Mobilt bredband med kontantkort - Vilket modem, vilket kontantkort?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Som rubriken lyder...
Med bredband hemma och på jobbet har jag sällan behov av mobilt bredband. Denna vecka skall jag dock upp till sälen och behöver få min SH-dos.

Vem erbjuder den mest prisvärda mobila bredbandstjänsten och hur mycket skiljer det sig mellan modemen? Skall man köpa det modem man kan beställa från bredbandsleverantörerna direkt eller skall man köpa modemet i lämplig (webb-)butik och köpa ett kontantkort separat?

Hakar på med samma problem, men toppar med; Finns det kontantkort som funkar OK i utlandet också? Ska på semesterresa genom tyskland-österrike och italien.

Hakar på med samma problem, men toppar med; Finns det kontantkort som funkar OK i utlandet också? Ska på semesterresa genom tyskland-österrike och italien.

Att tänka på när man surfar mobilt utomlands är att det kan bli ruggigt dyrt.

Jag har genom jobbet telia fastkost mobil och surf 450:- i månaden ring och surfa hur mycket som helst.

Det är bara det att detta gäller i Sverige. Är man utomlands tillkommer det lokala telecombolagets kostnader :skrämd.

Man lär sig undvika att använda det och istället utnyttja tex hotellets eller flygplatsen nätverk. Måste man använda sitt eget så håller man det kort.

Jag har prövat Telia, Tele2 och 3. Alla funkar och ger ungefär samma hastighet (vill inte nämna ordet fart i detta sammanhang). Firman kör nu Telia då det verkar fungera generellt bäst över världen och utanför svenska tätorter.:D.

3 suger getpung där jag bor.

Tele2 suger getpung i Orminge

Last edited:

Med tanke på hur galna roamingavgifterna brukar kunna bli när man kör data på någon annans nät skulle jag tro att det blir billigare med nationella kontantkort beroende på var du befinner dig.
http://www.aftonbladet.se/pryl/article6590225.ab

Turbo 3G 7,2, vilket skämt. Jovisst länkhastigheten blir alltid 7,2 när man kollar på sin nätverksicon. Men kör man mot TP test får man 0,9 - 4,1 oftast mot det lägre värdet.

Jack, Ja tack !

Jag skulle rekommendera Comviqs kontantsurf, mest för att det är så flexibelt. 299:- i startavgift, inkl modem. 89:-/vecka eller 249:-/månad. Tidigare har Tele2s 3G-modem varit olåsta, vet inte om det fortfarande är så (kan ju också vara annorlunda villkor för Comviq-brandade produkter). Ok täckning, ok fart.

http://www.comviq.se/kontantsurf_info.html

Min erfarenhet är för övrigt samma som stf_paps,dvs att det är i stort sett samma fart för samtliga operatörer, på det stora hela.

Eftersom jag skall åka till Sälen på onsdag så fick det bli ett färdigt kit från Comviq som såldes på Ica Maxi. 299kr för sticka och kontantkort kändes överkommligt och framförallt väldigt praktiskt och tillgängligt. Inte snabbaste modemet men för att kolla lite mail och göra något SH-besök kommer det göra sig bra.

Jag skulle rekommendera Comviqs kontantsurf,

Jepp, så fick det bli eftersom det stod på hyllan på Ica Maxi. :tummenupp Då var det inte värt att fundera så mycket mer.

Edit:
- Någon som vet hur länge man kan t.ex Spotifya innan man når 0.5gb som uppenbarligen är dagskvoten?

Last edited:
Är det bara någon enstaka gång, så kan man lika gärna använda mobilen som modem. Exakt samma teknik - bara en abonnemangsfråga (och därmed priset för uppkopplingen). USB-kabel, Bluetooth eller IR funkar i kommunikationen med datorn, även om det förstnämnda är att föredra.

Telia har den bästa rikstäckningen, finns ju historiska orsaker till det...

Att reda ut lite.

Täckning:
3G - Tele2 och Telia har identisk täckning där då de deläger samma nät. Telenor har ett eget nät och 3 likaså. Tele2/Telia är de som siktat på bäst täckning i landet med sitt gemensamma nät medans 3 har siktat in sig på storstäderna i första hand för att sakta men säkert nå utåt... telenor har gjort på samma sätt.

GSM - Telia har det nät som täcker bäst i landsorten och även utanför den. Tele2/Comviq har det som skall täcka bäst inomhus i storstäderna då det var något de nischade sig på. Telenor har ett genomsnittsnät då de tog över Europolitan/Vodafone.

Täckning utomlands: Har inget som helst att göra med operatören i sverige utan bara vilken operatör man får/väljer på plats. Däremot är det allt som oftast dyrt och datatrafik kostar skjortan och bra mycket mer, försök istället köpa ett lokalt kontantkort.

Skillnad mobil vs usbmodem: Tekniskt ingen större skillnad egentligen men modemen har oftast bättre fart på datakopplingen, orsaken tros vara då den helt saknar röst/sms/positionering osv osv som kan störa datatrafiken.

Coola Ola skrev:
Lite drygt 7 timmar, om jag räknat rätt:
Spotify streamar musik i 160 kbit/sek
160 kbit=20 kByte
0,5 GB=512 MB=524 288 kByte

(524288/20)/3600≈7,3 (timmar)

Stämmer för musiken men de skickar även reklam i form av bilder...

Edit:
- Någon som vet hur länge man kan t.ex Spotifya innan man når 0.5gb som uppenbarligen är dagskvoten?

Köp Premium Spotify en månad och se till att ha all musik lagrad så att du kan lyssna på den även i offlinemode.

Då räcker det till att surfa massor med SH!

Stämmer för musiken men de skickar även reklam i form av bilder...

...jo, men en bild är sällan mer än 100kb om den skall skickas över nätet vilket enligt Coola Olas beräkning alltså skulle motsvara max5 sekunders musik.e.
Men då är det iaf inga större problem att spotifya en stund. Skulle inte förvåna mig om det är lillkorven som istället surfar upp kvoten när han skall se godståg på youtube....

På tal om mobilt bredband....
Det här lät ju sådär...(se markerad text i det finstilta)

Bifogat

• Urklipp01.jpg
    Urklipp01.jpg
    108.4 KB · Visningar: 70
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning