Jabben skrev:Hur pass bra fungerar en sån här nyckel egentligen? Är ju van att dra på känsla men ibland kanske man vill ha lite koll iaf...
1/2" fyrkantsfattning graderad 0-20 kg. Längd 470 mm
RoLLER skrev:Jag tjackade en sån som patrik fast på Biltema. Billig och funkar hur bra som helst.
PacMan skrev:Vad menar ni med kg undrar jag? Det är väl vridmomentet och inget annat som är intressant?
Jabben: Jag tycker du ska satsa på en sån som P@trik föreslår faktiskt. Känns mycket bättre med klicket när man har dragit tillräckligt, och jag tror att den är mer exakt dessutom.
Jabben skrev:Hur pass bra fungerar en sån här nyckel egentligen? Är ju van att dra på känsla men ibland kanske man vill ha lite koll iaf...
1/2" fyrkantsfattning graderad 0-20 kg. Längd 470 mm
Släng in ett "m" efter "kg" så blir ditt påstående rätt (på de flesta ställen i Sverige vid havsnivån)Fox 2 skrev:1 kg = 9,82 Nm
Anton_Ljunghusen skrev:10nm = 1kg, bara omräknat antar jag
Fox 2 skrev:När mas säger kg så menar man hur många kg dragkraft man har 1 m från centrum. Samma som Nm men där mäter man Newton vid 1 m från centrum.
Super Blackbird skrev:Glöm bara inte att vrida ut inställningen till noll efter användande, för er som har den med klick!!!!
Fjädern mattas ut med resultatet att du drar med lägre än inställt moment, lämna in för kalibreringRoLLER skrev:hmmm det har jag aldrig gjort. Nu när du säger det så kanske man pajjar en fjäder eller så annars???
Med risk för att spamma tråden:Bengan skrev:Först och främst, kraft är absolut inte samma sak som massa. Kraft mäts i Newton, i absolut nödfall kgf(kilogram-force, antagligen ett amerikanskt påhitt, dom har ju problem med att hålla de två isär) men INTE kilogram. Kilogram är en massa, jordens dragningskraft inverkar med 9.82N på kilogram-modellen, 1kgf är lika stor, dvs 9.82N. Vridmoment är kraft * hävarm, vridmoment SKA således mätas i Newtonmeter eller i nödfall kgfm.
///Bengt, Fysiktalibanernas riksförbund
Bengan skrev:...kraft är absolut inte samma sak som massa.
En av "klicktyp". Undvik de där med visare och skala. En dödlig kan inte avläsa och dra samtidigt.Jabben skrev:
Åter till ämnet, vad ska jag köpa?
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |