Okej.
Jag börjar misstänka att ni stillar era lustar på annat håll än på detta forum.
Eftersom jag uppenbarligen inte har några kompisar så skriver jag väl ett tredje inlägg i rad, men tredje gången gillt.
Tänkte gå igenom hur jag gjorde för att bli av med den enorma plastbiten som hängde bakom cutsen när jag köpte cykeln.
Jag är absolut inte utbildad inom mekanik utan en glad amatör.
Jag har säkert gjort helt galna fel/onödigheter, men det finns säkert någon som kan slå mig på fingrarna och berätta det i tråden så ni andra slipper.
Detta fungerade för mig och det ser riktigt bra ut.
Steg ett är att skaffa en ny hållare för nummerplåt, skyltbelysning och blinkers, för vi kommer inte lämna dessa kvar.
Jag gick all in och köpte Mad Doctor´s som rekomenderats tidigare. Finns på britalianracing.se, och i dyraste kevlarförstärkta utförandet kostar den ca 3500:- inklusive framblinkers.
Koppla ur bak/bromsljuset. Sitter med 3 kabelskor bakom lampan. Därefter kan du skruva loss all plast och lossa på blinkersen som även den sitter med kabelskor.
Kolla om den får plats innan du börjar såga (vilket inte min gjorde...) så du vet om du behöver åtgärda något.
Hållaren för kitet tar i sadeln. Denna hållare ska vara gjord för Monster, men nån tänkte fel. Utskärningen för sadellåset är inte nog djupt/brett. Tar itu med det senare.
Mät upp hur mycket du vill kapa bort (eller behålla). Nu noterade jag inte det någonstans tyvärr, men jag kan gå och mäta om intresse finns. Lägg på någon millimeter så du har lite att slipa bort för att få det hela rakt och snyggt i slutet.
För att få linjen rak använde jag en halvhård plastförpacking som linjal och snurrade den runt så jag såg att den inte skevade.
Eftersom jag tänkt dra på lite lack på detta fixade jag ihop ett litet skydd.
Även praktiskt så man slipper få metallspån i bromsok och liknande.
Louis.de´s låda sitter som ett smäck.
Jag tänkte använda tyska powertools för att kapa rören, men då kaffedarret var påtagligt och mina timmar bakom en vinkelslip obefintliga gick jag efter två provstartningar över till svenska G-Man´s (He-man´s brorsa?) helt manuella bågfil. Går snabbt och smidigt det med.
I en del kit har jag sett att det ingår svarta plastpluggar man sätter i rören efter kapningen.
Det ingick inte i Mad Doctor´s, men då jag är allergisk mot plast gjorde jag det ordentligare och spacklade igen rören och lackade dem.
Ta först bort graderna (fila bort de vassa kanter som blivit vid kapningen) så du inte skär fingrarna av dig innan du ger dig på spackling...
Jag använde knådepoxy (Plastic Padding - Kemisk metall, Loctite - Repair Putty) för detta. För att inte hela klumpen skulle åka in i röret tryckte jag först fast en liten klump mot ena kanten som sedan får fungera botten för nästa klump.
Rengör rören ordentligt med exempelvis t-röd först så epoxyn fäster ordentligt.
Eftersom torktiden på varje av de två lagren knådepoxy är ca 12 min, gärna mer för total genomhärdning, ger det mig lite tid att gå loss på fästet som var för snävt.
Mha min tyska vän och en billig dremel-kopia gör jag urgröpningen både lite bredare, men även lite djupare så lyset kommer in mer under sadeln. Detta går säkert att göra med en rundfil och tålamod, men jag hade inget tålamod.
Forts...