Mobilapp för att rapportera om grus på vägen

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Hoj
Tenere
Nu kan du snabbt och enkelt varna alla andra MC-åkare för grus på vägen. "Appen" (webblänken) lägger automatiskt till din position i mejlet som du sänder och sen visas varningen för alla på en karta tillsammans med den text du skrivit.

Skadorna till följd av rullgrusolyckor är också en stor kostnad för både försäkringsbolag, försäkringstagare och samhället. Under våren finns det nästan alltid grus kvar efter vinterväghållningen, lagningarna med ”snabelbil” har blivit mer vanliga och man måste alltid som MC-förare se upp lite extra. Nu kan du enkelt och snabbt få ut en varning när väghållarnas entreprenörer inte har skött sig som de borde.

Här hittar du den kostnadsfria appen (som finns både för Iphone och Android)
https://rullgrus.svedea.se/?utm_sou...email&utm_campaign=mc_aug&utm_content=arshjul

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Nu är det visserligen inte en app, utan en webbsida (som funkar fint i mobilen), men bra initiativ av Svedea, hur som helst.

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Bumpar för att många skall se och använda.
Jag har laddat ner den till telefonen och den är snabb och överskådlig, kommer att vara bra om många använder den.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Väg 56 mellan Överhärde (Gävle) och Hedesunda är dränkt i rullgrus av Tragikvärkets snabelbil. Men det går inte att rapportera vägsträckor, bara ortsnamn :( och jag tänker inte rapportera varenda grushög.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag kollade, det känns tryggt att veta att det inte finns något rullgrus norr om Gävle! :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
In med mer rullgrus i mitt område!! Snabeldraken ftw!
Snabeldraken är bra för att fylla tvärsgående sprickor, men här fyller man kilometerlånga längsgående sprickor med den också, med följden att man har kilometerlånga sträckor med lösgrus.

Om dom skyltade där dom hade sprutat grus, och sedan sopade några dagar efteråt och tog bort skyltarna sedan skulle det vara ett mindre problem

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Snabeldraken är bra för att fylla tvärsgående sprickor, men här fyller man kilometerlånga längsgående sprickor med den också, med följden att man har kilometerlånga sträckor med lösgrus.

Om dom skyltade där dom hade sprutat grus, och sedan sopade några dagar efteråt och tog bort skyltarna sedan skulle det vara ett mindre problem
I det här fallet var det från ca en dagstidningsstor yta till några kvadratmeter, och runt 1 dussin såna, per hundra meter, i ett par mil. Obehagligt att köra bil på, och jag vill inte testa med hoj.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
- Åh den appen hade kommit in handy igår när jag skulle motorcykla till sommargården på Öland för första gången. Fingrus i vägkanterna och i mittsträngen på småvägarna, som gjorde att det var riktigt läskigt i kurvorna.
Längsta turen i år - 4 mil enkel resa : )

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping