Momsbil/skåpbil

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Blir lite sur över att bilfirmor med skåpbilar till salu skriver ut priset ex moms.
Att det är ex moms är väldigt ointresant då en skåpbil under 3,5 ton räknas som personbil, och då har man inte rätten att dra momsen :huvet.
Men om man leasar bilen har man rätt att dra moms :va, snacka om byrokrati på hög nivå :gnissla.

Har själv suttit och spanat efter pickup. Samma där ned momsen. Visst finns det värre saker att störa sig på men jag håller med om att det är förvirrande, man måste för varje annons gå in och läsa om det ex eller inkl moms.

:va Får man inte dra moms på pickup och skåpbil med endast 3 platser? Det var jag helt övertygad om att man fick, det är ju en av anledningen till att så många köper just dessa. Har det blivit ändrat nyligen eller har det alltid varit sådana regler?

:va Får man inte dra moms på pickup och skåpbil med endast 3 platser? Det var jag helt övertygad om att man fick, det är ju en av anledningen till att så många köper just dessa. Har det blivit ändrat nyligen eller har det alltid varit sådana regler?

Det har länge varit sådana regler.

Vad räknas som en personbil, lätt lastbil respektive buss?
En personbil är i momssammanhang i första hand en bil som registrerats som personbil i bilregistret. En bil med skåpkarosseri som har en högsta totalvikt på 3 500 kg kan dock vara registrerad som lastbil men ändå räknas som personbil i momssammanhang.

Även bussar och s.k. minibussar med en totalvikt på högst 3 500 kg räknas som personbilar.

För att en bil ska räknas som lastbil i momssammanhang krävs att

•totalvikten är högre än 3 500 kg (tung lastbil)
•den har flak (oavsett vikt)
den är registrerad som lastbil och har en totalvikt på högst 3 500 kg (lätt lastbil) och ett skåpkarosseri där förarhytten och skåpet är separata karosserienheter. Bilen ska vara körduglig även om skåpet är bortmonterat.

http://www.skatteverket.se/privat/s...osid=1&sv.search.query.allwords=avdragsförbud

Ofta är väl sådana bilar köpta från början av företag (om det är en begbil, är den ny så är nog de privatpersoner som tycker att en transit med skåp vara en bra nyköpsbil i stark minoritet), och så länge ingen privatperson har ägt bilen så är väl momsen "avdragbar"? Oavsätt om det är buss, lättlastbil eller en vanlig sossekontainer.

Ja, bilen blir ju då "momssmittad" om en privatperson köper den...då blir momsen "förbrukad"

För att en bil ska räknas som lastbil i momssammanhang krävs att

•totalvikten är högre än 3 500 kg (tung lastbil)
•den har flak (oavsett vikt)
den är registrerad som lastbil och har en totalvikt på högst 3 500 kg (lätt lastbil) och ett skåpkarosseri där förarhytten och skåpet är separata karosserienheter. Bilen ska vara körduglig även om skåpet är bortmonterat.

http://www.skatteverket.se/privat/s...osid=1&sv.search.query.allwords=avdragsförbud

Aha, då hade jag inte fått det om bakfoten helt då. Alltså är det en momsbil om det är ett fristående skåp (typ denna) alternativt att det är en pickup.
Men det är ju bra sjukt att det inte är momsbil om det är en vanlig skåpbil, förutom om den köpes ny då vill säga.

Aha, då hade jag inte fått det om bakfoten helt då. Alltså är det en momsbil om det är ett fristående skåp (typ denna) alternativt att det är en pickup.
Men det är ju bra sjukt att det inte är momsbil om det är en vanlig skåpbil, förutom om den köpes ny då vill säga.

Eller köps av näringsidkare som (i något tidigare led av enbart näringsidkare) köpt den ny.

Det där stör jag mig på också, och dessutom finns det massor av privatpersoner som apar efter och gör likadant så dom skriver priset + moms trots att köparen inte kan dra av momsen när han köper av en privatperson. Det må ju vara förlåtligt eftersom få privatpersoner förstår detta. Värre är det ju att företag som faktiskt vet bättre ska hålla på med dumheterna.

När man leasar så får man dessutom bara lyfta halva momsen på skåpbilar, åtminstone var det så tidigare.

Köper man en beggad firmabil så leasar man den antagligen inte heller och det är alltså väldigt få som kommer lyfta moms på en skåpbil.

Vid leasing av personbil får man dra halva momsbeloppet . Vid köp av personbil bil får man inte dra någon moms alls om man inte är bilhandlare/körskola/taxi etc där bilen är det huvudsakliga medlet för inkomstens förvärvande.

Undantaget är lastbilar som uppfyller följande krav:
• väger mer (totalvikt) än 3 500 kg (tung lastbil)
• väger högst (totalvikt) 3 500 kg (lätt lastbil) och
har ett skåpkarosseri där förarhytten och skåpet är
separata karosserienheter
• har fl ak (oavsett vikt).

Momslyft:
image.php

Ej momslyft:
renault-trafic-sk%C3%A5p-109-cdi-1.jpg

Kryphålet i lagstiftningen är att leasa bilen från ett utländskt leasingbolag med säte i land där man får lyfta hela momsen. Vanligt som upplägg för herrar i finansbranchen som vill ha Ferrari som tjänstebil....

Kryphålet i lagstiftningen är att leasa bilen från ett utländskt leasingbolag med säte i land där man får lyfta hela momsen. Vanligt som upplägg för herrar i finansbranchen som vill ha Ferrari som tjänstebil....

Hmm, mer info om ämnet? Vore ju smidigt att dra av 25% på en Porsche Cayenne som firmabil i framtiden :Bugar
Lagligt misstänker jag att det är? Underlättar det något om man har ett ltd company, då kanske det blir lagligt per automatik?

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick