Momentnyckel @ mekonomen

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Hur pass bra fungerar en sån här nyckel egentligen? Är ju van att dra på känsla men ibland kanske man vill ha lite koll iaf...

1/2" fyrkantsfattning graderad 0-20 kg. Längd 470 mm

Bifogat

• 42-X13741.jpg
    42-X13741.jpg
    6.8 KB · Visningar: 533

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Köpte en sån här på mekonomen för nått år sen ,tycker den funkar rättså bra..

Med spärr, vänster och höger momentdragning. 4.2 - 21 kg. 1/2" fyrkantsfattning. Förpackad i praktisk förvaringsbox.

Bifogat

• 42-X13740.jpg
    42-X13740.jpg
    9.9 KB · Visningar: 380

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Jabben skrev:
Hur pass bra fungerar en sån här nyckel egentligen? Är ju van att dra på känsla men ibland kanske man vill ha lite koll iaf...

Tycker en sån som Patrik köpte funkar bättre, kan vara knepigt att hålla koll på skalan när man drar.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Vad menar ni med kg undrar jag? Det är väl vridmomentet och inget annat som är intressant?

Jabben: Jag tycker du ska satsa på en sån som P@trik föreslår faktiskt. Känns mycket bättre med klicket när man har dragit tillräckligt, och jag tror att den är mer exakt dessutom.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag tjackade en sån som patrik fast på Biltema. Billig och funkar hur bra som helst.

Fox 2

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
kx 125 -04
PacMan skrev:
Vad menar ni med kg undrar jag? Det är väl vridmomentet och inget annat som är intressant?

Jabben: Jag tycker du ska satsa på en sån som P@trik föreslår faktiskt. Känns mycket bättre med klicket när man har dragit tillräckligt, och jag tror att den är mer exakt dessutom.

När mas säger kg så menar man hur många kg dragkraft man har 1 m från centrum. Samma som Nm men där mäter man Newton vid 1 m från centrum.

1 kg = 9,82 Nm

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Jabben skrev:

Känsla är ju bra. :tummenupp
Men visst vill man dra med momentnyckel ibland. (oja även jag äger en momentnyckel)
Den där av du visar är inte så bra enligt min åsikt! (obs enbart min åsikt och japp jag har testat den!)
Den är kanske korrekt men svår att läsa av när du drar eftersom det är en pinne mot en skala!
Du kan läsa av den lite snett och få fel värde tex!
När man tar i lite och samtidigt försöker kika på skalan så är det inte lätt att se vad där står!

Rekomenderar en något vasssare variant som man ställer in det moment man ska dra och får ett klick till svar när det är klart! (enkelt förklarat)

Vad du bör lägga pengarna på får någon annan svara på!

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
Anton_Ljunghusen skrev:
10nm = 1kg, bara omräknat antar jag :confused:
Fox 2 skrev:
När mas säger kg så menar man hur många kg dragkraft man har 1 m från centrum. Samma som Nm men där mäter man Newton vid 1 m från centrum.

Först och främst, kraft är absolut inte samma sak som massa. Kraft mäts i Newton, i absolut nödfall kgf(kilogram-force, antagligen ett amerikanskt påhitt, dom har ju problem med att hålla de två isär) men INTE kilogram. Kilogram är en massa, jordens dragningskraft inverkar med 9.82N på kilogram-modellen, 1kgf är lika stor, dvs 9.82N. Vridmoment är kraft * hävarm, vridmoment SKA således mätas i Newtonmeter eller i nödfall kgfm.

///Bengt, Fysiktalibanernas riksförbund

Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Super Blackbird skrev:
Glöm bara inte att vrida ut inställningen till noll efter användande, för er som har den med klick!!!!

hmmm det har jag aldrig gjort. Nu när du säger det så kanske man pajjar en fjäder eller så annars???

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
RoLLER skrev:
hmmm det har jag aldrig gjort. Nu när du säger det så kanske man pajjar en fjäder eller så annars???
Fjädern mattas ut med resultatet att du drar med lägre än inställt moment, lämna in för kalibrering :mattias

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
Är ju så jävla dyrt med kvalitetsverktyg.
Jaja... får väl käka nudlar med luft och stulet vatten denna månad med :död

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Bengan skrev:
Först och främst, kraft är absolut inte samma sak som massa. Kraft mäts i Newton, i absolut nödfall kgf(kilogram-force, antagligen ett amerikanskt påhitt, dom har ju problem med att hålla de två isär) men INTE kilogram. Kilogram är en massa, jordens dragningskraft inverkar med 9.82N på kilogram-modellen, 1kgf är lika stor, dvs 9.82N. Vridmoment är kraft * hävarm, vridmoment SKA således mätas i Newtonmeter eller i nödfall kgfm.
///Bengt, Fysiktalibanernas riksförbund
Med risk för att spamma tråden:
I princip har du helt rätt angående ovanstående. Dock har jag aldrig hört talas om enheten kgf (kilogram-force). I och med att tyngdaccelerationen (g),som för övrigt inte är konstant utan varierar beroende var på jorden man befinner sig, är förhållandet mellan massan (vikten) och tyngden (kraften) så kan man använda sig av den enheten.
Man bör dock tänka på att 1kg på en 1m lång hävarm motsvarar olika vridmoment beroende var man befinner sig (har i praktiken ingen större betydelse så länge man befinner sig på jorden). 1Nm är dock alltid samma över allt.
Paralleller finns på andra storheter som exempelvis tryck vars SI-enhet är Pascal (Pa). 1 Pa = 1N/m2 = 10¨-5 bar men anges ibland även i kg/m2.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Bengan skrev:
...kraft är absolut inte samma sak som massa.

Precis detta störde mig lite också, i resonemanget högre upp i tråden.

Jag har även hört att folk har förkortat "newton-meter" till bara "newton", vilket naturligtvis blir helt fel om man inte råkar ha en 1 meter lång hävarm då. :)

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
:4skrika
Åter till ämnet, vad ska jag köpa?
:mattias

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
GSXR 750 -87
Undrar om någon vet vart man får tag på en 1/4" momentnyckel.
Tänkte just till kamaxel-överfallen och så... rätt små moment.

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
Köpte en från Teng-tools idag, rea 495:- :banana
bra kvalla?

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM