Moms eller tull på utrustning från utlandet?

elmgren

Aggressiv
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
letar nytt...
Efter att Eureka fick beslutsångest angående sin hjälm så började jag själv titta runt på utrustning från utlandet. Finns ju en hel del mer än vad jag har hittat i Sverige. Dessutom är ju priserna lite lägre.

Men låt oss säga att man provar ut grejerna här hemma så man vet om det passar och beställer från exempelvis KneeDraggers.com, blir det någon tull eller moms som tillkommer?

Godkänner försäkringsbolagen dessa produkter om man nu skulle råka illa ut, så man inte står där halvt förlamad utan ersättning för att de inte tycker utrustningen var tillräckligt bra?

MrGreen

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
GSX-R1000 K4
elmgren skrev:
Efter att Eureka fick beslutsångest angående sin hjälm så började jag själv titta runt på utrustning från utlandet. Finns ju en hel del mer än vad jag har hittat i Sverige. Dessutom är ju priserna lite lägre.

Men låt oss säga att man provar ut grejerna här hemma så man vet om det passar och beställer från exempelvis KneeDraggers.com, blir det någon tull eller moms som tillkommer?

Godkänner försäkringsbolagen dessa produkter om man nu skulle råka illa ut, så man inte står där halvt förlamad utan ersättning för att de inte tycker utrustningen var tillräckligt bra?
Tull ~5% och 25% moms tillkommer ang. försäkringbolagens inställning vet jag inte men jag gissar att hjälmen måste vara CE märkt för att vara godkänd.

Jag tycker inte dom va så billiga tex en Svart AGV TiTech kostar 4890kr hos Duells och på KneeDraggers kostar den $512X7.3 +5% tull +25% moms ≈ 4900kr + frakt.

Har du tur så slinker den förbi tullen så du slipper betala tull å moms, men räkna inte med det utan se det som en möjlig extra bonus om det skulle inträffa

Last edited:

elmgren

Aggressiv
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
letar nytt...
Nej, det blir ju inte direkt billigare om det nu tillkommer moms och tull på det. Då kan man ju lika gärna shoppa här hemma. Tänkte om det bara vart de amerikanska priserna rakt av som gällde, då hade man ju kunnat tjäna lite.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Leta i Tyskland eller England istället. Då är det priserna rakt av, bara frakt tillkommer...

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Jag köpte direkt från Italien (via ebay),
halva priset för en AGV racinghjälm.
Ingen moms och tull tillkommer inom EU.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Giriga ...

Jåke skrev:
Jupp, men det tillkommer ingen svensk.... :7peta
Men priserna är ju angivna inkl moms inom EU så du betala vad som står på prislappen + frakt..lätt!
Har råkat ut för en del giriga jänkare som dessutom vad som står på prislappen lägger till local sales tax.. 1-5%, för att inte tala om de som tar USD 20 för att posta en CD från US östkust till Sverige. Detta sannolikt enbart beroende på att priset på eBay blev lägre än de förväntat..
Affärer är affärer...

MrGreen

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
GSX-R1000 K4
Det finns undantag

#Olsson# skrev:
Fast man betalar då Tysk resp Engelsk moms.

Du får betala Svensk moms:

Om exempelvis en tysk butik säljer varor till svenskar för mer än 320 000 kronor per år ska företaget momsregistreras i Sverige och ta ut svensk moms av dig. :fakta Källa Internetworld

och

Du får betala moms och tull avgifter om du beställer från ett EU företag, som i sin tur gör en beställning av varan från ett land utanför EU tex USA.
Skickar företaget din vara direkt till Sverige från ett land utanför EU ska den tulldeklareras
När du beställer så kolla hur och var i från den kommer att levereras.
:fakta Källa Tullverket

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
det herr grön skrev stämmer bra ja.
att handla inom eu utan att betala moms alls funkar bara för företag som kan uppvisa ett momsnummer/registreringsbevis.
I det fallet säljer man ju vidare och betalar svensk moms senare.

elmgren

Aggressiv
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
letar nytt...
Då ställer jag en vidarefråga;

Tips på bra sajter där man kan beställa utrustning?

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
elmgren skrev:
Nej, det blir ju inte direkt billigare om det nu tillkommer moms och tull på det. Då kan man ju lika gärna shoppa här hemma. Tänkte om det bara vart de amerikanska priserna rakt av som gällde, då hade man ju kunnat tjäna lite.

Det är ju just det att man kan hitta hjälmar som inte finns i Sverige vilket jag ser som nummer ett.. men är de inte godkända så vore det ju inget kul!

Kolla först med de svenska återförsäljarna om de kan ta hem andra Shoei som inte finns i Sverige t.ex, jag har hittat ett ställe som tar hem andra modeller samt ger 20% rabatt rakt av på Shoei & Arai :tummenupp

elmgren

Aggressiv
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
letar nytt...
Men Eureka, dela med dej då av vad det är för ställe!! :)

Har spanat lite på Ebay och där verkar gå att göra riktiga kap bara man vet vilka storlekar man vill ha, och då är det ju nya hjälmar också...

Lazer752

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2005
Hoj
GSXR 1000
Utrustning

Beställer man grejjor från USA som jag alltid gör när jag handlar utrustning så får man leta upp en affär som skriver ner priset på den invoicen tullen läser när det kommer till sverige.. Svin lätt e det.. Se bara till så att affären kan skriva ner den innan ni beställer. Hjälmarna dom har i Usa är inte gokända i sverige. Dom e Dot och snell gokända. Gokäningen dom andvänder i uSA altså.
Beställer Jävligt ofta från Usa och har aldrig haft problem med det.. Så det e bara att hitta en butik som skriver ner värdet på dom sakerna ni ska beställa så e det lugnt.... Jag brukar skriva ner det så det är värt 50 dollar.. Då kommer det aldrig nån tull eller moms..

Lycka till :)

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
hittade denna åt dig på ebay:
78_1_b.JPG

:hihi

Hjälm heter casco på italienska,
bra att veta om man söker på ebay
för när jag leta hjälm var de bästa priserna
från italienska ebay:are.

Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
gthyni skrev:
hittade denna åt dig på ebay:
- bild --
:hihi
Hjälm heter casco på italienska,
bra att veta om man söker på ebay
för när jag leta hjälm var de bästa priserna
från italiensk ebay:are.

Får man med alla tillbehör ( :tuttar ) då???

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...