenig strand. Och sedan lägga en tunn madrass ovanpå. Och prova att sova.
Alternativt
en tunn madrass på ett plant golv. Och prova att sova.
respektive
en tunn madrass över stenarna på en stenig strand. Och prova att sova.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Fick chansen att klämma lite på ett Büse Belluno idag. Det var betydligt större och heltäckande än jag hade väntat mig. Sen skulle jag inte kalla det säkerhetsväst då det inte var några skydd fran öht. Ganska klumpigt och inte vad jag letar efter, den går bort och då troligtvis Forcefield vesten i första inlägget med.

Scott Soft CR 2 ligger ruskigt bra till om det är passform och följsamhet som får avgöra.
 

Speedy Gonzales

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Västerås
Hoj
BMW S1000RR. , Honda CR500R
Kör själv med Scott Soft CR2 sedan tre år tillbaka, sitter fantastiskt bra på ryggen, väldigt följsam. om den sen har bättre/sämre skydd än hårda varianter får var och en bedömma själv. Men ett skönare skydd har jag inte haft. :tummenupp
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har beställt ett Forcefield Pro L2K EVO. Var inte alls jättebilligt, 120£ så jag hoppas det är bra...
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det är vanligt man konstruerar skydd som klarar testet. 50 J är en 5kgs vikt som faller 1meter.
(tyngdaccelerationen ca 10m/s2; 5kg * 10 m/s2 * 1 meter =50J)
Maximal kraft är 12kN=12000N för L2. Om inbromsningen sker med jämn kraft så blir bromssträckan 50J/12000N=0,0042meter Det skulle med lämpligt material räcka med ett 4,2mm tjockt skydd......Fungerar materialet som en fjäder, dvs 0N när det börjar tryckas ihop, 12000N när 50J bromsats in så blir tjockleken minst 8,4mm. Ändrar vi till max genomsnittligt 9kN=9000N så ändras tjockleken till minst 50/9000=0,0056 dvs 5,6mm eller med material som fungerar som en fjäder till 11,2mm.
Nån som är förvånad över att Jonathan Woodward när han kraschade under Manx GP 2012 slog av 3 taggutskott på ryggraden. När det räcker med i storleksordningen 15mm elastiskt material för att uppfylla L2 kraven?
Ett ryggskydd skaffas väl för det ska skydda? Eller?
Fundera över varför det inte finns några mjuka hjälmar?
Ett enkelt sätt illustra skillnaden mellan ett hårt ryggskydd (hårt skal) och ett mjukt är
lägga ut en plywoodskiva över stenarna på en stenig strand. Och sedan lägga en tunn madrass ovanpå. Och prova att sova.
Alternativt
en tunn madrass på ett plant golv. Och prova att sova.
respektive
en tunn madrass över stenarna på en stenig strand. Och prova att sova.

För att förklara krafter och tyngdacceleration verkar du vara oväntat korkad vad gäller skyddsmaterial.

Jag har svårt att tro att mjuka ryggskydd är gjorda av en gammal madrass. Mer troligt att det "mjuka" är ett viskoelastiskt icke newtonskt material typ D30.
Med det sagt tror jag också på hårda skydd men så rör jag inte supermycket på mig på hojen heller så ett hårt skydd är inget större problem för min del.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top