Mobilabonnemang - Telia eller Tre?

Vilken operatör är bäst?

• Antal röstningar
    0
Gick med
29 Apr 2009
Har Tele2 nu och det har fungerat skapligt under ett gäng år men nog borde det kunna fungera bättre. Uppfattningen jag fått av sådant man hört är att:

Telia är bra telefoni men kanske inte så bra kundservice, struliga fakturor o allt vad man läst.

Tre´s surf är bra/snabb, täckningen i storstan bra men inte vidare värst på landet.

Så hur står det sig mot varann enligt ni som har/har haft dem? Jag skiter i om Tre spökar till "sina" telefoner med egenhändiga programmeringar eller hur det fungerar (kanske mer förr?) utan det är i huvudsak abonnemanget som är intressant. Båda har snarlika priser på "fast pris" och båda är lägre än vad jag har nu vilket har några år på nacken. Tele2 sätter ribban högt med sitt erbjudande nu men jag har inget akut behov av ny lur och de andra svarar upp rätt bra med motsvarande abonnemang.

Vilken operatör är bäst, för/nackdelar?

Last edited:
Jag har aldrig haft Tre så det är svårt att uttala sig om dem. För ett par år sedan vet jag ett många var missnöjda med deras affärsmodell och täckning. Själv har jag haft Telia många år, bytte till Europolitan/Telenor under ett par år, men gick tillbaka till Telia. De erbjöd helt enkelt bäst mobiltäckning och prismässigt kostar mobilabonnemangen ungefär lika mycket idag om man bortser från senaste prisdumpningen.

Aldrig haft problem med kundtjänst eller fakturor vare sig på Telenor eller Telia. Det som fällde avgörandet var täckningen. Bor vid havet nära Danmark och det var ofta samtalen bröts med Telenor. Dessutom fungerar Telenor väldigt dåligt i Norrland där vi har ett sommarställe. Men det gick att hantera med kontantkort. Den samlade bedömningen var dock att Telia var bäst för min del. Bor man i Stockholm kanske det har mindre betydelse vilken operatör man har.

3G-täckningen är densamma för Telia och Tele2 då det är Svenska UMTS-Nät´s nät (ett bolag ägt 50/50 av Telia/Tele2).
Däremot har både Telia och Tele2 något som Tre inte har... nämligen GSM nät när 3G inte funkar.

När det kommer till GSM slår Telia fingrarna på Tele2...

Själv så har jag haft Telia länge, men haft Tele2 senaste året och det suger.... deras backbone klarar inte trycket som de skapat med sitt mobila bredband. Har nu gått över till Telia igen. :banana

Fördelen med teila/halebop är att de har EDGE, typ turbo GSM när det inte finns 3G och man vill kunna surfa ändå.

Inte en chans att jag hade tagit ett abb som inte ger mig GSM/Edge när man inte har 3G nät. Visst funkar 3G bra i städer men kör man hoj så är man (förhoppningsvis?) ofta på ställen lite längre från civilisationen...

Än värre att 3 som default ändrar ringsignalen som den uppringande hör, skitstörigt. :mad:

Allright ingen verkar ha något negativt att säga om Telia, priset är väl något högre men inte så att det spelar roll och ändå billigare än vad jag har idag. Enda negativa jag ser är att det verkar tvunget att binda ett abbonemang hos Telia för att få det jämförbara priset, mer en principsak men iaf.

Visst brukar de sköta uppsägning och flytt av nr från gamla operatören?

Har haft Telia och sagt upp alla deras tjänster nu! Deras kundservice är helt åt helvete och jag tog dom till domstol!
Inte fören det gick dit så blev jag kontaktad av deras chefer som ringde och bad om ursäkt för deras otroligt dåliga bemötande och fel.
Så Telia kommer jag ALDRIG mer ha. Önska jag kunde lägga upp mitt mål här så ni alla kunde få se deras ursla kundhantering.:huvet:huvet:huvet

Datum: 2011-11-21 09:09
Svar: Hej!

I beställningsunderlaget så är det enbart Samsung Galaxy TAB 10,1 - Vit och Telia Mobilt bredband Liten. Enligt det muntliga avtalet som finns så stämmer det överens med beställningsunderlaget.

Den beställningen som du har gjort är ett prispaket och kostar 195kr i engångavgift, jag beklagar om du ej blev informerad om detta när du gjorde din beställning. Som kompensation för detta erbjuder vi 200kr i samtalspott på valfritt teliaägt abonnemangsnummer. Vänligen återkom med vilket nummer som samtalspotten skall avse.

Med vänlig hälsning

Emma Skoglund
Telia Kundservice
Är du nöjd med bemötandet du har fått?

Datum: 2011-11-11 14:47
Fråga: Uppenbarligen är Telia helt kravlösa då dom anställer sin personal!
Men som du ser så har jag ett skriftligt avtal på att Modem och spotify ska ingå vilket jag inte fått!!!!
Jag la min beställning den 5/10. Den 4/11 skickar ni simkortet och det är en månad senare. Jag fick simkortet på posten den 8/11 vilket är mer än 35 dagar efter beställning och fortfarande inte fått allt jag beställt. Jag har ringt er kundservice ca 8 gånger och påpekat detta och gett er en sista datum som jag accepterat att beställningen skulle vara utskickat till mig. vilket var den 25/10. Jag har ingen som hellst skyldighet att ombesörja tillbaka skickande av prylarna ni har sent. Dom får ni komma och hämta själva. Även betala tillbaka dom 195 kronorna jag var tvungen att betala för att hämta ut surfplattan då jag trodde hela beställningen låg i kartongen. Madelen som jag la beställningen till sa att det inte skulle vara någon engångskostnad vilket ni ändå la på! Men sen kreditera för med 299 kr. men då jag inte tänker betala någon faktura för er eller vill ha era tjänster så får ni betala tillbaka dom 195 kronorna på mitt konto!
Tommy
Ps Ni har även lovat att er chef ska ringa upp mig på xxxxxxxxxx vilket han/hon inte gjort!!! Hoppas någon ansvarig och chef får läsa dessa mail och se vilken urusel kundvård ni har och dålig personal!

: 2011-11-11 14:26
Svar: Hej!
Tack för din förfrågan.

Ditt simkort för det mobila bredbandsabonnemanget med nummer 072-xxxxxxxx, har skickast ut från Telia till dig 4/11, mot adressen: . Har du ännu inte mottagit det?

Modem skickas däremot inte i beställningar av surfplattor, då man istället endast sätter i simkortet för det mobila bredbandet direkt i surfplattan.

Har du ångrat ditt köp får du själv skicka in produkten till oss inom 14 dagar från det datum du mottog försändelsen. Bifoga en kopia på den följesedel som du fick med och skriv vad det gäller, så vi vet vad det är du vill att vi ska göra när vi får tillbaka paketet.

Returadressen är:

TeliaSonera Sverige AB
Retur
341 09 Ljungby

OBS: Vi rekommenderar att du skickar tillbaka ditt paket med rekommenderad post. Detta är för att vi skall kunna spåra er försändelse utifall att paketet av någon anledning skulle försvinna. Vi ansvarar ej för försvunna paket och kan inte annullera abonnemang utan att vi har fått in tillhörande hårdvara.

Med vänlig hälsning

Robin Liljemark
Telia Kundservice
Datum: 2011-11-07 15:04
För och efternamn: Tommy Lindquist
E-postadress: xxxxxxx
Mobilnummer: xxxxx
Angett kundnummer: xxxxxxx
Fråga: Hej!

Jag vill häva mitt köp av

(Hej Tommy,

Här kommer en skriftlig bekräftelse från mig till dig på beställningen enl dagens överenskommelse.
Din beställning avser:
Telia Mobilt bredband Liten 99kr/mån
Samsung Galaxy TAB 10,1 - Vit 200/mån
Sammanlagd avgift 299kr/mån

Avtalstid 24mån
Vi har även kommit överens om att jag skickar med ett modem till det mobila bredbandet så att du kan använda det till din dator om det är så att du inte vill använda din TAB, det är då utan extra kostnad. Du får Spotify premium - 6 mån fritt. Jag kommer att annullera abonnemanget till dig i förväg så att du inte behöver ringa in igen om 24 månader för att säga upp det. Jag skickar även ut blanketter om beställning av autogiro.

Mvh
Madeleine)
då ni lovat mig att leverera inom en vecka, men då det inte kom inom tid. Så fick ni en tilläggstid att leverera innan den 25/10-11 Och fortfarande har ni inte levererat mitt modem eller simkort.
Då jag köpte datorn med i köpet så få ni får själva stå för att hämta den, eftersom jag beställt den på distans. Eftersom ni inte fullfölt erat avtal inom 30 dagar från att jag gjorde mitt avtal med er så har jag rätt att häva mitt köp enliggt distans och hemförsälningslagen även konsumentköplagen där jag har rätt att häva köpet efter en tilläggtid som jag redan givit er.

Tommy

Last edited:
Man får läsa nerifrån och upp.
+ Detta så har jag några andra mail och ett 20-tal telefonsamtal.
Beställde 4 saker, det tog 3 veckor innan jag fick 1/4 saker.
1,5månad innan jag fick 2/4 saker.
2/4 saker fick jag aldrig.
Dom lovade att det inte var några engångskostnader.
De la först på en engångskostnad när jag hämta ut första paketet, sen kom en till på första fakturan :huvet:huvet:huvet

Jag hade supermycket strul för att jag skulle flytta ett nummer från Telia till Glocalnet, som kostade mig typ 2.500:- för absolut ingenting, så aldrig någonsin Telia igen.

Bara att hoppas inte andra operatörer strular, för då finns det till sist ingen kvar att välja. :gnissla Men hittills har Glocalnet varit riktigt bra.

Jag hade tre i början av deras karriär vilket resulterade i att jag sänkte telefon och simkort i en sjö (förlåt isbjörnarna).
När de sedan drog igång deras reklam att alla kan göra fel i början och bättra sig åkte jag dit igen efter ca 2 mån var jag precis lika arg som första gången. De var ett konstant upp och ner kopplande och avbrutna samtal och lät man telefonen ligga på så gick uppkopplingen in i någon form av sleep mode och jag kunde inte ta imot samtal. Deras support ryckte på axlarna och tyckte de var min telefon som var felet. En telefon jag fått med abonnemanget av dem men de vägrade byta den. Köpte senare en ny telefon av annat märke som betedde sig precis lika dant.

Bytte senare till telia och har bara varit nöjd! Har aldrig behövt komma i kontakt med deras support.

Allright ingen verkar ha något negativt att säga om Telia, priset är väl något högre men inte så att det spelar roll och ändå billigare än vad jag har idag. Enda negativa jag ser är att det verkar tvunget att binda ett abbonemang hos Telia för att få det jämförbara priset, mer en principsak men iaf.

Visst brukar de sköta uppsägning och flytt av nr från gamla operatören?

Den nya operatören hjälper dig så att allt blir rätt.

De la först på en engångskostnad när jag hämta ut första paketet, sen kom en till på första fakturan :huvet:huvet:huvet

Dår får jag se till att läsa villkoren ordentligt och inte bara lyssna på en virrig säljare =0) Troligen behöver jag inte mer fysiska komponenter än ett sim-kort, får hoppas dom lyckas leverera det inom rimlig tidsrymd.

Den nya operatören hjälper dig så att allt blir rätt.

Thanks!

Eg vill jag ha Telenor men då deras teckning är kass så blir det Telia.
Vill kunna ta bågen till mors/fars i norrland på sommarn och kunna använda mobilen och tyvärr är det bara Telia som gäller då.

Så en liten oppdate:

Surra lite med en polares polares norska kompis svenska vän som tyckte att Telia var bra ute i landet men mindre bra i just Stockholm...? Han var o andra sidan nöjd med Telenor vilket jag bara hört skit om för övrigt så jag vet inte riktigt.. Någon som har strul med Telia i storsthlm gällande mottagning - GSM, 3G o allt vad det heter?

Ja iaf så stövla jag väl in på Teliabutiken och förklara ärendet abonnemang, vilket jag vill ha och hur i helskotta dom kunde ta 99 öre i öppningsavgift per samtal när det ska vara "fast pris"? Fick den logiska förklaringen att det dras av på den summan man betalar per månad så om jag inte ringer mer än 13 samtal per dag så kommer inte den fasta summan att påverkas. Eftersom jag inte är 14år så ska det nog vara safe förtydliga jag och sträckte lite på muschen.

Frågade hur det fungerar nu då med flytten nr, sa att jag hade obundet hos Tele2 och förmodat 3 månaders uppsägningstid vilket var fallet. Han förklara att det inte är något problem för själva bytet men att jag kommer då naturligtvis få en räkning för 3 månader för ingenting av Tele2. Vidare sa han då att om jag kilar bort till Tele2 butiken (bra med köpcentrum ibland) och byter till deras billigaste abonnemang så sparar jag ca 1500:-. Sagt och gjort, bort till Tele2 butiken som det enda de gjorde var att sälja deras Maxi-erbjudande för fulla muggar och blåljög för en bekvämare situation, jag är tydligen mellan jobb, ska åka till Malaysia i tre månader och ville inte att räkningen skulle ticka till ingen nytta. Killen där tecknade således ett abonnemang för 49:- månaden, aktiveringen skulle dock ta 24 timmar enligt densamme.

Så imorrn blir det samtal till Tele2 för att reka aktiveringen och sedan iväg till Telia för bytet. Har redan nu avtalet i pappersform på 49:- abonnemanget men dumt att krångla till det om det blir något skit med bytet innan aktiveringen är klar.

Killen på Tele2 skvallra lite om Maxi-erbjudandet också, dom kommer köra det så länge Tre kör sitt, så priskrig är det tydligen. Frågade om reservationen för erbjudandet berodde på om de fick slut på telefoner men enligt säljaren så var det alltså beroende på hur länge Tre orkar hålla ut.

Pillade lite på Google Nexus Galaxy Samsung (???), den var ju f-n ohanterligt stor. Även om man vänjer sig vid storleken så är det ju omöjligt att ha den i någon ficka utan jacka om man inte lyssnar på gangsta rap dagarna i ända, crap. HTC´n hade dom ingen demo på men om den inte ens kan leverera bra samtalsljud så fortsätter HTC falla i mitt fack för att allt ifrån Taiwan är dinky toys, fast sämre.

Det där med uppsägningstiden kan jag tycka är lite fult. Själv har jag haft obundet abonnemang de senaste åren och har faktiskt inte haft det i åtanke förrän alldeles nyligen då jag tittade runt lite på de olika abonnemangen. Men det finns som sagt vägar att dra ner kostnaden rätt ordentligt genom att byta till en billigare abonnemangsform om man önskar byta omgående till ett annat abonnemang. Det är ju nästan som när man ställer av ett fordon för att byta försäkringsbolag innan årsförfallodatumet. Egentligen borde man inte vara det minsta förvånad...

Det där med uppsägningstiden kan jag tycka är lite fult.

Ja.. fast det är ju buisness. På något sätt vill de ha en kontring när en kund vill säga upp abonnemanget och det är väl bara att gilla läget, förmodligen lika goda kålsupare allihop. Men tipset jag fick av Telia fungerar ju, visst kostar det ändå 3x49+99 pengar men hellre det än 3x580 pengar som det hade blivit om jag inte bytt till det billigaste. Iofs har man 2 veckors ångerrätt när man tecknar ett nytt avtal så det kanske kunde fungera att hävda det när de skickar ut fakturan för de 3 månaderna men det vet jag dock inte med säkerhet. Kanske slår bakut istället o så torskar jag mitt nr istället vilket jag har råkat ut för en gång innan.

Hur som haver så har jag ett "trick" med FB som jag inte har något emot att dela med mig, fungerar om man har eller har tillgång till kapital. Köpte nuvarande hoj medan jag fortfarande hade den gamla kvar, nuvarande var något billigare i försäkring enligt tabell och då har de som "goodwill" att teckna den billigare till halva priset. Tack sa jag men trodde väl inte riktigt på det i telefon och sa då helt enkelt att jag förmodligen kommer att sälja den andra hojen ganska snart. Handläggaren i telefon sa typ: Ja men nu tecknar vi ett avtal, det gäller i 12 månader. = Jag sålde den föregående hojen ganska snabbt och hade nyförvärvet helförsäkrat i 12 månader för halva priset. Tack och bock :tummenupp

jag hoppas att du var arg eller hade bråttom när du skrev dina mail:huvet

Last edited:
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick