Modifieringar XT660 X/R

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Linkan_80 skrev:
2690595 Vad går en PC 3 på ungefär?

Har för mig att Yamaha Center här i Helsingborg tar runt 3500 kr för den, kosta runt 5000 kr om jag inte minns helt fel om man låter dom montera den och bänkköra hojen. Vill minnas att det var i dessa prisklasserna det rörde sig.
 

Frasse Fräs

Kan själv
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Under korvhuset
Hoj
644 Xjell-edition
Tjena!

Funderar själv på en xt men den stora frågan är ifall man ska satsa på en X eller R. Kommer att köra landsväg mest. Vad gör dom skilda storlekarmapå hjulen(det enda som skiljer?) för skillnad? Tacksam för svar.
 

J.mika

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Vespa 300 HPE Super 2019.
Hej! Läst väldigt mycket i den här tråden om pcIII, bänkning och avg.system...ska tydligen göra en del?! även snackat med massa säljare mm. men idag blev jag ställd. Var på bike thn. idag och tänkte köpa allt detta...(i tron att den skulle gå mycket bättre). Nej sa dom, köp max ett avgassystem men då bara för ljudet i så fall...ingen effektökning nämligen. dom hade testat med en xt660 med arrow pipor på och kört i bänken...det gav mellan 0.5-1 hkr.sen slängde dom även på en pc och bänkade...gav ca 0.5 hkr. extra.

Alltså, 16000kronor för ca 1hkr. extra på slangen!!!! hahahahah...
beställde ett par leox3. men då bara för ljudet, behvs ingen bänkning heller!!!

Kan detta stämma? tycker dom är skit bra på bike och svårt att tro att dom ljuger, och varför isåfall? dom vill väl sälja dom med?!

NU det konstiga, Yamaha center i göteborg sa att det blev skit stor skillnad med dom grejerna på, samt att en bänkning och en pcIII:a var ett MÅSTE för att cykeln skulle gå bra med andra pipor(leox3) ???

VA??
 

brokepimp

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2007
Ort
Nässjö
Hoj
XT660X
Tjena! jag behöver lite råd angående slanging. Det enda jag gjort på min xt är nya pipor och moddat bakdelen lite.. hur som helst har jag stora problem med att få upp hojjen på 2:an.. När jag slangar nu så går jag upp på 1:an och väl uppe på balanspunkten så växlar jag uppåt till 3:an. Men det tråkiga med detta är att man måste börja slanga vid låg hastighet. Det var mitt problem nu till min fråga: vilket är det bästa (smidigaste/billigaste) sättet att få hojjen att gå upp på 2:an /3:an? Ska men byta drev? eller vad är det som gäller?
tack på förhand! ciaoo
 

J.mika

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Vespa 300 HPE Super 2019.
min fråga: vilket är det bästa (smidigaste/billigaste) sättet att få hojjen att gå upp på 2:an /3:an? Ska men byta drev? eller vad är det som gäller?
tack på förhand! ciaoo[/QUOTE]

Byta drev går ju...men då blir det ju ändå låg fart på ex.2:an...Förstår vad du menar men det blir nog svårt att med denna hojen gasresa på 2-5:an. Klart att allt går med teknik, men den är för tung och slö för sånt bus!

Men som du säger, dreva är nog metoden...men den måste bli jävligt stirrig på 1:an/2an då ju? För att citera dom på bike: vill du ha mer mos i maskin så byt hoj!!
 

brokepimp

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2007
Ort
Nässjö
Hoj
XT660X
tack för svaret! de får nog bli att jag testar att dreva och om det inte fungerar får jag leva med det eller byta maskin.. men trivs bra med hojjen och hojjbyte kostar pengar :(
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
J.mika skrev:
2694600 min fråga: vilket är det bästa (smidigaste/billigaste) sättet att få hojjen att gå upp på 2:an /3:an? Ska men byta drev? eller vad är det som gäller?
tack på förhand! ciaoo

Byta drev går ju...men då blir det ju ändå låg fart på ex.2:an...Förstår vad du menar men det blir nog svårt att med denna hojen gasresa på 2-5:an. Klart att allt går med teknik, men den är för tung och slö för sånt bus!

Men som du säger, dreva är nog metoden...men den måste bli jävligt stirrig på 1:an/2an då ju? För att citera dom på bike: vill du ha mer mos i maskin så byt hoj!![/QUOTE]

Jag har också märkt av detta fenomen att den är lite för tung för att få upp på ren gas vid 2:ans och 3:ans växel. Nu är jag inte någon direkt expert på att slanga utan håller på att lära denna ädla konst men vill ju gärna få upp den på 2:ans och 3:ans växel och har förstått att man får väll mer eller mindre koppla upp den, men hur fan gör man när man kopplar upp den? drar man in kopplingen och ger max gas och bara släpper snabbt ut kopplingen igen, eller hur gör man? Tacksam om där är någon som kan förklara detta för mig så att jag också kan leka med dom koola grabbarna :)
 

J.mika

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Vespa 300 HPE Super 2019.
Finns nog lika många teorier om vad som är bäst som det finns medlemmar...
Kan bara säga att jag till 95% kopplar upp hojen såhär. Lågt varv på 2:an, vrider sakta på rullen så att jag känner att den börjar dra lite mer, samtidigt som jag knycker till på rullen (nästan bottgas) duttar jag till kopplingen...alltså under den sek. som kopplingen är nere varvar maskin upp lite extra och då släpper man...kommer lätt då!!! svårt att förklara men nåt sånt...?
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
J.mika skrev:
2694804 Finns nog lika många teorier om vad som är bäst som det finns medlemmar...
Kan bara säga att jag till 95% kopplar upp hojen såhär. Lågt varv på 2:an, vrider sakta på rullen så att jag känner att den börjar dra lite mer, samtidigt som jag knycker till på rullen (nästan bottgas) duttar jag till kopplingen...alltså under den sek. som kopplingen är nere varvar maskin upp lite extra och då släpper man...kommer lätt då!!! svårt att förklara men nåt sånt...?

Tror jag förstår principiellt hur du menar, får ut o testa på något avskillt ställe och se om jag lyckas :)
 

sockerconny

Ej medlem
Gick med
5 Jan 2007
Ort
Svärje
Hoj
Yamaha
pc

J.mika skrev:
2693712 Hej! Läst väldigt mycket i den här tråden om pcIII, bänkning och avg.system...ska tydligen göra en del?! även snackat med massa säljare mm. men idag blev jag ställd. Var på bike thn. idag och tänkte köpa allt detta...(i tron att den skulle gå mycket bättre). Nej sa dom, köp max ett avgassystem men då bara för ljudet i så fall...ingen effektökning nämligen. dom hade testat med en xt660 med arrow pipor på och kört i bänken...det gav mellan 0.5-1 hkr.sen slängde dom även på en pc och bänkade...gav ca 0.5 hkr. extra.
VA??

Hej Mikka!!
Om de du snackade med på bike, jobbar med motorcyklar, så borde dom byta karriär.
Iofs. har dom rätt i att ett avgassystem inte ger någon märkbar skillnad.....
UTAN en pc.
Har själv provat med enbart slipons & filter utan någon märkbar skillnad.
Monterade sedan en pcIII, bänkade, och vipps, 17 hkr och 20 Nm, extra.
Jag kan slanga på trean....

Mvh/Sockerconny
 
Last edited:

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
sockerconny skrev:
2697253 Hej Mikka!!
Om de du snackade med på bike, jobbar med motorcyklar, så borde dom byta karriär.
Iofs. har dom rätt i att ett avgassystem inte ger någon märkbar skillnad.....
UTAN en pc.
Har själv provat med enbart slipons & filter utan någon märkbar skillnad.
Monterade sedan en pcIII, bänkade, och vipps, 17 hkr och 20 Nm, extra.
Jag kan slanga på trean....

Mvh/Sockerconny

Fick du 17 hkr extra bara genom slip-on, filter och PC3? Låter som att det är nästa grej på listan för hojen i sådana fall :)
 

Linkan_80

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
CB400N,CR250 & DRZ400SM
Låter som dunderhonung för hojen :tungan Om det är så som du säger så blir det säkerligen en XT660R till sommaren
 

J.mika

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Vespa 300 HPE Super 2019.
sockerconny skrev:
2697253 Hej Mikka!!
Om de du snackade med på bike, jobbar med motorcyklar, så borde dom byta karriär.
Iofs. har dom rätt i att ett avgassystem inte ger någon märkbar skillnad.....
UTAN en pc.
Har själv provat med enbart slipons & filter utan någon märkbar skillnad.
Monterade sedan en pcIII, bänkade, och vipps, 17 hkr och 20 Nm, extra.
Jag kan slanga på trean....

Mvh/Sockerconny


Ja, det är siffror jag hört tidigare med... Vem FAN blev inte ställd och såg ut som ett frågetecken när man står med 16000kr i handen och vill köpa pc, system och en tid till bänken, och en säljare plus mekaniker säger NEJ! det blir inte bättre tryck i grejerna... MAX 1.5 hkr extra....JAg kan köpa om det ger mer effekt men lägger fan inte ut 16 papp på 1 hkr!!!! Vill verkligen prova en hoj med dessa grejer på först innan jag köper till det...LITAR inte på nån just nu...när 2 seriösa handlare säger helt olika saker!!! VAd ska man tro som en vanlig fucking konsument?!
 

J.mika

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Vespa 300 HPE Super 2019.
Iofs. har dom rätt i att ett avgassystem inte ger någon märkbar skillnad.....
UTAN en pc.
Har själv provat med enbart slipons & filter utan någon märkbar skillnad.
Monterade sedan en pcIII, bänkade, och vipps, 17 hkr och 20 Nm, extra.
Jag kan slanga på trean....

Mvh/Sockerconny[/QUOTE]

Läs min tråd igen och se vad dom sa till mig om effekt EFTER PC, och allt...
Är absolut inte otrevlig mot dig men mot att alla säljare snackar olika!!! Blir så jäkla trött... Dom sa även att dom hade senaste bänken och det är rätt resultat. och dom som säger att det ger mer har fuskat på pappret. Citat: ( det är lätt att få siffror att se bra ut). men dom som säger sig uppleva att den går bättre då? svarade jag... Det är ljudet..man luras så lätt!

Dom är ju ändå säljare? så hur ska man göra?
Hahahahah!!!
 

sockerconny

Ej medlem
Gick med
5 Jan 2007
Ort
Svärje
Hoj
Yamaha
Läs min tråd igen och se vad dom sa till mig om effekt EFTER PC, och allt...
Är absolut inte otrevlig mot dig men mot att alla säljare snackar olika!!! Blir så jäkla trött... Dom sa även att dom hade senaste bänken och det är rätt resultat. och dom som säger att det ger mer har fuskat på pappret. Citat: ( det är lätt att få siffror att se bra ut). men dom som säger sig uppleva att den går bättre då? svarade jag... Det är ljudet..man luras så lätt!

Dom är ju ändå säljare? så hur ska man göra?
Hahahahah!!![/QUOTE]

Jag tycker du skall prata med vilken annan firma som helst, ring flera.
Anledningen till att jag började skriva i den här tråden är att jag blir så trött när "professionella" säger saker som inte är sant pga dålig kunskap, kunskap som borde vara självklar i deras yrken, det gäller inte bara den firman du besökte, det finns många fler och i alla branscher.

Pga min skepsis mot "professionella" så har jag skruvat på delarna själv och
krävde att få vara med vid bänkkörningen. Har mycket i garaget men tyvärr ingen bromsbänk.
Du kan nog fråga vem som helst som har pc på sin xt660 OCH mappat den i bänk att siffrorna inte är "påhittade". Skillnaden är MYCKET stor, t.o.m. större i verkligheten än på pappret.
Att man luras av ljudet?????? Visst, man tyckte nog att moppen gick lite fortare när man dragit ur insatsen, men väx upp för f-n.
Undrar hur många Decibel som skulle krävas för att kunna enbart gasa upp en xtx på bakhjulet på 2'an. (min är för övrigt ganska tyst).

Mest effekt för pengarna är garanterat en pcIII och mappning i bänk.
Enbart pc och mappning ger mer effekt än enbart system och filter, mycket billigare och tystare. Bäst är förstås både och.

Efter mycke efterforskning (ca 20 hojar) har det framkommit att:
En original xt660 ger ca 36-38 hkr på bakhjulet.
En pcIII, avgassystem, filter och mappning i bänk ger allt ifrån 45-55 hkr på bakhjulet. (beroende på system, filter och hoj).
Vridmomentet ökar ännu mer.
Rätta mig om jag har fel.

Mvh/Sockerconny
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Min går upp på gas på tvåan med rätt teknik.
Står man så är det annu lättare att gasa upp den på just tvåan.
Skulle tippa på att jag ligger på ca 50hk eller strax över i min just nu.
Men jag har väl bara portning å kam kvar att fixa oxå för att få den perfekt.
Då kanske effekten ligger närmare 60 än 50 iaf :yoparty
 

J.mika

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Vespa 300 HPE Super 2019.
Stoppsladd skrev:
2699423 Min går upp på gas på tvåan med rätt teknik.
Står man så är det annu lättare att gasa upp den på just tvåan.
Skulle tippa på att jag ligger på ca 50hk eller strax över i min just nu.
Men jag har väl bara portning å kam kvar att fixa oxå för att få den perfekt.
Då kanske effekten ligger närmare 60 än 50 iaf :yoparty


Jaja...tycker med att det låter logiskt att det blir mer effekt men att inte ens YAMAHA CENTER eller BIKE kan komma överens tycker jag är dåligt och sätter myror i skallen!!! Får se själv då helt enkelt, börjar att sätta på mina leo dämpare...mer blir det säkert ändå! eftersom jag gillar hojen och tänker behålla den...

Men visst är det konstigt??? När en erfaren och känd butik/verkstad säger som de gör... blir fan sne.....!!
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
J.mika skrev:
2699462 Jaja...tycker med att det låter logiskt att det blir mer effekt men att inte ens YAMAHA CENTER eller BIKE kan komma överens tycker jag är dåligt och sätter myror i skallen!!! Får se själv då helt enkelt, börjar att sätta på mina leo dämpare...mer blir det säkert ändå! eftersom jag gillar hojen och tänker behålla den...

Men visst är det konstigt??? När en erfaren och känd butik/verkstad säger som de gör... blir fan sne.....!!

Kan väl bara säga som så att det dom inte vet kanske är att det är själva luftburken som är boven i effektdramat...... (samma problem på raptorn oxå)
Sätt på dämparna du och sen komplettera med ett steg2 filter från DNA så ska du se att det händer grejjor. Givetvis med en PC då förstås för att den ska få rätt mängd soppa.
Ryck ur gummisnorkeln och ev komplettera med att borra några hål i den "första" kammaren på höger sida där reläna sitter ungefär. Det har jag gjort. Hittar jag en bild så slänger jag upp den
 

J.mika

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Vespa 300 HPE Super 2019.
Japp, snorkeln är borta och snart dämparna på...dna2, ersätter luckan på höger sida med ett filter va? tror jag sett det... Drar mig dock för pc nu, helst när alla säger att det inte gör nåt? kostar ju ändå 4000kr(pc)+2000kr(bänk) 6000kr till...hmmm...får väl vänta tills nästa lön..

Hoppas fan det blir bra nu!! hahahah...
ska kika närmare på luftburken som du säger.. Önskar man hade en mc butik i närheten som man kunde lita på och som lägger ner lite tid på en... men det kommer man säkert inte få uppleva förän på andra sidan...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top