Vad tror ni, är XT600r något för mig? Vill köra hoj även under det tre månader långa vinterhalvåret. Kommer mest köra grusväg i lagom tempo, enda gången det blir asfalt är transportsträckan till/från grusvägen. Lär ju bli några turer även under sommarhalvåret, vore ju skitballt att köra grusväg upp genom Sverige från Skåne. Har ej tidigare erfarenhet av off-road, har dock kört en del mountainbike
Kortfattat så vill jag ha en hoj som lämpar sig för grusväg, är driftsäker och har hyfsad stor tank.
Efter två säsonger på en R så kan jag bidra med följande reflektioner:
XT660R är en en bra kompromiss mellan ekonomi, hållbarhet, offroad och touring. Du kan köra långt, i princip hur långt som helst. Det är en potent touringmaskin, även om den såklart inte är speciellt bekväm på marathon-sträckor eller hastigheter över 110 km/h. Tanken tar mig ca 25 mil, vilket är en helt ok sträcka. Motorväg fungerar, men är tröttsamt längre perioder då den varvar en del originaldrevad. Generösa serviceintervaller, pålitlig och enkel att underhålla. Inte utan svagheter i konstruktion (dåligt optimerat insprut på låga varv, kass ryckutjämnare, dålig fjädring, mjukt styre, dåligt skydd för en del utsatta ställen). Men lite extra pengar investerade så är den dock en sanslöst potent hoj för en bred typ av användning. Jag har min primärt som en äventyrsmaskin som tar mig runt på lokala traktorspåret, eller en sväng ner i Europa. För den roliga offroad-körningen har jag en liten lätt 2-takts endurohoj.
För inspirerad gruskörning och offroad är den tung. För tung. Du önskar snabbt att du hade något lättare, vikt och balans är allt. Du blir tvungen att välja bort vägar och hinder, såvida du inte själv har vikt och kraft att ratta runt en tung hoj.
Om jag skulle köpa nytt i ungefär samma klass så skulle jag sikta på en lättare cykel, med mer körglädje. Men du får skruva oftare, kompromissa på touring-ambitionerna samt betala "mer" för de andra alternativen.
Tex XR650R, 690 Enduro R, G650X, DRZ400, TTR600 KTM 525/530/625/640/660. Alla dessa är roligare, lättare och kraftigare.
Om man jämför XTn med mer rättvisa motsvarigheter (DR650, XR600, NX600, XT600, KLR 600, F650GS) så är däremot XT660R en given vinnare pga helheten med ekonomi samt teknik.
Om du ska ha den som ett komplement till Banditen, sikta på något som är så offroad-orienterat som möjligt. För det är ju den typ av körning du vill ha. DRZ, någon lättare KTM-stånka, XR650R eller TTR600 tycker jag bör vara första alternativen. Eller rent av en 350/450 LV-reggad enduro, om du bara ska fräsa runt i närområdet.
Om/när jag ersätter min XT med något liknande som man faktiskt kan "toura" lite med, samt ev även köra som motard, så är det med en 690 Enduro, XR650R, G650X eller rentav en WR250R. Den perfekta kompromissen finns inte, man behöver flera hojar.
När man väl börjat köra grus/offroad så vill man bara ha svårare och svårare terräng. Till sist står man där med det lättaste och smidigaste verktyget, lera upp till knäna och bara njuter. Du kommer knappast sakna asfalten igen