Mo i Rana

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Jag har hört av de som har kört på den att denna bana i Norge är något alldeles extra. Vore intressant att veta när det kommer köras tävlingar där nästa år; någon som vet?

Länk

Bifogat

• moirana.jpg
    moirana.jpg
    136.6 KB · Visningar: 207

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
Helt Nytt
Nordens bästa bana. 13 m bred helt slät förutom ett gupp där tunneln går under banan. Från banan ser man upp på fjälltopparna där snön ligger kvar året runt. Norska mästerskapen kör dubbelrace där varje år dessutom kommer man att arrangera ett tio timmars endurance.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Sanslöst fint ställe, ligger gode avsides dock :(

Har inte kört på den, men jag har sett RR och STCC där. Läktaren är uppe på berget ovanför banan så man ser precis hela banan. Otroligt fin bana också (var och gick den iaf)!

Jag följde med Stellan (250R) sist, om jag minns rätt var de nå norska mästerskap? Det verkade som om det gått lätt att få köra i det iaf...

Kristian Salö

Kristian Salö
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
GSX-R1000
Nyteknik skrev:
Jag har hört av de som har kört på den att denna bana i Norge är något alldeles extra. Vore intressant att veta när det kommer köras tävlingar där nästa år; någon som vet?

Superfin bana. Stor plats i depå, fin natur, långt i från folk som klagar på buller, fin kafeteria i tornet med översikt över banan.

På banan är det god plats med möjlighet för olika spår. Du har alltid plats att korrigera, även om du kommer in alldeles för fort. Stora avåkningszoner om det nu skulle gå illa...

Genomsnittshastigheten är ca 140 km/h, men det som imponerar mest är hur många höghastighetskurver där är. Det är en skitbra bana!

Det är bara två saker jag inte tycker om. Curbsen är kantiga och glatta och det lilla guppet över tunneln kommer mitt i inbromsningen. Här ä det fort gjort att låsa framhjulet.

Hoppas att ERF lägger loppet på natten eftersom det alltid är ljust :tummenupp

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Synd att banjäveln ligger i långtbortistan, jag kan lika gärna åka ner till nån av de europeeiska, ännu bättre, banorna. Man kommer väl ner till Spanien på samma tid.....

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Hur långt är det från metropolen Eskilstuna (läs Stockholm då).

Är det nån tävling där som jag kan köra så känns det som ett definitiv Ja att ställa upp! :yoparty

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Swedie skrev:

Är det nån tävling där som jag kan köra så känns det som ett definitiv Ja att ställa upp! :yoparty

Ca 100 mil norr om Oslo är det.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Chris Ash skrev:
Synd att banjäveln ligger i långtbortistan, jag kan lika gärna åka ner till nån av de europeeiska, ännu bättre, banorna. Man kommer väl ner till Spanien på samma tid.....

När banan var nybyggd så tror jag att den blev utnämnd till världens 8:de bästa bana! Den är megagrym!!

Ligger jättefint. Häftig natur! Banan är "internationell" i sin utformning. Depån och depåboxarna var kanske inga som konkurerar med vissa VM-banor som är större och har egna toaletter, duschar mm. Men i stort sett så var allt ok med den banan! Alla förarna som körde VEIDEC där i somras var överlyckliga att fått köra där! Bara där asfalten sjunkit vid bron som klagades på. Ljust dygnet runt och vi hade 28-30 grader varmt! Åkte man ut till kusten kunde man kolla på speckhuggare mm! Vägen sista biten i Sverige var lite skumpiga på vägen dit. Tror inte det var mer än 172 mil enkel resa.. :)

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Swedie skrev:
shit! varför bygger de en bana så långt bort egentligen?

För att man kan? :)

Dom fick nått bidrag för att återställa ett grustag och det blev en bana av det när det var färdigt!

Ligger så att ingen störs av att det är en bana där heller! Tror det är världens nordligaste bana? Ligger vid norra polcirkeln. Nått ska man ha rekord i..

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
Helt Nytt
Swedie skrev:

ca 120 mil från STHLM

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
I sommar kommer det att arrangeras ERF på Mo i Rana, 10-timmars. Datum: 15-16 juli.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Steny skrev:
Långt bort från vad, det finns andra platser än STHLM det är nära till Tärnaby.
tänkte inte på det :lol

Jaja, får'la ta o ta sig dit nästa år. Finns det nån lista nånstans över "Bandagar" (för licenserade)?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
SO har ju en tävling där enligt listan i annan tråd här på forumet. Där lär det köras NSBK.

The Hammer

Egen användartitel
Gick med
23 May 2003
Hoj
Fireblade
Swedie skrev:

Jag formulerar om swedies något onyktra uttalande till:
Hur långt är det från Stockholm? (läs metropolen Eskilstuna då).

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:

Ligger tyvärr något i det. 120 mil norrut i Norge från Stockholm tar troligen två hela dagar. På samma tid kommer jag utan vidare till södra Tyskland. Kanske en bättre/roligare idé att köra ett race på Saschenring om man ändå ska åka så långt hemifrån?

sandstream

Guest
Chris Ash skrev:
Nyteknik skrev:
Ligger tyvärr något i det. 120 mil norrut i Norge från Stockholm tar troligen två hela dagar. På samma tid kommer jag utan vidare till södra Tyskland. Kanske en bättre/roligare idé att köra ett race på Saschenring om man ändå ska åka så långt hemifrån?
Men vad ni gnäller grabbar! Trodde ni två var fullblodsproffs som inte bangade för 100 mil hit eller dit. ;)
(Steny hade väl 137 mil enkel till Knutstorp).

Det är ju enligt uppgift en superfin bana och av en del ansedd som en av de bästa banorna i världen. Seså, packa in mopparna och åk nu! :)

Jag har kört Mo i Rana med bil och visst är det en trevlig bana men den är nog roligare på hoj.
Bil och bil, STCC datorspel :D

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...