Modda luftburk

alex79

Alex
Gick med
10 Sep 2006
Hoj
Yamaha 426 supermoto*såld* yamaha yz 450 *såld* 950 SM -06 *såld*
Har funderingar på att öppna upp luftburken på min wr 426, är det något man ska tänka på eller är det bara att skära ut ett snyggt mönster eller borra några lagom stora hål. Har ett Leo Vince x3 slipon på nu, är det någon risk att den går sämre när man gör det. Vet ej ifall den är ombestyckad men den går lika bra med slipon på som original. Tips och trix tas emot från er som gjort detta innan, gärna bilder också.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
alex79 skrev:
2516117 Har funderingar på att öppna upp luftburken på min wr 426, är det något man ska tänka på eller är det bara att skära ut ett snyggt mönster eller borra några lagom stora hål. Har ett Leo Vince x3 slipon på nu, är det någon risk att den går sämre när man gör det. Vet ej ifall den är ombestyckad men den går lika bra med slipon på som original. Tips och trix tas emot från er som gjort detta innan, gärna bilder också.

Inte så säker på att det gör någon nytta på en WR.

alex79

Alex
Gick med
10 Sep 2006
Hoj
Vi får väl pröva och se om det händer något, men om man måste bestycka om den kanske det inte är värt besväret om det inte blir någon skillnad. Den går faktiskt kanonbra nu, inga problem att hänga med kompisens ktm 525 -05 med min -02. Ingen som har gjort detta på en 426 eller 450 yamaha?

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Two stroke man skrev:
2516444 Inte så säker på att det gör någon nytta på en WR.

(lite nyfiken) varför skulle inte det göra någon skillnad på just WR:en? Mer luft och mer soppa borde väl betyda mer effekt? För det är väl inte vacumfugge på wr:en.

alex79

Alex
Gick med
10 Sep 2006
Hoj
Novis som man är på det här, tycker det låter helt rätt med mer luft och sedan mer soppa och det är mer soppa man får när man bestyckar om fuggen? Vilka munstycken är det i så fall och hur mycket större behövs om man bara öppnar burken?

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
alex79 skrev:
2516659 Novis som man är på det här, tycker det låter helt rätt med mer luft och sedan mer soppa och det är mer soppa man får när man bestyckar om fuggen? Vilka munstycken är det i så fall och hur mycket större behövs om man bara öppnar burken?

Svårt att svara på. Kolla här om det finns någon som har gjort något liknande. http://www.thumpertalk.com/forum/forumdisplay.php?f=20
http://www.thumpertalk.com/forum/forumdisplay.php?f=21

Annars så är det bara att prova sig fram till man tycker hojen verkar gå bra. Men för att få definitivt svar så måste man bänkköra.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
ola_sandin skrev:
2516651 (lite nyfiken) varför skulle inte det göra någon skillnad på just WR:en? Mer luft och mer soppa borde väl betyda mer effekt? För det är väl inte vacumfugge på wr:en.

Tror att luftinsläppet på WRen tilräckligt stort för att inte begränsa luftinflödet. Det är ju trots allt en racemaskin. Men jag har aldrig kollat det så jag vet inte säkert.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept