Mods & How To´s 625 SXC

Tobias

xXxXxXxXxXxXxXx
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Svart GSXR750 -98 *SÅLD*, XR600 *SÅLD*, KTM 625 SXC *SÅLD*, KTM 525 -05
Jaha då har man hämtat sin nya hojj då (bye bye sporthojj), nu vänder jag mig till er andra som äger en 625SXC och frågar.....

Vad är det man ska göra o inte göra för att få till hojjen riktigt optimalt ?

//T
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Tobias skrev:
Jaha då har man hämtat sin nya hojj då (bye bye sporthojj), nu vänder jag mig till er andra som äger en 625SXC och frågar.....

Vad är det man ska göra o inte göra för att få till hojjen riktigt optimalt ?

//T
Börja med att öppna upp luftburken.Det gjorde 2hk på hjulet direkt när jag plockade bort luftburkslocket vid bänkningen.Det är ju rätt fult utan lock så jag gick loss på det med hålsåg och satte lite aluminiumnät på baksidan.Sen bytte jag ljuddämpare också.Sammantaget +4,5 hk på hjulet i bänken för 2500:- Sen håller effekten i sig ca 1000 varv längre innan kurvan vänder :)
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Tobias skrev:
Jaha då har man hämtat sin nya hojj då (bye bye sporthojj), nu vänder jag mig till er andra som äger en 625SXC och frågar.....

Vad är det man ska göra o inte göra för att få till hojjen riktigt optimalt ?

//T

Du kommer inte ångra dig. Är ett annat sätt att köra offroad/motard.
Du kommer älska leken :yoparty
Ps. Lär dig att köra bra på grus.
 

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
HP2
Ta bort hela locket istället. Så mkt luft som möjligt.
Större munstycke, annan nål och ett system, typ Akrapovic.
Finns luftfilter som är tunnare för att kunna släppa in mer luft oxo.

Vilka storlekar på munstycke eller form på nålen vet jag inte för
vi har inte samma förgasare du och jag. Men min går riktigt bra med
dom justeringarna.

/Stefan
 

KTM640Y2K

http://grusbus.nu
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojjlös,men inte länge till!!!
Tobias skrev:
Jaha då har man hämtat sin nya hojj då (bye bye sporthojj), nu vänder jag mig till er andra som äger en 625SXC och frågar.....

Vad är det man ska göra o inte göra för att få till hojjen riktigt optimalt ?

//T

Jag tror inte du behöver byta ljuddämparen,bara ta bort te-silen längst bak.
(och jag tror att man skulle öppna den)

KTM-Sommer testade SXC i testbänk flera dagar och dom kom fram till att
hojjen var optimal när alla strypningar var bortblåsta.

Surfa i på Lelles KTM sida där finns det tips på alla strypningar som skall
bort på en 625.Och sedan ska du handla det ställbara munstycket :tummenupp
Se bild http://www.ktm-sommer.de/Seiten_03/FX_zub_sm_03.html
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
KTM640Y2K skrev:
*SNIP*Surfa i på Lelles KTM sida där finns det tips på alla strypningar som skall bort på en 625.Och sedan ska du handla det ställbara munstycket :tummenupp Se bild http://www.ktm-sommer.de/Seiten_03/FX_zub_sm_03.html
"Ställbart munstycke" :confused: Luktar moppe lång väg ju :D
Nåt man kan justera medans man kör eller :va
OBS inget trackningsinlägg, bara nyfiken... Ja, åkej, lite track då...
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Endel kommer att tuta i dig att du ska kapa ett rör i ljuddämparen, gör inte det...... den låter plåtigt å ger inte ett smack som du känner...

Iaf på min 625-02 blev det så, jag ångrade mig....... :(

Men det är ju vad jag tycker......
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Tom Byron skrev:
Endel kommer att tuta i dig att du ska kapa ett rör i ljuddämparen, gör inte det...... den låter plåtigt å ger inte ett smack som du känner...

Iaf på min 625-02 blev det så, jag ångrade mig....... :(

Men det är ju vad jag tycker......
Jag gjorde så på min 625-02 också och jag tyckte det blev skillnad, dessutom så visade det sig att det blev skillnad i bänken. Först kapade jag skiten så det bara var typ 5 cm, sedan bänkade jag den, sedan kapade jag rubbet och bänkade den (fråga inte varför, orkar inte förklara). Detta gjorde +2 hp i mellanregistret, tappade inget på top (och fick inget extra heller). Hela röret gör nog mer...

Mitt tips: Kapa skiten! ;)

- Johan
 

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Det där ställbara munstycket, vad är fördelen med det jämfört med orginal?
Är det att man kan vrida på det lättare för hand istället för att använda en liten skruvmejsel?
Eller är det nåt mer som skiljer?
 

KTM640Y2K

http://grusbus.nu
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojjlös,men inte länge till!!!
Ronny skrev:
Det där ställbara munstycket, vad är fördelen med det jämfört med orginal?
Är det att man kan vrida på det lättare för hand istället för att använda en liten skruvmejsel?
Eller är det nåt mer som skiljer?

Saxat från Karlströms motor :tummenupp

NYHET - BRÄNSLESKRUV
Nu finns en helt ny justerbar bränsleskruv i lager.
På alla cross/enduro 4-takt typ KTM, YZF/WR, CRF
så kan bränslemängden justeras.
Original bränsleskruv på dessa KEHIN förgasare sitter
mycket illa till vilket gör justeringen svår.
Vi har tagit fram en ny bränsleskruv så att man lätt kan
justera förgasaren med handen.
Justeringen påverkar motorns hela register och är
ett måste för rätt motoreffekt !
 

KTM640Y2K

http://grusbus.nu
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojjlös,men inte länge till!!!
mr_rockster skrev:
Jag gjorde så på min 625-02 också och jag tyckte det blev skillnad, dessutom så visade det sig att det blev skillnad i bänken. Först kapade jag skiten så det bara var typ 5 cm, sedan bänkade jag den, sedan kapade jag rubbet och bänkade den (fråga inte varför, orkar inte förklara). Detta gjorde +2 hp i mellanregistret, tappade inget på top (och fick inget extra heller). Hela röret gör nog mer...

Mitt tips: Kapa skiten! ;)

- Johan

Om jag har fattat rätt är det röret på bilden som ska kapas?
 

Bifogat

  • 10482b.jpg
    10482b.jpg
    18.4 KB · Visningar: 70

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
KTM640Y2K skrev:
Saxat från Karlströms motor :tummenupp

NYHET - BRÄNSLESKRUV
Nu finns en helt ny justerbar bränsleskruv i lager.
På alla cross/enduro 4-takt typ KTM, YZF/WR, CRF
så kan bränslemängden justeras.
Original bränsleskruv på dessa KEHIN förgasare sitter
mycket illa till vilket gör justeringen svår.
Vi har tagit fram en ny bränsleskruv så att man lätt kan
justera förgasaren med handen.
Justeringen påverkar motorns hela register och är
ett måste för rätt motoreffekt !
Hmm.. sådant kanske man skulle ta och beställa till huskyn...
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
KTM640Y2K skrev:
Saxat från Karlströms motor :tummenupp

NYHET - BRÄNSLESKRUV
Nu finns en helt ny justerbar bränsleskruv i lager.
På alla cross/enduro 4-takt typ KTM, YZF/WR, CRF
så kan bränslemängden justeras.
Original bränsleskruv på dessa KEHIN förgasare sitter
mycket illa till vilket gör justeringen svår.
Vi har tagit fram en ny bränsleskruv så att man lätt kan
justera förgasaren med handen.
Justeringen påverkar motorns hela register och är
ett måste för rätt motoreffekt !
Ahaaaaaaaa :tummenupp

Det är alltså för att lättare kunna justera vad jag kallar luftskruven :va
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Men åhhhh, kapa det där j***a röret å låt som en fiskebåt då.

Eller skit i det å köp slip-on så blir det riktigt på en gång :hihi
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Tom Byron skrev:
Men åhhhh, kapa det där j***a röret å låt som en fiskebåt då.

Eller skit i det å köp slip-on så blir det riktigt på en gång :hihi
Köp slip-on och ha kvar dämparen original. Då kan du om du åker bana och det är hårda krav byta till originaldämparen..
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Bra, då är vi äntligen överrens, en att jaga runt på rörken(bullerkrav) burk å en jaga chix burk.......

:tungan

mr_rockster skrev:
Köp slip-on och ha kvar dämparen original. Då kan du om du åker bana och det är hårda krav byta till originaldämparen..
 

borggren

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Yamaha 450 quad-04 + Minimoto GRC-99 + Superkart med R6 motor + Snöskoter Polaris 800-04 (nu med trim 141+22hp)
KTM640Y2K skrev:
Om jag har fattat rätt är det röret på bilden som ska kapas?
på min husa 650 -02.....Körde den i bänk hos mcxpress gav typ 51bhp orginal provade att ta bort hela denna slut grej bara för att så verkar det ju bäst, (mest likt slipon)....tappade till 49bhp men ingen skillnad i kurvorna...
Så frågan är om det är bra eller dåligt att ta bort röret????
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
borggren skrev:
på min husa 650 -02.....Körde den i bänk hos mcxpress gav typ 51bhp orginal provade att ta bort hela denna slut grej bara för att så verkar det ju bäst, (mest likt slipon)....tappade till 49bhp men ingen skillnad i kurvorna...
Så frågan är om det är bra eller dåligt att ta bort röret????
Visst att det skiljer mellan olika bänkar och olika exemlar av hojar men 51hk :va Alla andra bänkningar man sett har ju sagt ~57-59 original... Lite väl stor skillnad. Du hade inte blivit lurad att köpa 83oktanig polsk bensin va??
 

borggren

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Yamaha 450 quad-04 + Minimoto GRC-99 + Superkart med R6 motor + Snöskoter Polaris 800-04 (nu med trim 141+22hp)
Supermoto skrev:
Visst att det skiljer mellan olika bänkar och olika exemlar av hojar men 51hk :va Alla andra bänkningar man sett har ju sagt ~57-59 original... Lite väl stor skillnad. Du hade inte blivit lurad att köpa 83oktanig polsk bensin va??

ALLA som kört sian hojar hos turbo geniet Erik MArklund MCXPRESS vet att han körningar vissar alltid mindre än hos andra....
Han hade en GSXR1100 med enligt hans bänk 315bhp....tidningen BIKE köpte den och fick 358bhp....
Jag liter mer på Erik än på de andra, vet att han har en av de mestavacerade bänkarna som finns....finns tydligen en till....tror det e motospeed som har den.
Han har ju 90% av hans kunder e ju tävlingstok och tror inte de vill ha fel kurva på sina hojar...

Men det var inte effekten vi pratade om utan om man verkligen skall ta bort röret???
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top