Mobilabonnemang utan fast månadskostnad, finns det?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Eftersom jag inte ringer eller SMSar så mycket blir marginalkostnaden hög för den typ av abonnemang som erbjuder billiga SMS/minutpriser men också innebär en avgift per månad som inte går att ringa för. Jag vill alltså ha ett abonnemang där den fasta månadskostnaden är noll, eller så nära noll som möjligt. Ytterligare krav är att man ska kunna lägga till ett datakonto med en given mängd data (vilket då givetvis får ha en fast månadskostnad).

Jag har haft den här typen av abonnemang tidigare (med undantag för datakontot) men nu verkar det nästan omöjligt att hitta det, antingen får man betala minst 50 spänn i avgift per månad eller så är det lång bindningstid, eller både och.

Jag kör med tele2.

19kr/mån i fast avgift, 19öre/sms, 19öre/min för samtal (79öre i uppkopplingsavgift dock)

Har också tillägg för datatrafik, 29kr/mån för 200MB/mån, därefter 1.65/MB. För 69kr/mån får man fri surftid.

Fast om det är för mycket känns kontantkort som din grej.

Last edited:
Jag kör med tele2.

19kr/mån i fast avgift, 19öre/sms, 19öre/min för samtal (79öre i uppkopplingsavgift dock)

Har också tillägg för datatrafik, 29kr/mån för 200MB/mån, därefter 1.65/MB. För 69kr/mån får man fri surftid.

Fast om det är för mycket känns kontantkort som din grej.

Det låter iofs helt ok, men jag gissar att det är med 24 månaders bindningstid? Kan väl iofs vara ok, eftersom den fasta kostnaden är så låg. Kan man säga upp datatillägget utan att säga upp hela abonnemanget?

Själv kör jag Halebop. Har halverat mina mobilkostnader jämfört med när jag körde med Telenor. Kommer inte ihåg exakta priser men det kostar iaf 29 kr/mån och då får man tex 3000 gratis sms i månaden.

Det borde väl finnas kontantkort som grejar det.
Bor du norr om dalälven så är det väl i princip bara telia som erbjuder vettig täckning. Och Halebop då för jag har för mig att dom hyr in sig i Telias nät.

Personligen har jag alltid haft Telia då dom andra operatörerna inte kan erbjuda en vettig täckning. Det är endast dom som ger täckning vid sommarstugan i dalarna trots att det inte är max 2 mil till både Falun, Borlänge och Insjön.

Så bor du i nora Sverige så skulle jag i ditt ställe kolla upp telia och Halebop. Bor du i södra Sverige så kan väl Tele2 och Telenor erbjuda abonnemang som funkar.

Det borde väl finnas kontantkort som grejar det.
Bor du norr om dalälven så är det väl i princip bara telia som erbjuder vettig täckning. Och Halebop då för jag har för mig att dom hyr in sig i Telias nät.

Personligen har jag alltid haft Telia då dom andra operatörerna inte kan erbjuda en vettig täckning. Det är endast dom som ger täckning vid sommarstugan i dalarna trots att det inte är max 2 mil till både Falun, Borlänge och Insjön.

Så bor du i nora Sverige så skulle jag i ditt ställe kolla upp telia och Halebop. Bor du i södra Sverige så kan väl Tele2 och Telenor erbjuda abonnemang som funkar.

Bor i vanliga fall i Malmö, har haft alla operatörer utom Telenor och haft goda erfarenheter så jag kan ta vilken operatör som helst, egentligen. Problemet med kontantkort är att dels att jag ruttnar på att behöva fylla på manuellt samt datatilläggen brukar vara väldigt dyra i förhållanden till vad man får.

Själv kör jag Halebop. Har halverat mina mobilkostnader jämfört med när jag körde med Telenor. Kommer inte ihåg exakta priser men det kostar iaf 29 kr/mån och då får man tex 3000 gratis sms i månaden.

Men de har väl också lång bindningstid, eller är det bara om man köper mobil? De kan isf också vara ett alternativ.

Last edited:
Det låter iofs helt ok, men jag gissar att det är med 24 månaders bindningstid? Kan väl iofs vara ok, eftersom den fasta kostnaden är så låg. Kan man säga upp datatillägget utan att säga upp hela abonnemanget?

24 mån ja. Men såg på deras sida att månadsavgiften är 39kr/mån nu, så det var nog nån kampanj när jag tecknade mig.

Om jag minns rätt har jag 3 mån uppsägning på datadelen, det är en tilläggstjänst och ligger separat. Tror jag...

Nej det behövs inte, det funkar bra med bara abonnemang. Så gjorde jag iaf.

Ja, jag kanske var lite otydlig. Vad jag undrade var alltså ifall man kan skaffa halebop-abonnemang utan bindningstid? Deras hemsida nämner bindningstid på 12 eller 24 månader, men det kanske bara gäller i samband med mobilköp?

-edit- såg nu att det inte var någon bindningstid, mer än att man har 3 månaders uppsägningstid (vilket i sig är ett otyg, väl långt imo, men det är ju standard för alla operatörer).

Last edited:
Ja 3 månaders uppsägningstid verkar vara en helig ko vare sig det gäller mobil, bredband eller lägenhetshyra. Ett jävla otyg. Förutom det kan jag rekommendera Halebop. Hade ca 350 kr/mån med Telenor, nu ligger månadskostnaden på runt 130 kr.

Ett varningens finger för Halebop dock. Åker du utomlands kolla prislistan noga. Jag gjorde inte det. I USA ringde jag två samtal, det gick på en hundring...

Last edited:
Så kontentan är alltså att det inte finns något abonnemang utan fast månadskostnad och att man, om vill slippa det, isf är hänvisad till mobiltelefon?

Hur länge har du tänkt att använda mobilen och till vad? Är 19 eller 29 kr/mån mycket för tjänsten att kunna använda mobil?

Hur länge har du tänkt att använda mobilen och till vad? Är 19 eller 29 kr/mån mycket för tjänsten att kunna använda mobil?

Nej, men eventuellt kommer jag flytta utomlands ett i höst med högst osäker inkomst, samtidigt som jag vill kunna utnyttja mobilen som 3G-modem tills dess, utan att betala överpriser.Då vill jag inte ha några fasta kostnader i Sverige, i möjligaste mån. Visst, 29:-/mån är inte mycket men många bäckar små...

Det lutar trots allt åt Halebop.

Nej, men eventuellt kommer jag flytta utomlands ett i höst med högst osäker inkomst, samtidigt som jag vill kunna utnyttja mobilen som 3G-modem tills dess, utan att betala överpriser.Då vill jag inte ha några fasta kostnader i Sverige, i möjligaste mån. Visst, 29:-/mån är inte mycket men många bäckar små...

Det lutar trots allt åt Halebop.

Ja. Jag tror att dom är bästa valet faktiskt. I alla fall om man är ute efter att hålla ned dom fasta kostnaderna.
Kontantkorten medför ofta ganska höga avgifter för mobilsurf så jag tror att man sparar på att ha ett abonemang.
Sen är det ju en fråga om hur mycket du surfar också.

Tar man ett abonemang med deras Surf Bas så kostar det ju bara 59 kr/månad men då ingår bara 0,5 GB i månaden. Sen stryper dom hastigheten. Surf plus kostar 99kr/månad men då ingår 3GB.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick