Montera expansionsbox, Funkar inte....

NOspeedlimit

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Nora
Hoj
dt125 r + fiddy= sant
Hallå..

Som rubrik lyder så kopplade jag in en expansionsbox här om dagen på min fiddy 110cc 4takt..

Då jag starta Fiddyn så gick den bra på tomgång å lägre varv, men då man gasar till högre varv så blire "bööööh", låter precis som om den får för mycket luft fast det inte ens påverkar hur mycket luft motorn vill ha...

När jag då ochså gasar så res man hur hela boxen trycker ut sig...

Någon som har nån kunskap om detta. Skulle va hjärtligt tacksam!

43cvy9h.jpg



MVH
 

Yeahcagiva

Bigdickie
Gick med
6 Jan 2007
Ort
verkstan...
Hoj
cagiva,kineshoj
Hallå..

Som rubrik lyder så kopplade jag in en expansionsbox här om dagen på min fiddy 110cc 4takt..

Då jag starta Fiddyn så gick den bra på tomgång å lägre varv, men då man gasar till högre varv så blire "bööööh", låter precis som om den får för mycket luft fast det inte ens påverkar hur mycket luft motorn vill ha...

När jag då ochså gasar så res man hur hela boxen trycker ut sig...

Någon som har nån kunskap om detta. Skulle va hjärtligt tacksam!

43cvy9h.jpg



MVH


Ärligt talat funkar inte expansions box 4-taktare. så vitt jag vet. dom har ju inte lika mkt tillbaka tryck som på en 2taktare.

:va
 

peter_anders

frenetisk minihojsåkare
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Hemma hos mej !
Hoj
Z 1000+blata kopia+Miniquad+2 st 14e+110cc Pocketbike
Det fungerar endast på 2takts motorer . Därför din Fiddy beter sej underligt.
 

Gurlie

Medlen
Gick med
12 Jul 2006
Ort
Haninge
Hoj
En för var stund
haha, att folk går på sånt skit


Om du ny syftade på att powerbox/boostbottle skulle vara någon bluff eller så så kan jag garantera att du har fel.

En avstämd och rätt monterad powerbox har effekt både på effekten och bränsleförbrukningen på 2-taktare.
Finns bevis för detta, jag har själv märkt skillnad på ett flertal hojjar och det låter vettigt. Så förstår inte vad du grundar ditt uttal på... förklara gärna.
 

Meli

swemoto.com
Gick med
9 Feb 2005
Ort
På minimoton
Hoj
RR-04 Bi-zeta, 50 cc, 6 kolvsok
är den inte fel monterad då? Den ska klämmas ihop när man gasar och tänjas ut när man släpper. tanken är ju att den överblivna luft och bensinblandningen ska åka in i bottlen när man släpper gasen och när man ger gas ska blandningen ge en extra push.
 

Freddehoj

tvåtaktstroll
Gick med
1 Jun 2006
Ort
UpplandsVäsby
Hoj
14E+GoPed+minicrossquad+110cc pocketbike
är den inte fel monterad då? Den ska klämmas ihop när man gasar och tänjas ut när man släpper. tanken är ju att den överblivna luft och bensinblandningen ska åka in i bottlen när man släpper gasen och när man ger gas ska blandningen ge en extra push.

Nja...du kan inte få den att tänjas resp klämmas ihop med avlagen gas/motorbroms eller vid pådrag efter en motorbroms...det är absolut inte tanken bakom en "Boost-Bottle".
Ta reda på hur det fungerar innan du lurar folk.
Helt omöjligt att få denna egenskap utan styrande/reglerande ventiler i "flaskans anslutning". Dessutom helt olämpligt med varierande volym i "Boost-Bottlen" eftersom den ska vara exakt uträknad efter varvtal/cylindervolym.
Den ska endast fungera som ett "överskottskärl" för bränsleblandningen när man släpper av gasen, sen när man öppnar gasspjället/trotteln så finns det "mer färdigblandad bränsle/luft-blandning" direkt utan att förgasaren först ska göra jobbet.
Det är därför den ska vara så exakt uträknad...:tummenupp
Annars kan den tom göra så motorn går mkt sämre än innan.

Tänk till lite innan ni vilseleder de som frågar...bättre att svara att man TROR att man vet...men inte är säker. :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top