Moment för olika skruvar

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Jag skulle uppskatta om någon kunde skriva en guide till detta kring moment och olika skruvar.

En M6 skall dras med ?? Nm, MEN om skruven är smörjd, då skall man använda ett annat moment? (Jag refererar nu till ett samtal med en meck jag träffat några gånger) Berätta gärna vad som gäller.

Sedan skulle jag gärna få förklarat olika skruvars hållfasthet (och vad de borde vara) samt allt kring Syrafast, rostfri, aluminium samt järn skruvar, och hur de skiljer sig i moment.

:va Jösses, nu har du gett dig in i ett snårigt träsk.
Det där är sådant som maskinarna på KTH håller på med.
Följ rekomendationer från tillverkaren och verkstadshandboken så slipper du en massa huvudbry.
Annars kan du alltid dra åt med förstånd och lite Locktite.

Jag har en bra pdf från ANS som behandlar en hel del om skruvar m.m. Har för mig det finns delar om smörjning vid åtdragning också. Kan maila över den, är ca 1,5MB.

Jag byggde faktiskt en maskin för ett tag sedan där vi kunde få ut klämkraft, åtdragningsmoment och friktion. Huvudpoängen var dock att skaka sönder skruvarna när dom var åtdragna med ett givet moment.

Last edited:
Som sagt, inte helt enkelt att förklara det i någon kortform. :va

Verskadshandböckerna brukar ange både moment och typ av smöjning och/eller låsning. Särskilt på viktiga förband. Följ det med en bra momentnyckel så har du kommit långt.

Jo, att det finns moment på de flesta verkstadsböckerna är jag medveten om, men jag talar om generella regler nu. Har kommit till en punkt där jag är trött på att dra för hårt hela tiden, och då blev det en hel vetenskap med alla olika sorters skruv och dylikt.

Generellt för 8.8:

M4 - 3.30Nm
M5 - 6.5Nm
M6 - 11.1Nm
M8 - 26.6Nm
M10 - 52.5Nm
M12 - 91.2Nm
M14 - 145Nm
M16 - 222Nm
M20 - 434Nm
M24 - 750Nm

Generellt?
Dra tills det blir motstånd, dra lite mer.
Efterdra bultarna efter en tids användning, en eller ett par ggr.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick