Montera cylinderrad

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Har inga kolvringskompressorer som passar på min verktygstavla.
Kolvarna måste ju in i cylindrarna på något vis... kolvringarna är styva som...

Tips emottages tacksamt... första är att jag skall dremmla en fin fasning nederst på min nyborrade cylinderrad.

Men sen då?

Hittade ett tips om petflaska och buntband men det funkade inte så bra... JE-Pistons kolvringar vs Trocadero PET gissa vem som "vann"? :huvet

HILFE!

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Gå till en motorrenoveringsfirma som har riktiga konor passandes din borrning och låt de montera cylinderraden.

Trasiga kolvringar blir ofta snabbt dyrt att ersätta.

Kontrollera att du har korrekt kolvringsgap också.

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Men jag köpte min kolvringskompressor på biltema dock kunde jag slå i kolvarna uppeifrån på min motor även om det inte var precis så man skulle göra enligt servicehandboken. Men det var jävligt pilligt då jag slog i dom uppeifrån sen sköt ner dom så mycket jag kunde utan att kolvringarna stack ut sen så kunde jag försiktigt skuta på dom på vevstakarna. Jävla pill och precis att det funka, men det gick då bra för mig och min motor snurrar fin idag.
Så det är ju ett hett tips även om det kanske som sagt inte är helt regelrätt enligt många men det funkade då bra för mig då jag satt i samma sits som dig och inte hade såna där kolvringskompressorer som liknade en tång och som efter i skjutningen kan träs av vevstakarna.

hur du än gör så lycka till

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
2-taktere
Hej.
Fasa nederkanten utav,,mycket och gör en mjuk övergang till cylinderloppet, det kan göras med en vanlig fil,,
Sen "slider" du cylinderraden ner över dragstängerna, och fram med 2 halvstora skruvmejsler utan vassa kanter, upp med de två kolverna i mtten, och börja med dem.
Skruvmejlserna har du till att trycka ihop ringerna när du har fått kolverna in en liten bit, jag brukar vinkla kolverna så man får in "gapet först och sen pressa på modsatt sida med skruvmejslerna,,,så brukar kolverna att "ploppa in i loppet,,men försiktigt och håll koll på sa inte kolvringsänderna åkar ut, för då knäkkar du dem om du trycker på cylinderraden.
Det funkar för mig, när man står i en verkstad utan riktiga grejor.
Bara ta det lugnt, så får du in dem i mitten, efter det "slider" du cyl.raden ner till de yttre kolverna och upprepar ovanstående.
Men håll koll hela tiden, och inte ha för bråttom,,ringar är dyra,,och till ett 1550cc kit, eller vad du nu har, så kanske du får vänta ett tag på dem.
Lycka till.
Frostie.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Rostfri plåt,

Klipp en plåt i rostfritt ca 40-50mm bred och ca 300mm lång. Vänd klippkanten utåt så du inte repar kolv och ringar.
Olja på plåten och kolven.
Rulla runt plåten runt kolven och montera på en extra smal slangklämma.
Nu har du gjort en egen kolvringskompressor.
Lämpligt att ha två i ditt fall!

Mats

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Yihaaa... nu är den på plats.:Bugar
Alla ringar hela.

STORA buntband... några remsor petflaska... och viktigast av allt två röststyrda kolvringspillare beväpnade med remsor av isskrapa (från Däckpolarna).
Enda som krävdes var en öl åt dem var och något illa placerat skämt.

Grannar är bra att ha... fast våra respektive är inte alltid så impade av oss.:tuttar

Skål!:fyllisar

Snkris

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2003
Hoj
GSX1400 K2, Katana 1230 1983, DR350 1999, TGB Bullet 50 moped, TGB Blade 1000 ATV
Yihaaa... nu är den på plats.:Bugar
Alla ringar hela.

STORA buntband... några remsor petflaska... och viktigast av allt två röststyrda kolvringspillare beväpnade med remsor av isskrapa (från Däckpolarna).
Enda som krävdes var en öl åt dem var och något illa placerat skämt.

Grannar är bra att ha... fast våra respektive är inte alltid så impade av oss.:tuttar

Skål!:fyllisar

ALLTID ensam UTAN granner, de er noe skit!

Bra Maggy, det går framover!

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
ALLTID ensam UTAN granner, de er noe skit!

Bra Maggy, det går framover!

Har man inga bra grannar måste man ha bättre verktyg!

Snöade 25cm igår... och blåste, så vi har drivor på en dryg meter på sina ställen. Gissar att min fru vill att jag skottar ikväll istället för att jag mekar med hojen.

Till påsk skall den bli klar!:rolleyes:

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...