Modifieringar XT660 X/R

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Här kommer lite före och efter,

Bild 1 = Helt original
Bild 2 = Slipon, K&N, Dna Stage 2 och PC


Bild1 är det utan slipon m.m, helt orginal?, om det är så så är siffrorna nästan för bra, 44hp på hjulet är lite svårt att tro på, den bänken behöver nog en calibrering.

Bild 2 är ju helt i sin ordning om man läser kurvan dock är skillnaden mindre en tidigare kurver jag sätt, men du hade ju 44hp från start.

Tror man ska skita i att glo på papper, hur känns hojen?
 

Knorten

NCS
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Trbg
Hoj
Grön ZX6R-03*borta* Orange XT660X-06*borta* Kawasaki ER6-n-09
Bild 1 är helt original, inget slipon. Ganska normalt resultat om man jämför med andra.

bild 2, den lägsta kurvan med allt monterat(innan justering). Den höga kurvan efter mappning.
Jag har inte tagit ur snorkeln, det ska väl göra lite med.

Allt är gjort i samma bänk.

Hojen går fin fint, lite slöare på låga varv nu än vad den var original tycker jag. Svårare att starta nu med. Tycker den dör lättare oxo.
 
Last edited:

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Bild 1 är helt original, inget slipon. Ganska normalt resultat om man jämför med andra.

bild 2, den lägsta kurvan med allt monterat. Den höga kurvan efter mappning.
Jag har inte tagit ur snorkeln, det ska väl göra lite med.

Allt är gjort i samma bänk.

Hojen går fin fint, lite slöare på låga varv nu än vad den var original tycker jag. Svårare att starta nu med. Tycker den dör lättare oxo.

Runt 40hp har dom bänkningar som jag sett legat på orginal, men det är ju dom kurvor med störst skillnader som figurerar mest.
Dom jag pratat med säger att körbarheten blir mycket bättre, dör lättare?
När?
 
Last edited:

Knorten

NCS
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Trbg
Hoj
Grön ZX6R-03*borta* Orange XT660X-06*borta* Kawasaki ER6-n-09
När man drar in kopplingen och släpper gasen, så dör den ibland. Lite jobbigt kan det vara.
Kan högre tomgång vara lösningen ?
 

zxr2k7

Ny medlem
Gick med
17 May 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
Yamaha XT660X
Min blev åxå svårare att starta efter mappningen, startmotorn får gå ett varv eller 2 extra. Den stardade ju direkt innan. Men annars så tycker jag att hojjen har blivit skönare att köra, mindre ryckningar på låga varv och vid jämn gas.
 

FlyBoy

Hmm..
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Saltsjö-Boo
Hoj
Yamaha XT660X -07
Nu har prylarna äntligen kommit!

Beställde Devil-burkar, KN-filter, 47 tands bakdrev, 13 tands framdrev, samt lite annat skit från offroad.de.
Började me att bara hänga på burkarna, me rippade db-killers. Resultat, i en svag uppförsbacke går den upp på slangen på 2an vid gaspådrag... Mums! Men jag tror jag börjar bli gammal, (suck) står inte ut me ljudet, kommer att öka på min hörselskada så db-killersna åkte in igen... har faktiskt inte provkört efter det men misstänker att den lägre utväxlingen kommer att råda bot på segheten... Mer info kommer... (enligt krautsen e re devil burkar som gäller om man vill ha ut mest effekt ur en 07a)
 

Knorten

NCS
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Trbg
Hoj
Grön ZX6R-03*borta* Orange XT660X-06*borta* Kawasaki ER6-n-09
Min blev åxå svårare att starta efter mappningen, startmotorn får gå ett varv eller 2 extra. Den stardade ju direkt innan. Men annars så tycker jag att hojjen har blivit skönare att köra, mindre ryckningar på låga varv och vid jämn gas.

Fick detta tipset på Xt-forumet, har inte hunnit testa ännu.

"Yes a power commander will make the bike hard to start.

There is a little trick to start it first time. When you first turn the key on you hear the fuel pump run, while this is happening always start the bike here.

If you wait until the pump stops then try to start the bike, the power commander needs a few turns of the crank shaft before it starts to inject.

So start it while the fuel pumps runs."
 

PunisherSWE

Flickvän alt. sällskapsdjur sökes!!!
Gick med
7 May 2007
Ort
Solna
Hoj
KTM 690 SM -08
Tjohoo... Fixade mitt körkort i onsdags:yoparty
Va skönt att slippa se sig om efter länsman hela tiden:gnissla
 

roka01

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Härnösand
Hoj
Honda Transalp RTG 2008, Motogino 125, PW50, Minimoto x2
Facelifta XT660X till 2007

Jag skulle vilja byta mitt lyse + kåpan runtom för att kunna ha högruta.
Jag har en 2007:a som ej kan ha ruta.

Skall vara en blå

Är någon intresserad ?
 
Last edited:

Ares

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Speed Triple -09
Nu har prylarna äntligen kommit!

Beställde Devil-burkar, KN-filter, 47 tands bakdrev, 13 tands framdrev, samt lite annat skit från offroad.de.
Började me att bara hänga på burkarna, me rippade db-killers. Resultat, i en svag uppförsbacke går den upp på slangen på 2an vid gaspådrag... Mums! (enligt krautsen e re devil burkar som gäller om man vill ha ut mest effekt ur en 07a)

Gött! hur många taggar är det på orginaldreven nu igen (kan inte kolla själv just nu) Devil pipor mest effekt? Jag har hört att de är GPR som ger mest effekt, men jag antar att de inte kan skilja någonting i princip.
Kul att du fått lite roloiga grejer nu i alla fall, beställde du dreven från offroad.de eller vad de off-the-road.de?
Blir de ett dna filter också lr?
 

FlyBoy

Hmm..
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Saltsjö-Boo
Hoj
Yamaha XT660X -07
Gött! hur många taggar är det på orginaldreven nu igen (kan inte kolla själv just nu) Devil pipor mest effekt? Jag har hört att de är GPR som ger mest effekt, men jag antar att de inte kan skilja någonting i princip.
Kul att du fått lite roloiga grejer nu i alla fall, beställde du dreven från offroad.de eller vad de off-the-road.de?
Blir de ett dna filter också lr?


Jag köpte från off-the-road.de. Orginal är det 15 tänder och jag ville minska med ett så jag köpte fel, det konstiga är att med bara gas pådrag gick den nästan lättare upp me orginaldrev än me tretton drev fram. (har fortfarande orginal bak) sen när man lägger upp den på tvåan me 13 fram så blir den ganska ryckig, ungefär som orginal på 1an... filtret som jag skaffa är ett kn, men jag skall även slå till på en ny luftburkssida med extra inbyggt filter så den tar luft både uppifrån samt från sidan.

Vad det gäller burkarna tror jag också det e en akademisk fråga vad som ger mest. Men enligt krautsen skulle devil ge mest, han kanske menade att dom tjänade mest på dem... :mad: :va

äh.. What the fuck... :arsele det var ju bara 819 euro.. :)
 

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
Nu skulle jag vilja ha lite tips på tillbehör till hojen :)

Har eventuellt tänkt köpa Yamahas original pakethållare. På den monterar jag i så fall en topbox eller köper någon väska likt Off-The-Road:s Luggage Roll.
Touratechs Tail Rack Bag PILLION SEAT ser ju riktigt schysst ut. Där verkar man kunna få plats med ett par sandaler och några kläder. Som jag förstår det behövs ingen pakethållare för att fästa den där.

Hur funkar sidoväskor i tyg? De jag har sett har kardborreband mellan väskorna. Är det tänkt att de ska sitta fast under sadeln? Funkar de verkligen i 90+ kmph?

På tanken hade jag tänkt ha en liten tankväska. Större än en som bara rymmer en mobiltelefon, men betydligt mindre än de gigantiska som man kan gömma sig bakom. Några tips på smidiga tankväskor?
Touratechs tankbag Yamaha XT 660 R CORDURA® ser väl ganska liten och smidig ut på den bilden?

Handtagsskydd verkar vara ett obligatoriskt tillbehör till en offroadhoj som ska leka touringmaskin. Klarar man av att montera ett par sådana om man som jag har tummen mitt i handen?

För ett tag sedan var jag nere i München på Touratech. Jag köpte väskorna och tänkte lämna en kort recension.

Väskan som man lägger under sadeln gör sitt jobb. Den man fäster på sadeln spänns fast i passagerarhandtagen och passagerarfotpinnarna. Expanderad blir den rejält stor. Passar kanonbra till hojen. Tankväskan är, på grund av tankens utformning, lite svårlastad men fungerar ändå bra. Lite småpillig att montera, så med mindre packning är det bara sadelväskan som åker på.

Köpte också handtagsskydd, men faen vet om man lyckas montera dem. Handtagen och reglagen måste bort för att man ska kunna skruva dit fästet till skydden. Det känns inte som man ska ge sig in på att montera bort de grejerna när man inte riktigt vet vad man håller på med. Eller?

Ljuddämparskydden i aluminium hade jag tänkt köpa, men de fanns tydligen inte på lager förrän om ca 8 veckor. Ajdå.

Överlag kan jag rekommendera Touratech, riktigt rolig affär att besöka. Finns på 4-5 ställen i Tyskland. Sen finns ju webshopen, men jag sparade 5-600 på att köpa varorna på plats i Tyskland.
 

Ares

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Speed Triple -09
Tjena grabbar. Om man har GPR och sätter dit KN-filter och DNA-filter. Gör de nån skillnad på effekten då? Eller måste ja ha powercomander och göra en bänkning i så fall?
 

FlyBoy

Hmm..
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Saltsjö-Boo
Hoj
Yamaha XT660X -07
Halloj!

Jag har ett par GPR dämpare till salu om någon är intresserad. Använda cirka 200 mil och fint skick. Även en ställning för packväskor med "Quick lock" finns.

Pris GPR: 4500kr
Pris Luggage Rack: 1000kr.

Se annons på http://www.blocket.se/vi/12976794.htm?ca=11_s

Shit pommes frites!! Kunde du inte kläckt det för två veckor sedan?
Så hade jag gladeligen degat dig det istället för 819euro till devil... :huvet :gnissla
 

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Skaraborg
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
För ett tag sedan var jag nere i München på Touratech. Jag köpte väskorna och tänkte lämna en kort recension.

Väskan som man lägger under sadeln gör sitt jobb. Den man fäster på sadeln spänns fast i passagerarhandtagen och passagerarfotpinnarna. Expanderad blir den rejält stor. Passar kanonbra till hojen. Tankväskan är, på grund av tankens utformning, lite svårlastad men fungerar ändå bra. Lite småpillig att montera, så med mindre packning är det bara sadelväskan som åker på.

Köpte också handtagsskydd, men faen vet om man lyckas montera dem. Handtagen och reglagen måste bort för att man ska kunna skruva dit fästet till skydden. Det känns inte som man ska ge sig in på att montera bort de grejerna när man inte riktigt vet vad man håller på med. Eller?

Ljuddämparskydden i aluminium hade jag tänkt köpa, men de fanns tydligen inte på lager förrän om ca 8 veckor. Ajdå.

Överlag kan jag rekommendera Touratech, riktigt rolig affär att besöka. Finns på 4-5 ställen i Tyskland. Sen finns ju webshopen, men jag sparade 5-600 på att köpa varorna på plats i Tyskland.


Sen finns ju Touratech i Sverige oxå! Lite närmare än Tyskland! :tummenupp
 

mp_jr

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
-
Hoj
Ktm 1290 Superduke R - 14
Tjenare alla XT veteraner ;)..
Detta blir mitt första riktiga inlägg här på Sporthoj.
Jag vill ha lite tips och rådgivning gällande nedanstående!

(Spec. sökfunktionen är ur funktion och jag har inte hunnit läsa igenom hela tråden!)

Bakgrund:
Jag är en 19 skitunge som så småningom ska köpa cykel. Jag kommer mestadels ha den för pendling till/från jobbet 5-6 mån om året (~3 mil tur/retur). Vägen består till 99% av asfalt så någe direkt grusbus blir de inte =/.. Jag har även tänkt att bege mig ut på "mindre semestrar" under sommarhalvåret (iow. 30-40 mil x2) som även där bjuder på 99% asfalt.

Jag vill därför att ni hjälper mig och argumenterar för (och emot?) de två olika cykeltyperna Xt660x och Xt660r. Därpå kan ni som vill få blanda in KTM660/625 och säga om de passar mina behov bättre/sämre än de övriga två.

24kw är det som gäller ett tag framöver!

Däckslitage/livslängd?
Bensinförbrukning vid blandad körning/landsvägs körning?
Serviceintervall? Hur långt kommer man innan man behöver renovera motorn (ex. kolv/hatt/bromsar osv.)
Packåsna?
Skjutsvänlig? (Semestern?)

sådär, exempel på några få nämnda frågor jag gärna vill ha lite mer feedback kring..
 

Axi Dent

Roadracing NooB
Gick med
13 Mar 2007
Ort
Skellefteå
Hoj
XT660X
Tjenare alla XT veteraner ;)..
Detta blir mitt första riktiga inlägg här på Sporthoj.
Jag vill ha lite tips och rådgivning gällande nedanstående!

(Spec. sökfunktionen är ur funktion och jag har inte hunnit läsa igenom hela tråden!)

Bakgrund:
Jag är en 19 skitunge som så småningom ska köpa cykel. Jag kommer mestadels ha den för pendling till/från jobbet 5-6 mån om året (~3 mil tur/retur). Vägen består till 99% av asfalt så någe direkt grusbus blir de inte =/.. Jag har även tänkt att bege mig ut på "mindre semestrar" under sommarhalvåret (iow. 30-40 mil x2) som även där bjuder på 99% asfalt.

Jag vill därför att ni hjälper mig och argumenterar för (och emot?) de två olika cykeltyperna Xt660x och Xt660r. Därpå kan ni som vill få blanda in KTM660/625 och säga om de passar mina behov bättre/sämre än de övriga två.

24kw är det som gäller ett tag framöver!

Däckslitage/livslängd?
Bensinförbrukning vid blandad körning/landsvägs körning?
Serviceintervall? Hur långt kommer man innan man behöver renovera motorn (ex. kolv/hatt/bromsar osv.)
Packåsna?
Skjutsvänlig? (Semestern?)

sådär, exempel på några få nämnda frågor jag gärna vill ha lite mer feedback kring..

Bakgrundsbeskrivningen säger att du redan tänker XTX, (vilket jag starkt kan rekomendera ) Skillnaderna är däcken på X är för asfallt (men roliga att sladda med:yoparty ) R däcken bjuder inte samma prestanda på asfalt men klart godkända. (bättre när grus ska sprättas) Nu till den stora skillnaden: Fjädringen, är rätt mycket styvare på X vilket påverkar komforten nämnvärt men känslan för vägen är mycket större än på R. Kör du 90% eller mer asfalt och känner för att busa ibland välj X . Har du komfort och gruskaskader i tanken välj R. Om du inte helt enkelt väljer efter utseende !

Vill du ha mer körglädje, bakhjulsåka och dyl välj ktm eller liknande men givetvis avsäger du dig komfort med smalare sadel mer vibrationer på köpet. Du kan nog även räkna med mer tid i garage eller verkstad helt enkelt för att de plockar ut mer ur materialet. Men som antytt, betydligt roligare.
Däckslitage: Framhjul 10 poäng av 10 ! Hur mycket grepp och känsla som helst.
Bakhjul.........väntar fortfarande på ursäkt från yamaha. Höll i 220 mil (iof rätt mycket slangträning)
Bränsleförbrukning är mycket låg vet inte om jag ens fått den över 0,5.
Service: 1000 Mil ... say no more ! fullpoäng
Packåsna : No info
Skjutsvänlig : Många frågat om de fått åka :tuttar
Vet ej om jag hjälpt eller stjälpt.... men rekomenderar XTX
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top