Modifieringar XT660 X/R

Berit

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Småland / nässsjö
Hoj
Bmw 1150gs
Är det värt?

Köpte en xt660x i somras, är lite sugen på andra dämpare och lite mer kraft i den. Har en svart modell, så funderar lite på Bsm ljuddämpare i svart Carbon. Någon som har dessa? skulle vara kul om någon hade en bild!
Priset ligger runt 8k så vill veta om det är värt.

När det gäller kraften, Vad ska man fixa? gör Kn filter stor skillnad eller är det en powercommander som gäller. Vill ju kunna slanga på 2-3;an och inte bara 1meter på 1:ans växel.

Tacksam för tips och råd, gött att tråden fortfarande lever :)
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Berit skrev:
2652891 Köpte en xt660x i somras, är lite sugen på andra dämpare och lite mer kraft i den. Har en svart modell, så funderar lite på Bsm ljuddämpare i svart Carbon. Någon som har dessa? skulle vara kul om någon hade en bild!
Priset ligger runt 8k så vill veta om det är värt.

När det gäller kraften, Vad ska man fixa? gör Kn filter stor skillnad eller är det en powercommander som gäller. Vill ju kunna slanga på 2-3;an och inte bara 1meter på 1:ans växel.

Tacksam för tips och råd, gött att tråden fortfarande lever :)

Det mesta står ju här i tråden vad som ger nåt.
Frågan är väl hur mycket pengar man vill lägga ut....?

Ang BSM dämparna så hade jag BSM Vampire på en av mina tidigare hojar, en TT600R och var mycket nöjd. Pris jämfört med finish och effekt/ ljud.
Annars är väl inte carbon dämpare att rekomendera till stånkor vad jag förstår då pulserna är för kraftiga och har i en del fall slagit sönder dämparna.
 

J.mika

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Vespa 300 HPE Super 2019.
Hej! vill bara skriva av mig lite...vart ute i garaget nu och lättat/moddat lite. Rensade upp bak, nummerplåten i hjulhuset, bort med pass.fotpinnar och handtag, lilla skärmen fram samt bytte bort den fula framlampan till en som sitter platt mot gaffeln.(enduro) riktigt nöjd! leov. x3 dämpare ska snart på+pc+bänk.

Jo, ryckte snorkeln med...men ska det vara ett hål bara? ingen risk att det kommer ner skit? jamenar, nån nytta måste den göra....

lättat kanske 5kg, med dämparna 10? inte så mycket att komma med, men ändå...

ville bara säga det..
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
J.mika skrev:
2653876
Jo, ryckte snorkeln med...men ska det vara ett hål bara? ingen risk att det kommer ner skit? jamenar, nån nytta måste den göra....

.


Bra fråga, har jag också undrar rätt mycket över, därför jag inte ryckt min ännu.
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
KimL skrev:
2654094 Bra fråga, har jag också undrar rätt mycket över, därför jag inte ryckt min ännu.


Tillverkarna har ju vissa restriktioner ang insugsljud (ljudnivå) så därav snorkeln. Jo å så håller den väl undan lite skit oxå men det är väl därför man har ett filter? Sitter ju annars urtappningspluggar på undersidan av luftburken då ser man ju om man har fått in onormalt mycket skit där.

Min åkte ur första dan tror ja :D
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Sniper skrev:
2597038 Nu va PcIII,an på samt bytt till kn-filter och mappat, blev ett tillskott på
på ca 10 hk den lämna 37,53 innan och 47,46 efter.

Nästa steg blir borra till 750cc högkompskolv och annan kam, siktet är ställt
på 60hk(SAE) på hjulet. Åker på ett akra helsystem också.
Hej!
Finns det många mappar till xt:n? Jag har precis fått hem en PCIII usb till min MT-03 men hittar bara en start mapp och en mapp som är för en tysk cykel med nytt luftfilter samt orginal avgas. Själv har jag KN filter samt akrapovic.Är det någon som vet var man kan hitta mappar eller är det bara så att ingen köper MT'n :(
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Tooby skrev:
2661784 Hej!
Finns det många mappar till xt:n? Jag har precis fått hem en PCIII usb till min MT-03 men hittar bara en start mapp och en mapp som är för en tysk cykel med nytt luftfilter samt orginal avgas. Själv har jag KN filter samt akrapovic.Är det någon som vet var man kan hitta mappar eller är det bara så att ingen köper MT'n :(

Prova med en mapp till xtn du. Men dom mappar som finns att tillgå är väl sådär...
Kör på en mapp från en kille i england som jag har moddat lite extra för att få den som jag vill. Bla ändrat några parametrar samt grovinställt på lå och mellan på själva boxen.
 

Sniper

Guest
Tooby skrev:
2661784 Hej!
Finns det många mappar till xt:n? Jag har precis fått hem en PCIII usb till min MT-03 men hittar bara en start mapp och en mapp som är för en tysk cykel med nytt luftfilter samt orginal avgas. Själv har jag KN filter samt akrapovic.Är det någon som vet var man kan hitta mappar eller är det bara så att ingen köper MT'n :(

Kör den i dynobänk så kommer den gå optimalt,dom mapparna som går att
ladda ner är ju inte efter din hoj.
Skiljer ganska mycket från hoj till hoj.
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Stoppsladd skrev:
2652502 Monterat ett svart Pro Taper styre och köpte styrhöjare från OTR för 28mm styre.:tummenupp

Syns på bild i mitt "garage" men är lite dålig skärpa


Får kolla upp, vad kostade det dig?

Sen kollar jag lite på musöron också...svarta såklart, några att rekommendera?
 

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
skotaren skrev:
2683811 aj aj aj. är det fel på alla ecu"s med noll noll i slutet.

Fel och fel, känner du inte av något själv så är det ju inga problem.
Powercommandern modifierar signaler från ecu'n och ändrar "bestyckningen" = blir bättre även med "felaktig, noll-noll-ecu".
_Om_ ecu'n inte lägger av helt.

Nackdel, bänkning för att få det perfekt.

Lycka till.
 

skotaren

skotaren
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Hedemora
Hoj
xt660r
Bosco skrev:
2687821 Fel och fel, känner du inte av något själv så är det ju inga problem.
Powercommandern modifierar signaler från ecu'n och ändrar "bestyckningen" = blir bättre även med "felaktig, noll-noll-ecu".
_Om_ ecu'n inte lägger av helt.

Nackdel, bänkning för att få det perfekt.

Lycka till.
bock-o-tack för råden
JAN
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Det svettigaste med den felaktiga ECU:n är ju just att den kan klippa bränslet helt. Jag råkade ut för det på min och gick omkull i låg fart. Tog tvärstopp i motorn och bakhjulet låste, detta i en böj.
//Tobbe
 

skotaren

skotaren
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Hedemora
Hoj
xt660r
tobbeviking skrev:
2688118 Det svettigaste med den felaktiga ECU:n är ju just att den kan klippa bränslet helt. Jag råkade ut för det på min och gick omkull i låg fart. Tog tvärstopp i motorn och bakhjulet låste, detta i en böj.
//Tobbe
Fytusan,borde ju ha kompensasion av yamaha på någe vis
mvh
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
skotaren skrev:
2688313 Fytusan,borde ju ha kompensasion av yamaha på någe vis
mvh
Historien finns beskriven i denna tråden, hände hösten 2005.
Yamaha tog på sig att byta allt som var repigt och trasigt, ECU byttes givetvis i samband med detta.
Jag tycker att detta problemet är rent sjukt, att man inte tagit på sig att byta alla ECU av problemvarianten tycker jag är mycket märkligt.
Precis som jag och säljaren pratade om så hade ju mycket väl detta kunnat hända i en rondell eller liknande och jag blivit överkörd.
Men jag tycker butiken jag handlat den i skötte det mycket bra.
//Tobbe
 

Cornsnake

Ride Hard Die Free
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Ljusdal
Hoj
2007 KTM 990 Adv
Blev inte så mycket fix i garaget för min del i sommras då det hände mycket annat i livet, men nu ska jag äntligen börja på att dona lite med hojjen och har lite frågor.

Det första jag ska börja med är att byta till ett slip on av något slag har funderat på X3 men är inte säker ännu. Finns det några andra svenska ÅF eller är det OTR som gäller om man ska få ett vettigt pris?

Jag är ute efter mer prestanda i första han så utseendet tar jag sist, vad mer än slipon och snorkel samt filter kan ni rekomendera? Har läst tråden tidigare men den är så lång så det är svårt att hitta bra fakta.

Mvh
Cornsnake
 

skotaren

skotaren
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Hedemora
Hoj
xt660r
Cornsnake skrev:
2690016 Blev inte så mycket fix i garaget för min del i sommras då det hände mycket annat i livet, men nu ska jag äntligen börja på att dona lite med hojjen och har lite frågor.

Det första jag ska börja med är att byta till ett slip on av något slag har funderat på X3 men är inte säker ännu. Finns det några andra svenska ÅF eller är det OTR som gäller om man ska få ett vettigt pris?

Jag är ute efter mer prestanda i första han så utseendet tar jag sist, vad mer än slipon och snorkel samt filter kan ni rekomendera? Har läst tråden tidigare men den är så lång så det är svårt att hitta bra fakta.

Mvh
Cornsnake
Tjena,beror hur långt man vill gå. PC 3 ska visst rekomenderas, sen är det bara å fortsätta med kamm annnan kolv o portning.
Jan
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top